قدیمی‌ها می‌گویند: هر شهری یک رسمی. حالا کشور که دیگر بماند! به ازای هر قوم و ملیتی که در این کره خاکی زندگی می‌کند و پیشینه دور و درازی دارد، آداب و رسوم رنگ به رنگ داریم. سال نو هم که سرآمد همه آیین‌هاست.
کد خبر: ۸۹۰۳۳۲
رسوم سال نو در چهارگوشه جهان +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، فکر نکنید تنها نوروز ماست! نوروز یکی از زیباترین آیین‌های سال نوست اما بقیه کشورها هم رسم و رسوم متفاوت سال نو، کم ندارند که البته بعضی‌هایشان هم حسابی عجیب و غریب‌اند! در آخرین هفتاد و دو ملت سال، تصمیم گرفتیم شما را به آن سوی مرزها ببریم و با چهار مورد از جالب‌ترین‌شان آشنا کنیم. چهارآیین، تقریبا از چهار گوشه جهان!

نوادگان اژدهای هفت‌سر!

قبل از هر چیز، این را بدانید که از هرشش نفر روی کره زمین یک نفر آغاز سال نو چینی را جشن می‌گیرد! البته جای تعجب ندارد، وقتی که جمعیت میلیاردی چین یک ششم جمعیت دوپایان این کره‌زمین را شامل شود!

افسانه چینی جالبی در مورد جشن‌های بهاره یا همان جشن‌های سال نو چینی وجود دارد که بیشتر شبیه قصه‌های شیرین پریان است! در باور چینی، اژدهای «سال» بعد از گذشت تقریبا 365روز، سر و کله‌اش پیدا می‌شود و به جان مردم می‌افتد و چینی‌ها هم برای ترساندن و دورکردن این اژدها، دست به دامن انواع و اقسام آتش‌بازی‌های رنگارنگ می‌شوند! کلا اژدها، پای ثابت همه آیین‌های کهن چین است، چراکه مردم چین خودشان را زاده موجودات افسانه‌ای می‌دانند! البته از چهره ظاهری و غذاهای عجیب و غریبی که این چینی‌ها می‌خورند هیچ بعید نیست که با از ما بهتران‌ رفت و آمد داشته باشند!

جشن‌های بهاره چین سرشار از افسانه و داستان‌هایی است که از باور عامیانه گذشتگان سرچشمه می‌گیرد، ولی به این خاطر که هدفی جز شادی ندارد، همچنان پابرجا مانده و مورد احترام است. غیر از خوردن نودل و برگزاری دورهمی‌های معمول، تلاش برای بیرون کردن «هویکی» یا نفس شوم از خانه‌ها، جشن فانوس و دادن پاکت‌های قرمز پول به بچه‌ها هم از دیگر رسم‌های معروف شروع سال نو در چین است. تقویم چینی تقویمی قمری است که از روی فازهای ماه تعیین می‌شود. جشن‌های بهاره هم با همین تغییرات ماه است که شروع می‌شود و بعد از گذشت پانزده شب، با کامل شدن ماه به پایان می‌رسد.

چمدانت پُرِ پول!

ساعت دوازده ضربه می‌نوازد و شروع سال نو را خبر می‌دهد، در این فاصله هر مکزیکی اصیل با شنیدن صدای هر ضربه ساعت، یک حبه انگور می‌خورد و با این کار نیکی و شادی را مهمان سال جدیدش می‌کند!

شاید جالب‌ترین رسم و رسوم شروع سال نو را مکزیکی‌ها داشته باشند. در این کشور شاد و رنگارنگ هیچ بعید نیست که عقیده‌های خنده‌دار هم قاطی آیین‌های شروع سال نو شده باشد. اعتقادهایی که برای یک ایرانی، با فاصله‌ای چند میلیون کیلومتری از مکزیک بیشتر به یک کمدی بامزه شبیه است، ولی مکزیکی‌ها واقعا به این رسم و رسوم پایبندند!

غیر از خوردن انگور، رسم بانمک دیگر در شب سال نو، چرخاندن چمدانی خالی دورتادور خانه است! مکزیکی‌ها سالهاست که با این روش، برنامه مسافرت سالانه خود را می‌چینند!

آنها معتقدند که با چرخش چمدان، در سال جدید موقعیت سفر برایشان فراهم می‌شود! اتفاق بعدی که در شب سال نو مکزیکی‌ها می‌افتد، جاروزدن است! البته نه از همین جاروزدن‌های معمولی دستی و برقی! مکزیکی‌ها شب سال نو جلوی در ورودی خانه‌شان را جارو می‌زنند، تا بخت شوم را از خانه بیرون کنند و به جای آن از سمت بیرون خانه مقداری پول و سکه را به داخل خانه جارو می‌کنند، بلکه آن سال برایشان سال پرپولی باشد!

ترشی از نوع آلمانیش!

آلمان در برگزاری جشن‌های سال نو، کشوری تازه کار نیست، ولی در کنار برگزاری جشن‌های معمول کریسمس که آلمان‌ها را با بقیه مسیحیان همراه می‌کند، ژرمن‌ها آیین‌های متفاوت و جالبی دارند که مختص خودشان است.

«تقویم ظهور» یا «تقویم ادوِنت» یک تقویم دست‌ساخت است که آلمانی‌ها آن را ویژه کودکانشان می‌سازند. این تقویم 24خانه دارد و از روز اول دسامبر(آخرین ماه سال) تا روز تولد عیسی مسیح را می‌شمارد. بعضی از خانواده‌های آلمانی تقویم را طوری می‌سازند که جایی برای قراردادن کادوهای کوچک داشته باشد، بنابراین بچه‌ها از اول ماه دسامبر تا روز شروع کریسمس هر روز یک کادو را از خانه مربوطه بر‌می‌دارند و با بیست و چهار هدیه کوچک، به استقبال سال نو می‌روند!

یک رسم دیگر هم، وجود «ترشی»، وسط تزئینات درخت کریسمس است! البته این ترشی با آن ترشی‌های «عمه لیلا»ی معروف، کلی توفیر دارد! ترشی تزئینی، شیء شیشه‌ای سبزرنگی است که بیشتر به یک خیار قلمی یا فلفل سبز ریز می‌ماند! این شیء را شب سال نو در درخت کریسمس مخفیانه جاسازی می‌کنند و صبح روز اول عید، هر کس که آن را زودتر پیدا کند، (به باور آلمان‌ها)، کل سال بخت یارش می‌شود! افسانه‌های مختلفی برای وجود این شیء شیشه‌ای کوچک وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که این افسانه‌ها ‌بیشتر ساخته ذهن مدیر کارخانه‌ای بوده که یک راه‌حل جالب برای فروش شیشه‌های روی دست باد کرده‌اش، پیدا کرده است! به هر حال ایده یک بازاریاب سودجو یا یک افسانه کهن، هر چه باشد، همچنان «ترشی کریسمس» را جزء جدانشدنی تزئینات کاج کریسمس قرار داده است!

سالی که نکوست از ...

سال نو هندی یک وجه تشابه بزرگ با نوروز ما دارد، آن هم این‌که دقیقا با آمدن بهار جشن گرفته می‌شود.

هند کشوری بزرگ با قومیت‌های گوناگون است، برای همین هم به اندازه کل آیین‌های موجود در جهان، آداب و رسوم رنگ به رنگ دارد! این تنوع رنگ و اختلاف سلیقه، همان اول خودش را در نام سال نو هندی نشان می‌دهد.

هر قسمتی از کشور هند و هر قوم و ملیتی از این خطه، سال نو را با یک نام به‌خصوص می‌شناسد! حالا این همه گونه گونی را از نام بگیرید تا دیگر جزئیات! خلاصه که گفتن از آداب و رسوم مردم هند، آن هم از آیین سال نو، مثنوی هفتاد من کاغذ است!

مثلا مردم جنوب هند، شب سال نو در گوشه‌ای از اتاق، سفره‌ای با تزئینات زیبا و مملو از گل و پارچه‌های رنگی، طلا و جواهرات و آینه و البته میوه و غذا می‌چینند. صبح سال نو، مادر خانواده تک تک افراد را بیدار می‌کند و آنها را چشم بسته تا پای «کانی» همراهی می‌کند! هندی‌ها بر این باورند که نگاه اعضای خانواده در صبح اول عید باید به این میز پرزرق و برق بیفتد، تا سال برایشان فرخنده و خوش‌یمن باشد.

نکته جالب هم اینجاست که اگر نگاه کسی به آینه بیفتد، بخت خوب بیشتر همراهی‌‌اش می‌کند، چون آینه تمام اجزای سفره و در واقع دارایی خانواده را دوبرابر می‌کند! دو برابر جواهر، دو برابر طلا و دو برابر میوه و غذا!

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها