جام‌جم از داغ شدن تنور انتخابات در سطح کشور گزارش می‌دهد

تبلیغات در سایه اخلاق

با آغاز مهلت هفت روزه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس دهم، همه شهرها و روستاهای کشور چهره‌ای انتخاباتی به خود گرفته و البته این درحالی‌ است که علاوه بر رسانه ملی و سایر رسانه‌ها بحث و جدل‌های انتخاباتی در فضای مجازی به شدت داغ است.
کد خبر: ۸۸۳۰۷۲
تبلیغات در سایه اخلاق

به گزارش جام‌جم ، یکی از مهمترین چالش‌هایی که این دست تبلیغات مجازی بعضا به‌دنبال داشته، زیرسوال بردن اخلاق انتخاباتی و روی آوردن به تخریب برخی نامزدها است.

انتشار برخی کاریکاتورها، تصویرسازی‌ها، انتساب برخی جملات مجعول به نامزدها و نیز به راه انداختن کمپین‌هایی علیه برخی نامزدهای شناخته شده، با هدف کاهش آرای آنان، ازجمله مصادیق این دست بداخلاقی‌ها در فضای مجازی است که در کنار برخی وعده‌ها و حاشیه‌ها در ستادهای انتخاباتی نامزدها، نگرانی از تاثیرات بی‌توجهی به اخلاق انتخاباتی را افزایش داده است.

فهرست‌های انتخاباتی در کانون توجهات

انتشار فهرست‌های مختلف برای 30 کرسی تهران، یکی دیگر از موضوعاتی است که کاربران در شبکه‌های اجتماعی، حساسیت زیادی روی آن نشان می‌دهند و با وجود این‌که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از فهرست‌های واحد خود دفاع می‌کنند، در بدنه اجتماعی این دو گروه بحث روی نامزدها ادامه دارد.

همزمان الهام فخاری، مسئول روابط‌عمومی شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان از تغییر در فهرست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان خبر داده و گفته فعلا فهرست اصلاح‌طلبان 29 نفره شده است.

افزون بر دو فهرست ائتلافی که یکی شامل اصولگرایان و دیگری اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است، در اولین روزهای تبلیغات انتخاباتی، حرف از فهرست‌های دیگری نیز به میان آمده که می‌توان به فهرست‌هایی چون «صدای ملت» که اسامی 30 نامزد مورد حمایت خود را در تهران منتشر کرده، «ائتلاف نخبگان» که با شعار «برابری پاسخگویی کارآفرینی» به میدان آمده و فهرست «جبهه مستقلین و اعتدالگرایان» نیز اشاره کرد.

میتینگ‌های انتخاباتی در اولین روزهای تبلیغات

افزون بر فضای مجازی، گروه‌های سیاسی با برگزاری میتینگ‌های تبلیغاتی تلاش می‌کنند تا آرای موجود در سبد رأی خود را گسترش دهند.

بر همین اساس، نخستین همایش انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در سالن ورزشی حجاب در تهران برگزار شد و همزمان اصولگرایان در مسجد امام‌صادق(ع)، اجتماعی انتخاباتی تشکیل دادند.

در میتینگ انتخاباتی اصلاح‌طلبان، سخنرانان بر ضرورت همراهی مجلس آینده با دولت تاکید کردند و این درحالی بود که اصولگرایان در نشست خود، نسبت به مهندسی انتخابات از سوی بیگانگان هشدار دادند.

منظور از مهندسی انتخابات از سوی کشورهای غربی، گزارش‌ها و اخباری است که بتازگی بی.بی.سی درباره انتخابات خبرگان و مجلس منتشر کرده و از برخی فهرست‌های خاص در تهران حمایت کرده است.

این اقدام شبکه انگلیسی بی.بی.سی باعث شده تا بسیاری از صاحب‌نظران نسبت به خطر نفوذ نامزدهای مورد حمایت لندن، هشدار دهند.

در همین زمینه، دیروز حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران هشدار داد: پررویی، بی‌حیایی، جسارت و حمایت انگلیس و آمریکا در شبکه‌های فارسی‌زبان است که آن را به‌روز کرده و از فتنه حمایت کرده‌اند، امروز هم مطرح می‌کنند که ملت ایران به استوانه‌هایی که از اول انقلاب تا به امروز پای ولایت ایستاد‌ه‌اند، رای ندهند. شما فکر می‌کنید چرا این جور شده؟ چرا این قدرت‌های کینه‌ورز اسلام چنین فکر می‌کنند؟ آنها بدانند که مردم عزیز ما به توصیه مقام مظعم رهبری به کسانی رای می‌دهند که آنها می‌گویند به آنها رای ندهید.

وی خطاب به مردم تاکید کرد: مرگ بر انگلیس و مرگ بر آمریکا را با حضور در سر صندوق‌ها با غیرت، هوشیاری و بیداری‌خود باید نشان دهید. او اضافه کرد که باید بگذاریم همه استعدادها خود را نشان دهند. اگر یک گروهی مثل دو حزب آمریکا و انگلیس و گردن‌کلفت‌هایی که خودشان و بچه‌هایشان صاحب قدرت هستند، همیشه باشند، مملکت ضربه می‌خورد.

انتقاد از پول‌های بادآورده در انتخابات

همزمان با آغاز تبلیغات انتخاباتی، نگرانی از صرف هزینه‌های غیرمتعارف در انتخابات موجب نگرانی برخی صاحب‌نظران شده و افزون بر کاظم صدیقی که دیروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت، «پول‌های بادآورده برای بعضی‌ها هزینه انتخابات می‌شود» غلامرضا انصاری، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و سیدنظام‌الدین موسوی، مدیرعامل فارس نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما نسبت به استفاده از پول کثیف در انتخابات هشدار داده و در همین ارتباط موسوی تاکید کرد: برخی به جریان کثیف سرمایه‌داری وصل‌اند. همین الان در بستن فهرست‌ها، کسانی هستند که به واسطه فساد اقتصادی سابقه محکومیت اقتصادی دارند. دبیرکل یک حزب که سابقه محکومیت فساد اقتصادی دارد، فهرست می‌بندد. این فرد نباید در حزب نفوذ کند و برای بستن فهرست تلاش کند.

انصاری نیز در این رابطه گفت:‌ اگر انتخاب‌کننده حزب باشد، چون اعتبارش را در درازمدت می‌بیند، سعی دارد پول کثیف را به کار نگیرد؛ چون زیر ذره‌بین رقیبش است و پول سرمایه‌داری را در کارش دخالت نمی‌دهد.

این اظهارات درحالی‌ است که فارس دیروز به نقل از یک فعال سیاسی گزارش کرد، بعضی نامزدها برای قرار گرفتن در یکی از فهرست‌های سیاسی پایتخت، به تدوین‌کنندگان آن پول پرداخت کرده‌اند.

ریشه‌های بروز بداخلاقی انتخاباتی

دکتر محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی در دوره تبلیغات گفت: در صورت بروز بداخلاقی‌های انتخاباتی، امنیت و منافع ملی آسیب می‌بیند و زیان آن به همه خواهد رسید.

کوشکی در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: اگر رقابت انتخاباتی در عرصه‌ای باشد که اصول و کلیات نظام را زیر سوال نبرد بلکه اختلاف از نوع اختلاف سلیقه باشد رقابت‌هایی هم که در این عرصه انجام می‌شود رقابت‌های غیراخلاقی نخواهد بود و حداکثر درخصوص روش‌های رسیدن به افق مطلوب است؛ بداخلاقی انتخاباتی عمدتا جایی بروز می‌کند که اختلاف بر سر اصول و کلیات باشد و اینجاست که هر طرفی خود را حق و طرف مقابل را باطل فرض کرده و برای نابودی طرف مقابل، عملا هر اقدامی را مجاز می‌داند.

وی افزود: کسانی که در عرصه رقابت وارد می‌شوند اگر این عقلانیت حداقلی را داشته باشند که زیر پا گذاشتن امنیت ملی و منافع ملی و وحدت و انسجام ملی به زیان همه است و همه از آن آسیب می‌بینند آن‌وقت اخلاق انتخاباتی به صورت حداقلی رعایت خواهد شد، اما اگر این عقلانیت حداقلی وجود نداشته باشد آن‌وقت چیزی جلودار نامزدها نخواهد بود و آنها وسوسه خواهند شد که برای کسب آرای بیشتر به هر اقدامی دست بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها