قهر پیامی غیرکلامی است که باعث قطع ارتباط زوجین می‌شود و فردی که قهر می‌کند، می‌خواهد به همسرش بگوید که تو به نیازهای من توجه نداری.
کد خبر: ۸۹۰۰۵۸
قهر و تاثیرات جسمی و روحی آن

این‌که فرد با قهر کردن چقدر بتواند به اهداف خود دست پیدا کند، به ویژگی‌های شخصیتی و روانی او بستگی دارد و گاهی روش مناسبی برای اعتراض به همسر نیست.

زمانی که زوج‌ها با هم قهر هستند، ارتباطشان معیوب است و رفتارهای تلخ و نادرستی از آنها سر می‌زند. پیام کلامی ندارند.

درخواست‌هایشان را به طور مستقیم بیان نمی‌کنند، ظاهر ارتباط شان عبوس است و پرخاشگری کلامی دارند.

این رفتارها نه تنها روی رابطه همسران تاثیر سوئی به جا می‌گذارد، بلکه اگر فرزندی هم داشته باشند، او نیز از اثرات منفی قهر در امان نخواهد بود و مدام در اضطراب و دلهره به سر می‌برد.

قهر به ظاهر ساده است، اما در پس آن علاوه بر این‌که فضای بد روانی فراهم می‌کند، سبب بروز بیماری‌هایی همچون بالا رفتن فشار خون، بالا رفتن چربی، پرخوری یا کم‌خوری، به وجود آمدن اختلال در خواب ـ کم‌خوابی یا پرخوابی ـ و روابط خصوصی شده و حتی اگر فرد در حال رانندگی باشد.

این مساله ممکن است باعث بروز تصادف شود. بهتر است زوج‌ها در مورد مشکلی که باعث قهر شده حرف بزنند و طوری نباشد که فرد در جریان صحبت‌ها تحقیر یا سرزنش شود.

زوج‌ها گذشت و صبوری کنند و دقت داشته باشند که این گذشت یکجانبه نباشد تا احساس طرف مقابل جریحه‌دار نشود.

خوبی‌های یکدیگر را ببینند. عذرخواهی کردن به شکل آشکارا باعث می‌شود دل همدیگر را به دست بیاورند که همین مساله باعث بهبود روابط میان زن و شوهر می‌شود.

ضمن این‌که بهتر است قهر کوتاه مدت باشد تا اثر روانی خود را از دست ندهد. سال نو نزدیک است و به زوج‌هایی که با هم قهرند، توصیه می‌کنیم همگام با «مقلب‌القلوب» و تغییر در قلب‌ها، حالات روحی‌شان را بر اساس «محول الحول والاحوال» تغییر داده و طبق «حول‌حالنا الی احسن الحال» سعی کنند حال و هوای خوبی میان خود و همسر و اطرفیان به وجود آورند تا سالی سرشار ازعشق و محبت را آغاز کنند.

دکتر پرویز رزاقی - روان‌شناس

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها