وزیر امور خارجه عربستان با تاکید بر آن که مذهبی به نام وهابیت وجود ندارد، گفت: شیخ "محمد بن عبدالوهاب" پایه گذار وهابیت فردی اصلاح طلب بوده است.
کد خبر: ۸۷۹۶۰۱
اظهارات عادل الجبیر در باره وهابیت و داعش

به گزارش جام جم آنلاین ، "عادل الجبیر" در نشست مشترک مطبوعاتی با "فرانک والتر اشتاین مایر" همتای آلمانی خود، درسخنانی با فرار رو به جلو درخصوص گروهک تروریستی داعش، اظهار داشت: کسانی که تلاش می کنند تا داعش را به اسلام یا اهل تسنن یا آن چه آنرا وهابیت می نامند، ربط دهند، در اشتباهند.

اظهارات وزیرخارجه عربستان درشرایطی مطرح می شود که فرقه وهابیت و رژیم آل سعود طی نزدیک به دو قرن گذشته همواره همراه و همگام درسرنوشت مردم عربستان دخالت داشته اند.

وهابیت که درقرن هجدهم توسط محمد بن عبدالوهاب درنجد ِ عربستان بنیان گذاشته شد و از سال ۱۷۴۴ مورد پذیرش خاندان سعودی قرار گرفت،از نظرایدئولوژیکی پیرو اعتقادات ابن تیمیه و از نظر فقهی پیرو مذهب حنبلی است.

تعامل و هماهنگی میان وهابیت و آل سعود تا آنجا پیش رفته است که مفتی های وهابی حتی به زیرپا گذاشته شدن برخی آموزه ها و نظرات وهابیت توسط حاکمان سعودی هم اعتراضی ندارند.

از جمله آموزه های وهابیت شرک دانستن هرگونه رابطه با کفاراست و به عقیده آنان مسلمانی که با کفار ارتباط داشته باشد باید اعدام شود؛ اما رهبران وهابی عربستان به ارتباط گسترده حاکمان ریاض با آمریکا ، غرب و صهیونیست ها طی سالیان متمادی اعتراضی نکرده اند.

با این حال خاندان سعودی ها با بهره برداری ابزاری از اعتقادات دینی و مذهبی، برای پیشبرد منافع خود در زمان مورد نیاز به آیین ها و دستورات وهابیون پناه آورده و به آن متوسل می شوند که از جمله آن ها می توان به مجوز سربریدن و تکفیر شیعیان اشاره کرد که توسط علمای وهابی صادر می شود.

به نظر می رسد تنها پیمانی که میان وهابیت و سعودی ها طی دو قرن گذشته آسیبی ندیده و دو طرف به آن پایبند بوده اند، حمایت وهابیت از باقی ماندن قدرت سیاسی و اقتصادی درخاندان آل سعود و سپرده شدن امور مذهبی عربستان براساس تعالیم وهابی و تکفیری به وهابیون است.

از نظرحاکمان ریاض حفظ قدرت دراین خاندان برهر چیزی ارجحیت دارد و بقیه موارد از جمله قوانین و مقررات دینی و مذهبی باید دنباله و پیرو این سیاست باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها