آشنایی با اماکن گردشگری

مجموعه جهانی تخت سلیمان

مجموعه باستانی و جهانی تخت سلیمان در دره‌ای سرسبز و خوش آب و هوا در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این مجموعه با وسعتی معادل 12.5 هکتار، یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشورمان به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۹۰۶۰۷
مجموعه جهانی تخت سلیمان

به گزارش جام جم آنلاین ، تخت سلیمان که در ادوار تاریخی،‌ نام‌های متعددی داشته و در شاهنامه از آن با عنوان چیچست یاد شده، بنا به نوشته‌های کهن، زادگاه زرتشت بوده است.

قدمت این منطقه از لحاظ سکونتگاه انسانی به 3000 سال پیش بازمی‌گردد و در ادوار مختلف محل سکونت اقوامی مانند مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان بوده است.

این محوطه باستانی پررمز و راز که حکایات و قصه‌های عجیب و غریبی از آن نقل می‌شود، شامل مجموعه‌ای از آثار تاریخی و طبیعی نظیر دریاچه سحرآمیز، کوه زندان، قلعه تاریخی و آتشگاه است.

کوه زندان، یک کوه مخروطی میان تهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار دارد و هزاران سال پیش، بر اثر وقوع آتشفشان به وجود آمده، اما اهالی محل این کوه زیبا را به عنوان زندان سلیمان یا زندان دیو می‌شناسند و معتقدند، حضرت سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند،‌ در این کوه زندانی می‌کرده است.

جاذبه طبیعی دیگر این مجموعه تاریخی، یک دریاچه سحرآمیز با عمق بیش از 70 متر است که در فاصله ۲۰ کیلومتری تخت سلیمان قرار دارد و دمایش در تابستان و زمستان ثابت و به میزان ۲۱ درجه سانتی گراد است.

یکی از عواملی که به زیبایی این دریاچه افزوده، وجود یک جزیره سبز شناور روی آن است که وزش باد، هر روز دو بار این جزیره را از این سو به آن سو جابه‌جا می‌کند و یکی از بی‌نظیرترین پدیده‌های ایران و حتی جهان را رقم زده است.

قلعه تاریخی نیز یکی دیگر از آثار تاریخی تخت سلیمان است که متعلق به دوره ساسانیان است و از بخش‌های مختلفی چون آتشکده آذرگشسب، آتشکده شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و دروازه‌ها و دیوارهای مستحکم تشکیل شده است.

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها