مرد شیاد به بهانه انتقال مهاجران به استرالیا، آنها را در دو جزیره در جاکارتا رها می‌کرد. مهاجران که به‌صورت غیرقانونی به این کشور منتقل شده بودند، توسط پلیس اندونزی دستگیر و روانه زندان شده بودند.
کد خبر: ۸۸۱۸۳۱
سرنوشت شوم مهاجران ایرانی در جزایر اندونزی

به گزارش جام‌جم ، رسیدگی به این پرونده از اوایل سال گذشته همزمان با شکایت یک زن از مردی کلاهبردار در شعبه سوم بازپرسی دادسرای فرودگاه مهرآباد به جریان افتاد.

شاکی در اظهاراتش گفت: پسرم قصد داشت برای اقامت به استرالیا سفر کند که با مردی آشنا شد که در این زمینه فعالیت داشت. 13 ماه پیش به دفتر این مرد در محله نعمت‌آباد تهران رفت و طی چند مرحله 75 میلیون تومان به او پرداخت کرد. مدیر شرکت پسرم را با پرواز هوایی ابتدا به جاکارتای اندونزی فرستاد و از آنجا قرار بود او ر ا به استرالیا منتقل کند. پسرم وقتی به جاکارتا رسید، با ما تماس گرفت اما پس از آن به‌طور ناگهانی ناپدید شد.

وی اضافه کرد: در این 13 ماه از پسرم بی‌اطلاع بودیم تا این‌که او چند روز پیش با ما تماس گرفت و اطلاع داد مردی که قرار بوده از اندونزی وی را به استرالیا منتقل کند، فریبش داده و کلاهبردار است. پس از اقامت پسرم در یک آپارتمان در جاکارتا، پلیس این کشور به خانه او رفته و پسرم را به خاطر ورود و اقامت غیرمجاز به اندونزی بازداشت کرده بود. 13 ماه پسرم و 60 نفر دیگر در زندان اندونزی اسیر بودند پس از پایان محکومیتش او را آزاد کردند و تا چند روز دیگر به کشور باز می‌گردد. بنابراین از من خواست به دادسرا بیایم و از مرد کلاهبردار شکایت کنم. در این مدت علاوه بر مشکلات مالی، مشکلات روحی و روانی نیز برای پسرم به وجود آمده است.

با شکایت این زن،با دستور بازپرس باقری، تحقیقات پلیس فرودگاه برای شناسایی و دستگیری مرد کلاهبردار آغاز شد. این در حالی بود که افراد دیگری همراه خانواده هایشان با حضور در دادسرا و پلیس آگاهی از مردی کلاهبردار شکایت کردند.

تحقیق از این مالباختگان، ابعاد جدیدی از اقدامات مجرمانه متهم را فاش کرد. بررسی‌ها نشان داد این افراد به متهم اعتماد کرده و از 50 تا صد میلیون تومان به حساب او واریز کرده بودند. متهم ابتدا مهاجران را به اندونزی برده و پس از چند روز اقامت در این کشور آنها را از طریق دریا و جنگل به دو جزیره نائورو و گینه نو منتقل کرده بود. این مهاجران هشت شبانه روز بدون آب و غذا روزگار گذرانده و برای این‌که زنده بمانند از علف‌های موجود در جزیره تغذیه کرده بودند، تا این‌که پلیس اندونزی که متوجه ماجرا شده بوده آنها را بازداشت کرده بود.

این در حالی بود که بررسی‌ها نشان می‌داد، تعدادی از مهاجران غیرقانونی ایرانی زمانی که درجاکارتا بوده‌اند توسط پلیس اندونزی بازداشت شده و از هشت تا 13 ماه در آنجا زندانی بوده‌اند.

با افزایش این شکایت‌ها، مرد کلاهبردار تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و جستجو برای دستگیری وی ادامه یافت تا این‌که با گذشت ماه‌ها تلاش، زمانی که او به ایران بازگشته بود تا دوباره افراد جدیدی را به دام بیندازد، در دفتر اجاره‌ای خود دستگیر شد.

متهم با انتقال به پلیس آگاهی بازجویی شد و اعتراف کرد فعالیت‌های مجرمانه اش را از سال 89 تا پیش از دستگیری انجام داده و با ادعای انتقال افراد به کشورهای آسیایی از جمله چین و کره، اروپا و استرالیا از طعمه هایش پول می‌گرفته است. متهم، پس از رها کردن مهاجران در خانه‌های اجاره‌ای یا دو جزیره مذکور، بلافاصله متواری می‌شده و همین موضوع به بروز مشکلاتی برای این مهاجران غیرقانونی منجر شده بود.

با اعتراف این متهم، افراد دیگری نیز که زندگی و سرمایه شان را در سودای رفتن به اروپا و استرالیا از دست داده بودند، با حضور در دادسرا از مرد کلاهبردار شکایت کردند.

با پایان یافتن تحقیقات از مرد کلاهبردار، پرونده وی تا چند روز دیگر با صدور حکم جلب دادرسی به دادگاه ارسال خواهد شد تا متهم در آنجا محاکمه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها