رهبر معظم انقلاب در دوره‌های مختلف انتخاباتی، همواره با توصیه‌ها و هشدارهایی، زمینه را برای برگزاری انتخابات سالم و باشکوه فراهم می‌کنند و ضمنا معیارهایی را در اختیار رای‌دهندگان قرار می‌دهند تا با استفاده از آنها بتوانند در انتخاب اصلح، بهتر عمل کنند.
کد خبر: ۸۸۳۹۳۸
شاخص‌های انتخاب اصلح

البته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، معمولا توصیه‌ها و هشدارهای خود را به ایام نزدیک به انتخابات موکول می‌کنند تا پیش از رسیدن به موسم انتخابات، فضای کشور تحت تاثیر انتخابات قرار نگیرد و مسائل اساسی کشور، تحت‌الشعاع فضای انتخاباتی که معمولا داغ و پر تنش است، واقع نشود. رهبر معظم انقلاب همواره در این زمینه دغدغه داشته‌اند و در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش در 19 بهمن نیز بار دیگر این موضوع را مطرح فرمودند.

ایشان در این دیدار با اشاره به مقطعی بودن انتخابات به مسئولان توصیه کردند: «مسائل تبلیغاتی و روزنامه‌ای انتخابات، مسئولان کشور را از مسائل مستمر و دنباله‌دار و اساسی غافل نکند... آنچه باقی می‌ماند، مسائل اساسی کشور است... [انتخابات] مساله گذراست؛ کسانی که باید فکر کنند، دارند فکر می‌کنند. کسانی که باید عمل کنند دارند‌ عمل می‌کنند. مسئولین کشور ذهنشان را به این چیزها مشغول نکنند.»

حق‌الناس در انتخابات

در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور در تاریخ چهاردهم دی 94 و در فاصله 53 روز مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، رهبر معظم انقلاب برای اولین بار در سال جاری درباره انتخابات هفتم اسفند صحبت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایشان در این سخنان ضمن برشمردن نکاتی در تشریح حق‌الناس بودن انتخابات و جدی بودن مساله نفوذ عناصر غیرانقلابی به این دو نهاد مهم تصمیم‌گیری و تصمیم سازی فرمودند: آمریکایی‌ها به این انتخابات چشم طمع دوخته‌اند. این اولین بار نبود که رهبر معظم انقلاب از حق‌الناس در انتخابات سخن گفتند. البته در این دیدار با تاکید بر این که «باید به عمق حق‌الناس برسیم» ابعاد مختلف مسأله «حق‌الناس» در انتخابات را مورد اشاره قرار دادند. موضوع حق الناس در فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب، محدود به یک قشر یا گروه محدود نیست، بلکه تمام دست‌اندرکاران انتخابات و مردم را در‌بر‌می‌گیرد و هر طیفی باید در رعایت حق‌الناس تلاش کند.

ضرورت دقت‌ در‌‌ موضعگیری‌ها

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود در توصیه به مسئولان، علاوه بر تاکید بر ضرورت رعایت حق‌الناس، نکات دیگری را نیز گوشزد کرده‌اند که از‌جمله آنها می‌توان به دقت در موضعگیری‌ها اشاره کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش با اشاره به برخی حرف​های مطرح شده در فضای سیاسی و رسانه‌ای، نسبت به طرح مطالبی که مایه‌ «تشویش و تردید در دل‌های مردم» می‌شود، تذکر دادند: «حرف‌هایی این روزها زده می‌شود...که مایه تشویش افکار عمومی و مایه‌ تردید دل‌های مردم می‌شوند؛ حرف​های نامناسب و غلط، فقط با نگاه سیاسی به مسائل نگاه کردن، نگاه خدایی را به کلی کنار گذاشتن؛ از این حرف‌ها گاهی این روزها شنیده می‌شود.»

3 هشدار

رهبر معظم انقلاب همچنین در بیانات مختلف درباره سه موضوع مهم انتخابات اخیر هشدار داده‌اند و از آن اظهار نگرانی کرده‌اند. این سه موضوع عبارتند از:

1ـ ورود عناصر نفوذی به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان: «آمریکایی‌ها به این انتخابات چشم طمع دوخته‌اند.» آنها می‌خواهند «عنصر نفوذی را وارد مجلس کنند.» آن وقت آن عنصر «مثل موریانه از داخل می‌جَود و پایه‌ها را سست می‌کند» تا در ایران تغییرات مورد نظر دشمنان انجام شود.

2ـ ارائه‌ فهرست انتخاباتی با مقاصد فاسد و غیرانقلابی: جریان غربگرا و جریان نفوذی در این انتخابات حضور پیدا می‌کنند. آنها با «مقاصد فاسد و غیرانقلابی، فهرست انتخاباتی پیشنهاد خواهند داد.» راه نفوذ این گونه بازخواهد شد.

3ـ مأیوس کردن مردم از انتخابات: برخی با گفتن حرف‌های مختلف، «مردم را از انتخابات مأیوس» می‌کنند. گفتن مداوم و پرتکرار حرف‌هایی مانند انتخابات آزاد، تخلف گسترده و تقلب، تلاش عده‌ای است تا ذهن مردم نسبت به انتخابات مخدوش شود. حضور مردم در انتخابات برای کشور امنیت، در بین دوستان اعتبار و در بین دشمنان ابهت خواهد آورد.

رهبر معظم انقلاب‌ در مقابل این سه جریان، چند توصیه مهم به آحاد مردم کردند:

یک: با روشنگری و بدون تهمت زدن، بدون مصداق معین کردن، اذهان به موضوع نفوذ روشن شود. ۱۳۹۴/۱۰/۱۴

دو: «درست انتخاب‌کردن» وظیفه و تکلیف مردم است. اعتماد به فهرستی که «آدم‌های متدین و مؤمن و انقلابی‌» معرفی کرده‌اند، راهی برای انجام این تکلیف است. ‌۱۳۹۴/۱۰/۱۹

سه: همه مردم در انتخابات شرکت کنند. حضور همه مردم چه آنهایی که «نظام را قبول ندارند»، اما کشور و اعتبار آن برایشان مهم است و چه آنهایی که «ممکن است رهبری را قبول نداشته باشند» اما به نظام جمهوری اسلامی علاقه‌مند هستند؛ برای اسلام، نظام و ملت آبرو خواهد بود. ۱۳۹۴/۱۰/۱۹

آیا به فهرست اعتماد کنیم

یکی از مسائلی که شاید در این دوره از انتخابات، بیش از دوره‌های گذشته داغ شده است، بحث فهرست‌های انتخاباتی و چگونگی اعتماد کردن به یک فهرست برای رای‌دادن است.

طبیعتا امکان شناخت تمام افراد برای اغلب مردم سخت است. از این رو، هربار هنگام رأی‌دادن این سؤال مطرح می‌شود که چگونه از تمام حق رأی دادن خود استفاده کنند، درحالی‌که تمام افراد را نمی‌شناسند؟ سال 92 بود که رهبر‌معظم‌انقلاب، هنگام رأی‌دادن در چهارمین دوره‌ انتخابات شوراها گفتند: «من به 31 نفر برای شورای شهر رأی دادم. البته بعضی از این حضرات را از نزدیک می‌شناختم، بعضی را هم نمی‌شناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌کنند و می‌دهند.» این اولین باری بود که ایشان، راه درست برای استفاده از تمام حق رأی را، اعتماد به فهرست اعلام کردند.

امسال نیز رهبر معظم انقلاب در دیدارهایی که داشته‌اند، راه‌حل اطمینان از انتخاب درست را تبیین کرده‌اند: «رأی‌دادن و اعتماد به فهرستی که از سوی افراد متدین، مؤمن، انقلابی و در خط امام معرفی شده باشد.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتخاب درست را یک وظیفه و یک حق‌الناس بر عهده‌ مردم ایران دانسته‌اند.

ایشان همچنین در دیدار مردم قم به مساله درست انتخاب کردن اشاره کردند: «به نظر بنده، این‌جور می‌رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم ـ خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم‌های این فهرست‌ها را نمی‌شناسم، اما اعتماد می‌کنم به آن کسانی که [اینها را] معرّفی کرده‌اند‌ و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرفی کرده‌اند، چه کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدم‌های متدین و مؤمن و انقلابی‌ای هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به [فهرست] آنها رأی می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند، کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمیتی نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیرآمریکاست، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم...» حتی با وجود آن که «ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد و غلط انتخاب کنیم، عیبی ندارد؛ خدای متعال از ما قبول خواهد کرد، چون کار خودمان را کرده‌ایم، تلاش خودمان را کرده‌ایم.»

اکنون که دو سه روز بیشتر تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری باقی نمانده، می‌توانیم با مروری دوباره بر فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب، چگونه انتخاب کردن را بیشتر مورد توجه قرار دهیم تا با انتخابات افراد اصلح، کسانی را به این دو مجلس بفرستیم که پشتیبان و حامی نظام باشند، نه افراد نفوذی که پایه‌های نظام را از داخل سست می‌کنند.

معیارهای انتخابات برتر از دیدگاه امام خمینی(ره)

انتخابات بستر حضور گسترده مردم و تجلیگاه تکرار حماسه پرشور ملتی است که نهضتی عظیم را به رهبری مصلح و انقلابگر بزرگ قرن، حضرت امام‌خمینی(ره) به ثمر رسانده و برای شکل گیری و بقای نظام حکومتی برخاسته از آن، سختی‌های فراوانی را تحمل کرده است. اکنون نیز برای انجام انتخاب صحیح، موفق و برتر، رهنمودهای امام خمینی‌(ره) همچنان مشعل راه ملت مسلمان ایران است.

در ادامه نگاهی داریم به فرازهایی از بیانات امام راحل درباره انتخابات:

اگر یک نفر آدمی باشد که فیلسوف باشد یک آدمی باشد که تمام عالم را در تحت سیطره علمی خودش برده باشد، لکن جمهوری اسلامی را نمی‌خواهد این را تعیین نکنید.

آن چیزی که الان لازم است بر همه آقایان بر همه شما جوانان ، بزرگان و بر همه قشرهای ملت این است که چشم‌هایشان را باز کنند با مطالعه با دقت افرادی که... تعیین می‌کنند صفات خاصی را داشته باشند: اول این که مومن باشند. مومن به این نهضت باشند. جمهوری اسلامی را بخواهند طرفدار مردم باشند. امین باشند. اسلامی باشند. شرقی و غربی نباشند. انحرافات مکتبی نداشته باشند.

عزیزان من که امید نهضت اسلامی به شماست در روز تعیین سرنوشت کشور بپاخیزید و به صندوق‌ها هجوم آورید و آرای خود را در آنها بریزید.

وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات چه انتخاب رئیس‌جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر در صحنه باشند.

انتخاب کنندگان قبل از رفتن به سر صندوق انتخابات، منتخبین خود را با تحقیق و دقت کامل روی یک ورقه بنویسند که در وقت رای دادن با ذهن حاضر رای بدهند و لازم است خودشان مستقیم رای خود را به صندوق بیندازند و به احدی اطمینان نکنند که فرصت‌طلبان در کمینند.

اشخاص بی‌سواد قبلا با مشورت اشخاص مطمئن متدین کاندیداهای خود را به وسیله شخص متدینی بنویسند و باز به شخص دیگری که مطمئن است بدهند بخواند و خودشان با دست خودشان رای خود را به صندوق بیندازند و اختیار نوشتن رای یا به صندوق انداختن را به هیچ‌کس ندهند.

حیثیت و آبروی مومن در اسلام، از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است و هتک مومن چه رسد به مومن عالم، از بزرگ‌ترین گناهان است و موجب سلب عدالت است.

باید مردم را برای انتخابات آزاد گذاریم و نباید کاری بکنیم فردی بر مردم تحمیل شود.

اینجانب به هیچ‌وجه و به هیچ‌کس اجاره نمی‌دهم از سهم مبارک امام علیه‌السلام یا از اموال دولت و اموال دفاتر و سازمان‌ها و مجامع و اموال عمومی خرج انتخابات کند.

نگویید دیگران رای می‌دهند. من هم باید رای بدهم. تو هم باید رای بدهی. آن روستایی هم که در کنار مزرعه خودش کار می‌کند باید رای بدهد. تکلیف است.

همه شما، همه ما زن و مرد هر مکلف همان طور که باید نماز بخواند همان طور باید سرنوشت خودش را تعیین کند. مردم با شرکتشان در انتخابات ثابت کنند از اسلام رویگردان نیستند.

کسانی را انتخاب کنید که مسائل را تشخیص دهند نه از افرادی باشند که اگر روس یا آمریکا یا قدرت دیگری تشری زد بترسند. باید بایستند و مقابله کنند.

از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم اخلاق اسلامی انسانی را در تبلیغ برای خود و کاندیداهای خویش مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها