رییس اتاق بازرگانی ایران بر دیپلماسی آب با کشورهای منطقه با توجه به نتیجه رسیدن برجام تاکید کرد و گفت :تا کنون کارجدی در دیپلماسی آب انجام نشده است و اتاق بازرگانی از وزارت امور خارجه تقاضا دارد حق وحقوق آبی کشوررا با کشورهای همسایه پیگیری کند .
کد خبر: ۸۸۲۲۴۶
کارجدی برای حقوق آبی کشور انجام نشده است

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، محسن جلال پور در نشست خبری همایش بزرگداشت روز ملی آب گفت : در سال‌هایی که ایران و عراق مشغول جنگ بودند، ترکیه با بستن آب ورودی دجله و فرات، سد بزرگی ایجاد کرد و به همین دلیل هم‌اکنون اولین کشوربه لحاظ ذخایر آبی در منطقه است ، تا جایی که حتی برای ۵۰ سال آتی خود هیچ مشکلی برای تامین آب کشاورزی ندارد ، اما اکنون ایران و عراق بدلیل آنکه حقابه هایشان توسط ترکیه به صورت غیر مجاز برداشته شده است با مشکل آب روبروهستند .

وی با اشاره به اینکه تا به امروز ترکیه پای میز مذاکره ننشسته‌ تصریح کرد : البته هنوز کار به اقدام حقوقی ایران در مجامع بین‌المللی بر علیه نکشیده است اما اگر کار به این روال پیش رود، اقدام حقوقی انجام خواهیم داد.

به گفته جلال پور، هم‌اکنون ایران و عراق به دلیل همین اقدام ترکیه، نه تنها بحران آب دارند بلکه با ریزگردها و مسائل زیست محیطی به دلیل عدم ورود آب به دجله و فرات، دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی اظهار کرد : ایران در دیپلماسی آب هنوز کاری جدی انجام نداده و ما از وزارت امور خارجه مطالبه جدی داریم که بعد از برجام، به مساله آب پرداخته و با کشورهای همسایه مذاکراتی را در خصوص حق و حقوق آبی کشور انجام دهد.

اقدامات غیر قابل دفاع در زمینه آب

جلال پور گفت: بسیاری از حرکت هایی که در کشور در زمینه آب انجام شده، غیرقابل دفاع است و بر روی آن کارکارشناسی کامل انجام نشده است مثل سد های بی شماری که شاید برخی از آنها نباید ساخته می شد . امروز گفته می شود بعضی سدها نباید آبگیری شود و بعضی باید برداشته شوند؛ بعضی سدها بیش از آن که برای کشور منفعت داشته باشد، ضررهایی چند ده برابری برای کشور داشته است.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در دریاچه ارومیه ما حدود دو میلیون دلار کالایی که با استفاده از آبی که به دریاچه ارومیه می ریخته، تولید کرده ایم اما به دنبال آن هزینه 200 میلیارد دلاری بر کشور تحمیل کرده ایم؛ یعنی صد برابر باید هزینه کنیم تا جبران شود.

وی با بیان اینکه باید پیش بینی کنیم استراتژی توسعه اقتصادی کشور باید بر چه محوری باشد، افزود: مساله آب، مساله ای فراگیر است و به حوزه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی ارتباط دارد و هیچ حوزه ای نیست که نتوان آن را به مساله آب گره زد.

وی در ارتباط با کاشت محصولات آب بر گفت: در بعضی محصولات آب بر بودن آن اهمیت دارد اما باید در کنار این مساله به مسایلی نظیر امنیت غذایی و اشتغال نیز توجه داشته باشیم.

جلال پور گفت: باید همه ظرفیت ها را به کار گیریم و از آب تجدیدپذیر در کشاورزی استفاده کنیم؛ ما تنها کشوری هستیم که 90 درصد کشاورزی مان آبی و تنها 10 درصد آن دیم است. این در حالی است که در بعضی از کشورهای اروپایی 70 درصد کشاورزی شان به صورت دیم انجام می شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص محورهای برنامه ششم توسعه، خاطرنشان کرد: آب یکی از مسائلی است که به عنوان محور در برنامه ششم توسعه از سوی دولت لحاظ شده، در یکی از بندها دولت به صراحت به موضوع آب و محیط‌ زیست پرداخته است اما باید به این نکته اشاره کرد که آب یک مسئله مقطعی و کوتاه مدت نیست و باید مشکلات آن به صورت اساسی حل و فصل شود.

کاهش اشتغال در بخش کشاورزی

وی به شعار سازمان ملل در موضوع آب اشاره و خاطرنشان کرد: آب و اشتغال برای ایران بیش از سایر کشورها مهم است و در هر دو مقوله مشکلاتی وجود دارد و این در حالی است که در دهه ۷۰، حدود ۲۶ درصد از اشتغال کشور در بخش کشاورزی متمرکز بود که اکنون به ۱۸.۴ درصد رسیده، ضمن اینکه در بخش کشاورزی افت اشتغال داریم اما جایگزینی هم برای آن ارائه نشده است.

جلال‌پور، راه‌اندازی بازار آب را واجب‌ترین امر کشور دانست و گفت: اگر مشخص شود که قیمت آب به صورت واقعی چقدر است و بازاری هم برای مبادله آن وجود داشته باشد، آنگاه بخشی از مسائل حل خواهد شد، ضمن اینکه هر جا آب بهتر مصرف شود و آورده مناسب‌تری داشته باشد، باید همان‌ جا به مصرف برسد و اینکه آب را برداشت و فکر کنیم که چون متعلق به دولت است، باید بی‌حد و حصر مصرف شود، کار اشتباهی خواهد بود.

مانع تبدیل بحران آب به فاجعه شویم

شریعتمداری سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و اشتغال نیز گفت : شعار امسال سازمان ملل در زمینه « آب و اشتغال» است و این برای ما که این دو موضوع مهم ترین مسایل کشورمان به حساب می آید، معنایی متفاوت تر و پررنگ تر دارد.

وی افزود : با برگزاری همایش بزرگداشت روز ملی آب (13 اسفند ) قصد داریم بحران آب را در سطح جامعه منعکس کنیم و نگذاریم این مساله به مساله ای عادی در کشور تبدیل شود.

محمدحسین شریعتمدار با بیان اینکه نباید اجازه دهیم بحران آب به فاجعه تبدیل شود، افزود: اتاق ایران از اواخر سال 1390 که قانون فضای کسب و کار به تصویب رسید، مکلف شد به مسایل مربوط به آب ورود پیدا کند.

وی گفت: به دنبال آن، دفتر سازماندهی و توانمندسازی کشاورزی و آب تاسیس و در همان ابتدای کار تاکید شد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب تشکیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها