پرونده مشترک ایران و آمریکا بعد از 40 سال به نتیجه رسید و فسیل های استخراج شده از منطقه مراغه به این استرداد شد.
کد خبر: ۸۷۹۸۵۶
استرداد 1351 فسیل 10 میلیون ساله از آمریکا به ایران

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر داریوش کریمی، مشاور ریاست کل حقوقی سازمان محیط زیست در خصوص استرداد فسیل های مراغه از آمریکا به ایران گفت: انتقال فسیل های استخراج شده به آمریکا مربوط به 4 دهه قبل است.

براساس توافقی که بین سازمان محیط زیست و دانشگاه های آمریکا حاصل شده بود ذخائر فسیلی از ماغه توسط یک تیم متشکل از متخصصان آمریکایی از دانشگاه کالیفرنیا و کارولینای شمالی به ایران فرستاده شد و طی 2 سال کاوش بخشی از قطعات فسیل های کشف شده و استخراج شده به موزه لس آنجلس انتقال داده شد و هم چنین بخشی از فسیل های کدگذاری شده نیز به موزه ملی تاریخ طبیعی آن زمان منتقل شد.

کریمی با اشاره به قوانین همکاری پژوهشی و علمی بین دو کشور افزود: قرار بر این بود که بعد از انجام پژوهش ها و کار علمی فسیل ها به ایران بازگردد اما متاسفانه مسله پیروزی انقلاب اسلامی همه فعالیت های بین این دو کشور را تحت تاثیر قرارداد و تمام پروژه های میان ایران و آمریکا از جمله پروژه فسیل ها متوقف شد.

وی تصریح کرد: بعد از آن این پرونده به دیوان لاهه سپرده شد و از سال 1363 تا 1393 این پرونده در این دیوان به همین شکل باقی ماند. تا این که مذاکرات بین دو کشور برای حل این مسئله صورت گرفت.

مشاور ریاست سازمان محیط زیست گفت: در آبان ماه سال 1393 برای استرداد فسیل ها ؛ ایران قضاوت بین المللی جلساتی را ترتیب دادند، یک گروه ایرانی برای تعیین اصالت فسیل ها و حل مسائل حقوقی و حتی تهیه پیش نویس قرارداد به ایالات متحده آمریکا اعزام شدند.4 نهاد از هر دو کشور برای حل این پرونده به گفتگو پرداختند از این رو 1351 فسیل با سند امضا شد و بعد از تعیین اصالت و تنظیم قرارداد و توافق بین طرفین به ایران منتقل شد.همچنین مابقی فسیل ها به صورت توده ای به صورت استخراج نشده به ایران فرستاده شد که بقیه قطعات زیادی را شامل شود .

لازم به ذکر است در ماده 8 این توافقنامه آمده است که تمامی فسیل های ارسال شده ؛ آمریکا به ایران تحویل داده شد و ایالات متحده آمریکا متعهد می شود چنانچه حتی یک مورد فسیل حضور در آمریکا موجود باشد ، این کشور وظیفه دارد علاوه بر تحویل آن به ایران خسارت های وارده را نیز جبران کند .

با توجه به این که 4 منطقه در کل جهان فسیل خیز بوده و مراغه یکی از این 4 منابع دنیاست بعد از دیپلماسی مناسبی که بین این دو کشور صورت گرفت فسیل های استرداد شده به موزه ملی تاریخ طبیعی انتقال داده شده و این پروژه با همکاری سازمان محیط زیست صورت گرفت.

منبع: شبکه مجازی آستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها