جام جم آنلاین در گفتگو با استاد دانشگاه علامه طباطبایی بررسی کرد:

یک بام و دو هوای کاهش سود بانکی / حذف صفر از پول ملی ضروری است

جام جم آنلاین در گفتگو با استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان بررسی کرد:

برچسب اصالت روی کالاهای بی‌کیفیت

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نصب برچسب قیمت روی کالاهای مختلف آرامش روحی مردم را به دنبال دارد و مقایسه انواع اجناس را در بازار تسهیل می کند.
کد خبر: ۸۸۰۸۴۰
برچسب اصالت روی کالاهای بی‌کیفیت

دکتر عباسعلی نورا در گفتگو با جام جم آنلاین اظهار داشت: در کشورهایی مانند ایران که به صورت سنتی اداره می‌شوند معمولاً شناسایی کیفیت کالاها به سختی صورت می‌گیرد. بنابراین برچسب قیمت ضروری‌ترین راه حل برای ارزش‌گذاری محسوب می‌شود.

وی افزود: وقتی تولیدکنندگان یک کشور نتوانند در یک فضای سالم رقابت کنند قاچاق کالا رواج یافته و امکان پاسخگویی متوازن به نیازهای مصرف کننده وجود ندارد، در این شرایط دولت وارد عمل می‌شود و به شیوه‌های مختلف مانع از سوء استفاده فروشندگان شده و از حقوق مصرف‌کننده دفاع می‌کند.

نورا با انتقاد از تغییرات ناگهانی قیمت‌ها و تاریخ مصرف اجناس گفت: موسسات نظارتی در کشور ضعیف عمل می‌کنند. تعزیرات حکومتی که مسئول این کار است هزاران شعبه در کشور دارد ولی برآیند کار مشخص نیست. در حالی که اگر نظارت‌ها درست و اصولی باشد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان با انتقاد از موازی‌کاری برخی سازمان‌ها گفت: ساختار اداری و مدیریتی کشور نیازمند اصلاح بنیادی است و اغلب دستورالعمل‌ها ناقص اجرا می‌شوند. تا جایی که اکنون در بحث رعایت حقوق مصرف‌کننده در منطقه رتبه آخر را داریم. با وجود سازمان‌های مختلف دست‌اندرکار نظارت و ارزش گذاری کالا و خدمات، تولید و عرضه کالای غیرواقعی در بازار به هیچ وجه قابل توجیه نیست. دولت باید برای اصلاح مشکلات موجود لایحه جامع و بنیادی تهیه کند تا پس از بررسی در مجلس و تایید نهایی اجرایی شود.

نورا تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته بین ارزش و کیفیت، تعادل وجود دارد و هر کالا بر اساس مولفه‌هایی لازم قیمت‌گذاری می‌شود. وقتی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران کشور بدون توجه به کیفیت به دنبال اجناس ارزان هستند، ذائقه مردم تغییر می‌کند که اصلاح این مشکل به زمان نیاز دارد. آیا وقتی به اجناس بی‌کیفیت برچسب اصالت می‌زنیم توهین به شعور و فرهنگ مردم نیست؟!

وی با استقبال از توافقنامه برجام گفت: لغو تحریم‌ها ورود سرمایه‌گذاران و توسعه اقتصادی کشور را تسهیل می‌کند با این حال واردات صرف کارگشا نیست. ما نیازمند تبادل دانش فنی هستیم تا با ورود کالاهای استراتژیک و بومی‌سازی فناوری‌های نوین شاهد توسعه متوازن تمام بخش‌های کشور باشیم.

نماینده مردم زابل در دوره پنجم و هشتم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارزش واقعی کالاهای ایران در رقابت برابر در عرصه بین‌المللی مشخص خواهد شد. باید بسترهای کشور را برای حضور در اقتصاد جهانی فراهم کنیم. از افزایش قیمت‌ها نهراسیم و ضمن افزایش کیفیت، قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و در نهایت شاخص‌های توسعه اقتصادی را پایدار نگه داریم.

رضا گلین شریف دینی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها