وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر ضمن تقدیر از روند برگزاری این دوره از جشنواره بار دیگر به موضوع لغو کنسرت های موسیقی در برخی از شهرها اشاره کرد.
کد خبر: ۸۸۳۳۱۷
انتقاد وزیر ارشاد از لغو  کنسرت‌‌ها

به گزارش جام جم آنلاین، علی جنتی شامگاه اول اسفند ماه در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر جلوه گاه هنر موسیقی است و برگزاری دوره سی و یکم روزهای پرامیدی را برای کسانی که به اعتلای اندیشه اهتمام می ورزند، رقم می زند. بهره گیری اقتصادی از هنر موسیقی بیشتر از هنرهای دیگر است و گردش مالی این هنر همانطور که می دانیم از هنرهای دیگر بیشتر است و ما می دانیم که این هنر ارزشمند در اقتصاد هنر نقش اساسی دارد.

وی افزود: موسیقی با ظرفیت های متنوعی که دارد می تواند به عنوان یکی از بهترین ابزارها در عرصه دیپلماسی عمل کند اما متاسفانه دیده ایم که در برخی از دوره ها پیرامون این موضوع بی توجهی صورت گرفته است. به هر حال من امیدوارم که این هنر بتواند جایگاه خود را پیدا کند. ما این روزها شاهد این هستیم که سرمای زمستان با گرمای موسیقی تعدیل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه صحبت های خود بیان کرد: حضور پررنگ تماشاگران در سالن های اجرا نشان دهنده علاقه مردم به موسیقی است و این جنس فضاها است که می تواند آرامش دوباره ای را به آنها ارائه کند. به راستی چه چیزی زیباتر از فرهنگ می تواند انسان را به تعقل وا دارد؛ فرهنگی که موسیقی نیز جزوی از آن است بنابراین همه ما باید در کنار تعصبات افراطی به آنچه شرح مقدس مباح دانسته توجه کنیم و به جای بر هم زدن و لغو کنسرت ها به فراگیر شدن هنر ایرانی – اسلامی بپردازیم و بدانیم موسیقی به عنوان بهترین و رساترین شیوه های انتقال فرهنگ و رسیدن به آرامش و فراغت جوانان می تواند نقش اساسی ایفا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از عوامل بازدارنده تهاجم فرهنگی، حمایت از فرهنگ ایرانی – اسلامی است که نباید پیرامون این موضوع مانع تراشی کرد. متاسفانه طی ماه های گذشته علیرغم صدور مجوزهای قانونی از سوی نهادهای دولتی شاهد لغو کنسرت ها هستیم و عده ای با استفاده از امکانات مختلف تلاش می کنند این ماجرا را عملی خلاف شرع عنوان کنند البته که گاه تخلفاتی از سوی مجریان و حتی مستمعان رخ می دهد اما ما ضمن احترام به همه عقاید و دیدگاه ها، به کسانی که دانسته و نادانسته بی جهت فضا را ملتهب می کنند می گوییم که چنین رویکردی آنچنان که باید، درست نیست.

جنتی تصریح کرد: ما به کسانی که دغدغه دینی دارند اطمینان می دهیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پاسخگویی به شئون دینی، کاملا با ایجاد یک فضای سالم و قانونمند اجراهای زنده موسیقایی موافق است. بی تردید موسیقی ایرانی در تمام حوزه های آن جایگاه بسیار ارزشمندی دارند کما اینکه بسیاری از حکیمان ما در زمینه موسیقی تبحر بسیار زیادی داشتند. بنابراین ما هرگز نمی توانیم این گنجینه را فراموش کنیم. وزارت ارشاد نیز خود را متعهد به حمایت از موسیقی فاخر می داند و آن را ابزاری برای تلطیف جامعه عنوان می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر رویدادی فرهنگی است که امسال با رویکردی جدید، حرفه ای تر و عیارمندتر برگزار شده است و حضور هنرمندان شاخص یکی از ویژگی های بارز این رویداد بود. خوشبخانه جشنواره موسیقی فجر امسال از یک جشن هنری به یک فستیوال حرفه ای جایزه محور ارتقا پیدا کرده است.

جنتی ضمن اشاره به روند برگزاری جایزه موسیقی باربد توضیح داد: از این پس جشنواره موسیقی فجر به آثاری که در طول سال نیز اجرا می شود، توجه می کند. در واقع جشنواره باید برایند اتفاقات یک سال موسیقی باشد. متاسفانه در دوره های پیشین شاهد این بودیم که بخش های مهم موسیقی تبدیل به بخش جنبی شده بود اما در دوره جدید تصمیم گرفتیم که این بخش ها از جمله بخش موسیقی نواحی و موسیقی جوان در زمان مناسب تر به صورت مجزا با قوت و تکیه بر کیفیت برگزار شد البته اگر گروه های جوان فعالیت حرفه ای داشته باشند به طور حتم آثار آنها نیز در معرض داوری قرار می گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود ضمن تقدیر از دست اندرکاران سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: اکنون سی دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر می گذرد و این سه دهه می تواند چشم انداز مناسبی برای موسیقی و بخش هایی که کمتر به آن توجه شده، باشد.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها