صندوق بین المللی پول گزارش داد:

وضعیت اقتصادی عربستان بدتر می‌شود

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه از افزایش نیافتن تولید نفت در بازار جهانی به منظور تثبیت بهای نفت و جلوگیری از کاهش بهای آن خبر داد.
کد خبر: ۸۸۶۱۸۴
موافقت تولید کنندگان عمده برای تثبیت بهای نفت

به گزارش جام جم آنلاین، پوتین امروز (سه شنبه) در دیدار با سران شرکت های نفتی (دولتی و خصوصی) روسیه گفت: «آلکساندر نوواک» (وزیر انرژی روسیه) توانسته است با کشورهای عمده تولید کننده نفت در بازار جهانی در مورد تثبیت تولید نفت و افزایش نیافتن آن به توافق برسد.

بر اساس گزارش ایتارتاس، رئیس جمهوری روسیه گفت که تمام کشورهای عمده تولید کننده نفت موافقت کرده اند که تولید آن را افزایش ندهند.

وی همچنین به نقل از وزیر انرژی روسیه یادآوری کرد که شرکت های نفت روسیه با پیشنهاد برای تثبیت تولید نفت موافقت کرده اند و حتی برخی پیشنهادات فراتر از آن را در مورد تولید نفت داده اند.

وزیران انرژی یا نفت کشورهای روسیه، ونزوئلا، نیجریه، عربستان سعودی و قطر به تازگی در دوحه پایتخت قطر نشستی برگزار کرده و برای همکاری در زمینه تولید نفت و هماهنگ کردن سیاست های نفتی خود به منظور تثبیت بازار اعلام آمادگی کردند.

«آلکساندر نوواک» وزیر انرژی پس از این نشست به خبرنگاران گفت که این چهار کشور توافق کردند که سطح تولید نفت را در حد ماه ژانویه حفظ کنند و در صورت پیوستن سایر کشورهای تولید کننده نفت به این پیشنهاد، در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

«علی النعیمی»، وزیر نفت عربستان نیز اعلام کرد که نگه داشتن میزان تولید در سطح ماه ژانویه کفایت می کند و گام های بعدی برای تثبیت بازار در ماه های آتی اتخاذ خواهد شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دیگر تولید کنندگان نفت نیز این پیشنهاد را بپذیرند.

به عقیده کارشناسان، علت اصلی بی ثباتی بازار نفت، تولید 2 میلیون بشکه مازاد بر سهمیه عربستان سعودی می باشد که سطح عرضه را بیشتر از تقاضا کرده است.

عربستان از دو سال پیش در پیروی از آمریکا تلاش کرد با افزایش تولید، ایران و روسیه را از کسب درآمد نفت محروم کند، ولی خود و چند کشور عربی با کمبود ارز و همچنین کسری بودجه مواجه شدند و افزایش قیمت فرآورده های نفتی مصرف داخلی نیز نتوانست معضل مالی را حل کند و به ناچار درصدد تجدید نظر در میزان تولید نفت با هدف به تعادل رساندن قیمت برآمدند.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی کشورهای عضو اوپک به رغم سهمیه روزانه 30 میلیون بشکه ای در شرایط کنونی بیش از 32 میلیون بشکه تولید می کنند.

روسیه کشور نفتی غیراوپک با تولید روزانه 10 میلیون و 900 هزار بشکه به درآمدهای ارزی حاصل از آن متکی است و سقوط بهای هر بشکه نفت به زیر 30 دلار فشارهای شدیدی بر اقتصاد این کشور وارد کرده است.

مقام های روس امیدوارند که با توافق با اوپک بتوانند بهای نفت را حداقل به بشکه ای 40 دلار افزایش دهند تا بخشی از کسری بودجه این کشور بر اثر سقوط بهای نفت جبران شود.

آرکادی دوارکوویچ معاون نخست وزیر روسیه به تازگی از امکان کاهش تولید نفت برای تثبیت بهای نفت در بازار جهانی استقبال کرد.

معاون نخست وزیر روسیه به خبرنگاران گفت: اگر بین اوپک و کشورهای تولید کننده نفت غیرعضو این سازمان برای عدم افزایش تولید نفت توافق حاصل شود، بهای نفت در بازار جهانی حتما تثبیت خواهد یافت.

وی با بیان این که در این زمینه پیش بینی دشوار است، اظهار داشت: در صورت افزایش نیافتن تولید نفت، شاهد نوسانات جدی در بهای نفت در عرصه بین المللی نخواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها