هزینه‌ها ۴۰۰ هزار تومان بیشتر شد

جزئیات محاسبات جدید اوضاع معیشت

کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کردند

بهبود معیشت مردم بر دوش مجلس‌ دهم

با پایان یافتن انتخابات مجلس و فروکش کردن تدریجی حواشی مربوط به آن، به تدریج شاکله اصلی مجلس دهم شکل خواهد گرفت؛ مجلسی که مهم‌ترین ماموریت آن، حل مشکلات اقتصادی کشور است.
کد خبر: ۸۸۵۵۹۴
بهبود معیشت مردم بر دوش مجلس‌ دهم

مجلس دهم با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور، نقش تعیین‌کننده‌ای در حل این معضل خواهد داشت.

منتخبین مردم باید توجه داشته باشند روی مسائل اقتصادی به صورت ویژه کار کنند. این مطالبه اصلی مردم است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز هفته گذشته در دیدار مردم نجف‌آباد درباره الزامات مجلس دهم به این مساله اشاره کردند و فرمودند: مساله اقتصاد درون‌زا را ما مطرح کردیم؛ مردم مجلسی می‌خواهند که برای اقتصاد درون‌زا، به معنای واقعی کلمه وقت‌گذاری کند، ریل‌گذاری کند و دولت موظف بشود بر اساس این ریل حرکت بکند؛ آنچه مردم می‌خواهند اینهاست.

ایشان 28 بهمن‌ماه نیز در دیدار مردم تبریز با اشاره به این‌که مجلس ریل‌گذار حرکتِ دولت است، فرمودند: در گذاشتن قانون، دولت و مجلس همکاری می‌کنند؛ دولت لایحه می‌دهد، نمایندگان مجلس لایحه را کم و زیاد می‌کند، اصلاح می‌کند و تصویب می‌کند. این ریل گذاشته می‌شود و دولت باید روی این ریل حرکت بکند. اگر چنانچه مجلس به دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، به دنبال پیشرفت علم، پیشرفت فناوری، به دنبال عزت ملی و استقلال ملت باشد، ریل‌گذاری او به سمت این هدف‌ها خواهد بود؛ اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهت‌ها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد.

وظیفه مجلس وضع قوانین مناسب است

دکتر ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: به نظر می‌رسد تولید قانون یکی از کارهای سخت کشور است که نمایندگان مردم باید روی این موضوعات مسلط باشند و قوانینی وضع کنند که چرخه اقتصادی به حرکت در بیاید.

وی افزود: در شرایط فعلی که کشور در رکود عمیقی فرو رفته، نمایندگانی که مجوز ورود به مجلس را با رأی مردم گرفتند، باید ضوابطی را وضع کنند تا قوانین اضافی و مخل بخش تولید حذف شده و به نوعی بازار سودده شود.

شاه‌ویسی ادامه داد: ایران یک کشور اسلامی است و نمایندگان نیز این جریان را باید در اقتصاد حاکم کنند و اقتصاد را به سمت اسلامی کردن پیش ببرند. در اقتصاد اسلامی، مردم در رأس امور هستند و سود و زیان تولیدکننده و همچنین حقوق مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اجرا و مطالبه اقتصاد مقاومتی از دولت یکی دیگر از وظایف اقتصادی نمایندگان مجلس است که کوتاهی در این زمینه به معنای عقب انداختن رشد اقتصادی پایدار و پیشرفت در این زمینه است.

وی تصریح کرد: تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شد، کشور را از نظر اقتصادی با مشکل مواجه کرد، اما اگر بخواهیم به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، ایران در زمان تحریم نشان داد می‌تواند روی پای خود بایستد و نمایندگان مجلس نباید این توانایی ارزشمند را نادیده بگیرند.

خروج از رکود؛ ماموریت مجلس

دکتر میثم موسایی، کارشناس اقتصادی در این باره به جام‌جم گفت: نقش مجلس در رشد اقتصادی و همچنین خروج از رکود بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند قوانینی را وضع کند که تولید روند بهبود را طی کند.

وی افزود: اکنون بزرگ‌ترین معضل اقتصاد، پایین بودن رشد اقتصادی و بیکاری گسترده است که به‌طور پنهان حدود ده میلیون نفر بیکار هستند. این جریان باعث می‌شود ناعدالتی و نابرابری در جامعه گسترش یابد و نقدینگی اقتصاد به سمت بازارهای غیرمولد حرکت کند.

موسایی ادامه داد: اکنون برجام به نتیجه رسیده و شرکت‌های خارجی می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در ایران وارد شوند. در شرایط حاضر، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بسیار اندک است و باید این موضوع مورد توجه مسئولان اقتصادی قرار بگیرد. سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری نیاز به اطمینان دارند، اما برخی قوانین به آنها این امکان را نمی‌دهد در نتیجه سرمایه‌گذاری خود را به تعویق می‌اندازند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بهبود فضای کسب‌ و کار و تدوین قوانین برای تولید آسان و همچنین لغو برخی قوانین مزاحم، می‌تواند نقش تاثیرگذاری در خروج از رکود و رشد اقتصادی داشته باشد که این گره باید توسط نمایندگان مجلس باز شود.

وی گفت: نمایندگان مجلس باید به طور یکپارچه روی موضوع اشتغال اهتمام کامل داشته باشند به این دلیل که کاهش بیکاری می‌تواند در قیمت‌گذاری و کیفیت کالا تاثیر بگذارد و قفل تولید از طریق این کلید باز می‌شود.

چهار سال سخت

دکتر وحید شقاقی‌شهری، کارشناس اقتصادی درباره مهمترین وظایف مجلس دهم به جام‌جم گفت: چهار سالی که مجلس دهم قرار است فعالیت داشته باشد، سال‌های سرنوشت‌ساز در اقتصاد ایران است به این دلیل که تصویب برنامه ششم توسعه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که مجلس دهم باید انجام دهد.

وی افزود: اکنون چهار میلیون و 500 هزار نفر دانشجو در کشور وجود دارد که در سه چهار سال آینده این افراد باید در مشاغل دانش‌بنیان مشغول به کار شوند و مجلس در این زمینه نقش مهم و اساسی دارد.

شقاقی شهری اضافه کرد: صندوق‌های بازنشستگی که اکنون ورشکسته هستند، باید مورد توجه مجلس باشد تا مشکل بازنشستگی برای افراد شاغل پیش نیاید. همچنین حل بحران آب و مسائل زیست‌محیطی از دیگر مسائلی است که باید مجلس به صورت ویژه روی آن فعالیت کند و با دولت برنامه‌هایی را طرح کند که این خطر رفع شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قوانین مبارزه با قاچاق باید سنگین‌تر شود و از بازوهای بازدارنده به صورت برجسته‌تر استفاده شود. اگر قانون قاچاق به صورت سخت اجرا شود، به طور قطع تولید با توان بیشتری راه خود را ادامه خواهد داد.

محمدحسین علی اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها