سخنگوی وزارت خارجه خبر داد:

رایزنی درباره نسل جدید اس 300

در ماه‌های گذشته و با ورود جدی‌تر روسیه به عرصه تحولات سوریه، شرایط دگرگون‌تری در ارتباط با سیاست ترکیه در قبال مناطق پیرامون خود و بخصوص در مورد سوریه به وجود آمد.
کد خبر: ۸۸۳۰۷۱
ترکیه، اسیر سیاست خارجی تنش‌زا

در واقع یک رشته نگرانی سیاسی در نوع نگاه ترکیه به این مسائل پدیدار شد که کارشناسان آن را تغییر موازنه سیاسی در منطقه یاد کردند.

به همین دلیل نگاه سیاست‌گذاران خارجی ترکیه به شکل‌دهی موازنه جدید سیاسی معطوف شده است.

در همین راستا نزدیکی روابط ترکیه با عربستان سعودی طی چند ماه گذشته، تلاش‌های آنکارا برای عادی سازی روابط با مصر و همچنین اظهارنظرهای مربوط به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، همگی می‌تواند نشانه‌هایی از آن توازنی باشد که آنکارا به دنبال آن است اما در سوی دیگر، سیاست تهاجمی و تند دولت ترکیه در عرصه داخلی و خارجی، این کشور را در مسیر تندباد جدیدی قرار داد.

هنگامی که در تابستان گذشته دولت ترکیه در مسیر اعمال سیاست امنیتی و شکلی از نظامی‌گری در مناطق جنوب شرقی این کشور حرکت می‌کرد، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که این مواجهه می‌تواند ترکیه را در مرکز تحولات نگران‌کننده‌ای قرار دهد.

در این میان مقامات ترکیه تحولات سوریه را با نگرانی‌های استراتژیکی دنبال کردند. در این میان ترکیه از یک سو نگران شکست هیمنه سیاست خارجی خود در ارتباط با سوریه است.

در طرف دیگر، شرایط پدید آمده در مناطق کردنشین سوریه این نگرانی را در ترکیه جدی‌تر کرده که بر آمدن نوعی از مطالبه کردی در بیرون مرزهای ترکیه، می‌تواند امنیت در سیاست ترکیه را دستخوش اصطکاک‌های جدیدی کند.

سیامک کاکایی - کارشناس مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها