گفت‌وگو با محمدحسین مهدویان، کارگردان «ایستاده در غبار»، بهترین فیلم جشنواره فجر

متـوسلیـان؛ رازآلــود و بی‌بــدیل

فیلم «ابد و یک روز» با گرفتن 9 سیمرغ فاتح جشنواره سی و چهارم فیلم فجر شد

شب ابدی سینما

درخشش فیلم‌های «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار»، سیمرغ گرفتن پرویز پرستویی در نقش حاج‌حیدر ذبیحی، فیلم «بادیگارد» و انتخاب «نفس» به عنوان بهترین فیلم با نگاه ملی و تجلیل دبیر جشنواره از خانواده جاویدالاثر احمد متوسلیان از جمله موارد مهم و قابل اشاره مراسم پایانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود.
کد خبر: ۸۸۱۱۱۹
شب ابدی سینما

به گزارش جام‌جم، سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که از 12 بهمن و طی 11 روز، 64 فیلم را در بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو، سینماحقیقت، هنر و تجربه و انیمیشن برای مردم به نمایش گذاشت، سرانجام شامگاه پنجشنبه گذشته با معرفی برنده‌های سیمرغ بلورین در برج میلاد به کار خود پایان داد. مراسمی که جز ستاره‌ها و عوامل فیلم‌ها، کمتر نشانی از حضور اهالی رسانه داشت و بیشتر آنها علاقه‌مندانی بودند که دوست داشتند با هنرمندان محبوب خود عکس سلفی بگیرند!

انتظار و گمانه‌زنی

پیش از شروع مراسم که در سالن انتظار به سر می‌بردم، بازار گمانه‌زنی و پیش‌بینی درباره برنده‌ها داغ بود و هر کس از برنده شدن سینماگر مورد علاقه خودش می‌گفت. وقتی میان این بحث‌های بامزه، چهره خندان پرویز پرستویی را دیدم که با لباسی مشکی وارد کاخ جشنواره شد، مطمئن شدم که او پس از سیمرغ فیلم‌های آژانس شیشه‌ای، بید مجنون و به نام پدر، امشب چهارمین سیمرغش را با بادیگارد شکار خواهد کرد. چون تجربه سینمای ایران نشان داده، سینماگرانی که از برد خود خبر و اطمینان نداشته باشند، به اختتامیه‌ها نمی‌آیند! هرچند با غیبت پیمان معادی که مهم‌ترین شانس دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (ابد و یک روز) در میان نامزدها بود، اطمینان من از رسیدن سیمرغ به پرستویی قوت گرفت.

سرانجام این اتفاق افتاد و پرستویی برای بازی خوبش در «بادیگارد»، رقیبانی چون رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، نوید محمد زاده و پیمان معادی را کنار زد و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. رخدادی که نشان داد کار کردن با حاتمی‌کیا چقدر برای او خوش یمن است، او سه سیمرغ خود را از همکاری با این کارگردان به دست آورد و سیمرغ دیگرش را هم از کار با مجید مجیدی در بید مجنون.

حاتمی‌کیا؛ غایبِ حاضر

پرستویی که با تشویق فراوان جمعیت روی صحنه آمد، پس از دریافت سیمرغ بلورین خود گفت: من پرویز پرستویی، بازیگر نقش حیدر ذبیحی بادیگارد هستم. خالق بادیگارد، ابراهیم حاتمی‌کیاست. خوشحالم که در هدایت و رهبری ابراهیم حاتمی‌کیا توانستم ایفاگر نقشی باشم که اعضای محترم هیات داوران این نقش را شایسته سیمرغ بلورین دانستند. می‌خواهم این سیمرغ را اول به ابراهیم حاتمی‌کیا تقدیم کنم و به رسم ادب تقدیم می‌کنم به استادان محترمی که در این سالن حضور ندارند، پنج نفر سینمای ایران: عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و داوود رشیدی.

قابل پیش‌بینی بود که حاتمی‌کیا به دلیل بی‌اعتنایی به فیلمش در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، در مراسم اختتامیه حاضر نشود، اما او سایه‌اش بیشتر از هرکسی بر اختتامیه سنگینی می‌کرد و چند بار نام او به نیکی و احترام برده شد و مورد تشویق قرار گرفت. جز پرستویی، سیدهادی اسلامی هم سیمرغی که برای جلوه‌های بصری بادیگارد گرفت را به حاتمی‌کیا تقدیم کرد. محمدرضا شجاعی هم که برای طراحی صحنه و لباس «ایستاده در غبار» برنده سیمرغ شد، تاکید کرد که الفبای سینما را از افرادی چون ابراهیم حاتمی‌کیا و حمید نعمت‌الله آموخته است. محمدحسین مهدویان، کارگردان ایستاده در غبار هم وقتی برای دریافت جایزه‌اش روی صحنه رفت گفت: هر روز در سینمای ایران، فردی مثل حاتمی‌کیا به وجود نمی‌آید. خیلی حیف است که او امشب اینجا نیست. دوست دارم وقتی ما جوان‌ها جایزه می‌گیریم، بزرگانی مثل او اینجا حضور داشته باشند.

بازیگران سیمرغی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن هم به پریناز ایزدیار برای بازی در «ابد و یک روز» رسید. بازیگر نقش شیرین در «شهرزاد» موفق شد این جایزه را در رقابت با طناز طباطبایی، ساره بیات، مینا ساداتی و الهام کردا به دست آورد. سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن هم به شبنم مقدمی برای دو فیلم «نفس» و «زاپاس» رسید. نوید محمدزاده هم که در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم خشم و هیاهو نامزد دریافت جایزه بود، برای بازی در ابد و یک روز، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

درخشش ابد و یک روز

سند موفقیت جشنواره سی و چهارم فیلم فجر را باید به نام ابد و یک روز و سعید روستایی (نویسنده و کارگردان) و سعید ملکان (تهیه‌کننده) زد. آنها بارها در مراسم اختتامیه روی صحنه رفتند و تشویق شدند. ابد و یک روز هم برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و هم در بخش‌های کارگردانی، فیلمنامه، تدوین، چهره‌پردازی، نقش اول زن و نقش مکمل مرد جوایز اصلی را به دست آورد. این فیلم همچنین در بخش نگاه نو هم برنده سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

بهترین فیلم جشنواره

فیلم ارزشمند و دفاع مقدسی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم بهترین فیلم سی و چهارمین جشنواره فجر شد. این فیلم همچنین جوایز جلوه‌های ویژه میدانی، طراحی صحنه و لباس و جایزه ویژه هیات داوران در نگاه نو را به دست آورد. امیر بنان که به نمایندگی از والی‌نژاد برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم جشنواره روی سن آمد، بیان کرد: دوست داشتم سردار شهید همدانی در بین ما بود تا این فیلم را می‌دید. او از روز اول به ما در ساخت این فیلم بسیار کمک کرد.

نفس، بهترین فیلم با نگاه ملی

فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار هم برنده سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی شد و نرگس آبیار اظهار امیدواری کرد فیلمش که درباره معصومیت، کودکی و آرزوهاست، در اکران عمومی دیده شود. جشنواره سی و چهارم فیلم فجر در حالی به پایان رسید که حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی طی حکمی در مراسم اختتامیه، محمد حیدری را به‌عنوان دبیر دوره بعدی این رویداد منصوب کرد.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها