یک روان‌شناس تاکید کرد: در حفظ سلامت روح و روان، دید و بازدید نقش بسزایی ایفا می‌کند.
کد خبر: ۸۹۰۴۰۸
تاثیر دید و بازدید در حفظ سلامت روان

به گزارش جام جم آنلاین ، حمید بهرامی گفت: دیدار با اعضای خانواده و حتی تماشای عکس‌های آن‌ها می‌تواند بخشی از مغز را که بیانگر احساسات مثبت و سلامت‌بخش است، زنده کند. در واقع، همه ما دوست داریم کنار افرادی باشیم که شبیه ما هستند و این امر به خاطر توانایی ذهن ناخودآگاه در رابطه با کشف شباهت‌های ظاهری اتفاق می‌افتد.

این روان‌شناس ادامه داد: دید و بازدید سنت پسندیده‌ای است و باعث می‌شود انسان برای چند ساعت از افکار پریشان و نشخوارهای فکری رهایی یابد. از این‌رو، محققان معتقدند که استمرار رفت و آمد با اقوام باعث می‌شود که انسان‌های شاد و پرانرژی‌تری باشیم؛ چراکه به هجوم افکار منفی در تنهایی کمتر بها می‌دهیم و به عبارتی، وقت نمی‌کنیم که به مشکلات‌مان فکر کنیم.

وی تصریح کرد: البته افراط و تفریط در هر زمینه مذموم است و اگر به همه اطرافیان‌مان اجازه دهیم که به طور دایم در زندگی خصوصی ما سرک کشیده و یا بیش از حد وارد مرزهای شخصی افکارمان شوند نیز ضرر می‌کنیم. به همین خاطر، می‌توان گفت انزواطلبی و در مقابل گذراندن همه ساعات روزمره با خویشاوندان، به یک اندازه سلامت روح را به خطر می‌اندازد.

بهرامی تاکید کرد: ایام عید فرصت مناسبی است تا کمی از لاک تنهایی خود بیرون بیاییم و با کسانی که دوست‌شان داریم دید و بازدید کنیم. البته نباید فراموش کرد که چشم و هم‌چشمی آفت بزرگی برای روابط خویشاوندی به‌شمار می‌رود و نه تنها لذت چند ساعت دور هم بودن را نابود می‌کند، بلکه می‌تواند جرقه‌ای کوچک برای آتشی بزرگ در روابط زناشویی محسوب شود.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: انسان برای تکامل و تبادل اطلاعات نیاز به روابط سالم و سازنده دارد و هیچ‌کس جز خودش نمی‌تواند باعث استحکام یا متلاشی شدن روابط خانوادگی شود. این در حالی است که در نبود شرایط سفر و تجدید روحیه، همین رفت و آمدهای هر چند کوچک و ساده می‌تواند عاملی برای بهبود شرایط روحی و روانی اقشاری باشد که علایم افسردگی را در خود مشاهده می‌کنند.

وی یادآور شد: اطرافیان افراد افسرده باید همه تلاش خود را برای ورود فرد به چرخه دید و بازدید به کار گیرند؛ چراکه آن‌ها در وهله اول برای تنها ماندن پافشاری می‌کنند. در حالی که شروع رابطه با دیگران می‌تواند نقطه آغاز رهایی از عواطف منفی باشد. البته کمک گرفتن از یک مشاور مجرب نیز بسیار کارساز است.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها