مدتی بود از سایت‌های گوناگون خرید می‌کرد. خیلی این کار را دوست داشت. در خانه می‌نشست و به‌راحتی و فقط با روشن کردن کامپیوتر شخصی‌اش می‌توانست‌ کالای مورد نظرش را ببیند، انتخاب کند و بخرد.
کد خبر: ۸۸۶۳۳۵
کلاهبرداری به‌بهانه فروش‌اینترنتی ارز

به گزارش جام جم آنلاین،این همه ماجرا نبود، او نه‌تنها با خرید اینترنتی از رفت و آمد بیهوده در خیابان جلوگیری می‌کرد بلکه در بسیاری اوقات می‌توانست جنس مورد علاقه‌اش را با قیمت بسیار کمتر بخرد.

این سایت‌ها در زمان‌های مشخص برای تعدادی از اجناس خود تخفیف می‌گذارند که همین موضوع باعث می‌شود مشتری‌های بیشتری برای آنها پیدا شود.

در این مدت که اینترنتی خرید کرده بود هیچ اشتباهی در خریدش ایجاد نشده‌ و حتی در مواردی اگر هم جنس مورد نظر خراب بود یا از آن خوشش نمی‌آمد می‌توانست با یک تماس با مدیریت سایت آن وسیله را تعویض کند یا پس دهد.

همه این نکات ریز و درشت باعث شده بود که او به این سایت‌ها اعتماد کرده و به‌راحتی از آنها خرید کند.

بعد از ظهر پنجشنبه بود که مانند همیشه به قصد خرید از سایت‌ها در اینترنت می‌گشت و از سایتی به سایت دیگر می‌رفت که تبلیغ یک سایت، نظر او را جلب کرد. در تبلیغ نوشته شده بود که ارز را به قیمت دولتی می‌توانید تهیه کنید.

او از این تبلیغ خوشش آمد. می توانست با قیمت دولتی ارز بخرد و سرمایه‌اش را اینگونه جمع کند. وارد سایت شد و شرایط خرید را خواند.

هیچ نکته نا مشخص و سختی برای این خرید وجود نداشت و تنها راه خرید، پرداخت زودتر وجه به صورت اینترنتی بود.

در سایت نوشته شده بود به محض پرداخت پول، فیش پرداخت از طریق ایمیل برای مشتری فرستاده می‌شود، پس جای نگرانی نبود.

می توانست بدون هیچ مشکلی پول را واریز کند و در زمان مشخص ارز خریداری شده را پس بگیرد.

مقدار ارز مورد نظرش را ثبت و پول برابر آن را از درگاه مورد نظر سایت به صورت اینترنتی واریز کرد و منتظر ایمیل ماند.

دو ‌سه ساعت صبر کرد ولی خبری نشد. با خود گفت شاید بعد از یک روز ایمیل را می‌فرستند. بعد از یک روز هم خبری نشد و با شماره تماسی که در سایت درج شده بود تماس گرفت ولی کسی پاسخگو نبود.به همین راحتی فریب یک سایت تقلبی را خورده ‌ و بی‌دلیل اعتماد کرده بود.

رشد چشمگیر سایت‌های فروشگاهی

ایجاد سایت‌های فروشگاهی در فضای مجازی چندی است که رشد چشمگیری داشته و با سرعت در حال گسترش است.

این سایت‌ها علاوه بر کاهش هدر‌رفت زمان و هزینه، تنوع و مقایسه محصولات مختلف را ‌ هنگام خرید فراهم می‌کند که با استقبال هموطنان همراه بوده است.

گسترش سایت‌های فروشگاهی به شکلی بوده است که امروز شاهد راه‌اندازی سایت‌های خرید و فروش ارز به‌صورت الکترونیکی هستیم و سایت‌های زیادی در این زمینه مشغول فعالیت بوده که اغلب فاقد مجوزهای لازم هستند.

سرهنگ علیرضا آذردرخش، رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به یکی از جدیدترین پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا افزود:

برخی‌ افراد سودجو با راه اندازی سایت‌های خرید و فروش ارز اقدام به تبلیغ در فضای واقعی و جذب متقاضیان خرید ارز در سطح جامعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: این افراد با جلب اعتماد مشتری مبنی بر بازدید از سایت خرید ارز الکترونیکی، بعد از پرداخت وجوه مورد درخواست دیگر پاسخگوی مشتری نبوده و هیچ‌گونه ارزی تحویل مشتری
داده نمی‌شود.

سرهنگ آذردرخش گفت: متاسفانه این افراد با استفاده از این شگرد توانسته اند در یک پرونده بیش از 200 میلیون تومان به سرقت ببرند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متولی اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به سایت‌های فروشگاهی مجاز ‌است.

بنابراین هموطنان عزیز دقت داشته باشند برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان سایبری تا حد امکان از سایت‌های فروشگاهی که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند خرید اینترنتی انجام دهند.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا همچنین گفت: بنابراین کاربران فضای مجازی بدانند هرگونه مبادله ارزی فقط باید در صرافی صورت گیرد و این مبادله نمی‌تواند آنلاین باشد به این معنا که شما ارز را به حساب صراف واریز کنید و صرافی به شما وجه درخواستی را تحویل دهد.

برخی‌ صرافی‌های فضای مجازی که مجوزی نیز ندارند با تعیین شروط خاصی برای کاربران مثل ثبت‌نام در سایت و وارد کردن اطلاعات کامل فرد به همراه شماره حساب به‌دنبال سرقت اطلاعات گردشگران هستند.

براساس ماده 33 دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، صرافی ملزم به ارائه رسید و فاکتور معتبر با امضای مجاز و ممهور به مهر صرافی و به نام و امضای مشتری است.

بنابراین در صورت تخلف با مراجعه به بانک مرکزی و ارائه رسید و فاکتور خرید می‌توان از آنها شکایت کرد.

همچنین براساس تبصره ماده 28 دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، انجام هرگونه عملیات صرافی در فضای اینترنتی یا مجازی توسط صرافی ممنوع‌ است.

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها