کارگاه آموزشی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) خبرنگاران در قالب برنامه ای منطقه ای با حضور با حضور اصحاب رسانه از کشورهای مختلف از جمله ایران ، دیروز در بیشکک پایتخت قرقیزستان آغاز به کار کرد و تا پایان امروز نیز ادامه دارد.
کد خبر: ۸۸۹۵۱۳
اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، روی میز سازمان ملل

به گزارش جام جم آنلاین ، در این کارگاه خبرنگاران و مسئولانی از هشت کشور منطقه شامل ایران، قزاقستان، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان شرکت دارند.

استراتژی رسانه ای، رویکردهای منطقه ای و مبارزه با موادمخدر و نقش روزنامه نگاران در پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از محورهای این کارگاه آموزشی دو روزه به شمار می رود.


هدف کلی این کارگاه ، آموزش تخصصی مهارت هایی به روزنامه نگاران برای استفاده از شیوه های به روز اطلاع رسانی و آگاه سازی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد است.

بنا به اعلام دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، مقابله با مضرات مواد مخدر مسئولیت مشترک همه سطوح جامعه است و در این میان، خبرنگاران و اصحاب رسانه نقشی ویژه دارند چرا که آنها در ارتباط مستقیم با مردم هستند و می توانند سیاست های مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد را به زبانی همه فهم و تاثیرگذار به جامعه منتقل کنند.

در این نشست مریم یوشی زاده روزنامه نگار ، به عنوان یکی از سه نماینده رسانه ای ایران، به بیان توضیحاتی درباره نقش رسانه های کشورمان در مقابله با اعتیاد پرداخت.

وی با اشاره به این که هم اکنون بیش از ٢٤٠ میلیون نفر در جهان به نوعی ماده مخدر اعتیاد دارند، توضیح داد: أسیب های اجتماعی حاصل از اعتیاد و هزینه های سنگینی که به کشورها تحمیل میکند سبب شده است سازمان ملل، دفتری ویژه برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر داشته باشد و در این مدت ایران از هیچ تلاشی برای همکاری با این دفتر فروگذار نکرده است.

به گفته این روزنامه نگار، ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر سابقه ای ١٠٠ سال دارد اما مهمترین بخش این مبارزه و در حقیقت نقطه اوج فعالیت های کشورمان از زمان انقلاب اسلامی است و گواه آن تقدیم ٣٧٠٠ شهید و ١٢هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر در طول بیش از سه دهه است.



یوشی زاده در بخش دیگری از سخنانش سیاست اجتماعی کردن مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پیشکیری از اعتیاد را به عنوان اصلی ترین سیاست ایران در مواجهه با اعتیاد معرفی کرد که ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان اصلی ترین نهاد سیاستگزاری برای مبارزه با مواد مخدر در کشور بر آن تاکید دارد.

این روزنامه نگار گفت : رسانه ها نقش مهمی را در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر بازی می کنند و می توانند در زمینه آگاهی رسانی، هشداردهی و یکپارچه سازی مردم در این مبارزه نقش داشته باشند.

وی به عنوان دو نمونه موفق، هشدار دهی رسانه ای درباره مضرات کراک را که زمانی مصرف آن شایع شده بود و افشاگری درباره خطرات شیشه را که قاچاقچیان در سالن های آرایش و باشگاه های بدنسازی پخش می کردند، مثال زد و توضیح داد که در هر دو نمونه اطلاع رسانی گسترده و به موقع رسانه ای با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس، ترفند فروشندگان مواد را خنثی کرد و این موفقیت ها ثابت می کند مردم به رسانه ها اعتماد دارند و این خاطرجمعی، سرمایه ای محسوب می شود که اصحاب رسانه می توانند در مبارزه با مافیای مواد مخدر از آن استفاده کنند.

در پایان سخنرانی ایران، یوشی زاده به دو نکته مهم در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و هشدار داد: نخستین نکته این است که رسانه ها تنها جزء اجتماعی کردن مبارزه نیستند و هر بخش از جامعه در این فرایند مسئولیتی دارد و نکته دوم باور به این است که اجتماعی کردن، فرایندی تدریجی است و جزو برنامه های با اهداف بلند مدت محسوب می شود و نباید پس از مدت کوتاهی اجرایی کردنش، آن را به فراموشی سپرد.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها