فرمانده پلیس راهور ناجا گفت: در حال حاضر پلیس از نظر فنی و زیرساختی در حال آماده کردن بستر است تا بتواند از نیمه دوم اسفندماه مصوبه هیئت وزیران در خصوص افزایش جرایم رانندگی را عملیاتی کند.
کد خبر: ۸۷۹۴۶۷
اعمال جرایم جدید راهنمایی و رانندگی از نیمه دوم اسفند

به گزارش جام جم آنلاین ، سردار تقی مهری با اعلام آمار پزشکی قانونی گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد ۳۶۵ نفر در تصادفات رانندگی کمتر از سال گذشته کشته شده اند که این رقم نشان می دهد علاوه بر بازدارنده بودن قوانین راهنمایی و رانندگی، شهروندان و به ویژه رانندگان نیز اهتمام بیشتری بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی داشته اند.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ درصد از متوفیان را عابران پیاده تشکیل می دادند، افزود: بیش از ۲۳ درصد از تعداد کشته شدگان در تصادفات راهنمایی و رانندگی را موتورسیکلت سواران به خود اختصاص داده اند که این عدد رقم بزرگی است و باید فرهنگ سازی در موتورسیکلت سواران و استفاده از این وسیله نقلیه افزایش پیدا کند.

سردار مهری در ادامه با اعلام اینکه پلیس از همه ظرفیت های خود استفاده می کند تا تلفات راهنمایی و رانندگی را به حداقل ممکن برساند، افزود: از نظر خدمات رسانی نیز در کشور نسبت به سال گذشته قریب به یک میلیون و ۳۰۰ هزار وسیله نقلیه جدید به چرخه ترافیک اضافه شده اند. همچنین بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر افراد نوگواهی‌نامه به چرخه حمل و نقل و ترافیک اضافه شده و توانایی این را دارند که از این پس با استفاده از وسایل نقلیه تردد کنند. این آمار نشان می دهد شرایط نسبت به سال گذشته از نظر تعداد کاربران ترافیکی افزایش پیدا کرده و خوشبختانه تعداد قابل توجهی نیز تلفات راهنمایی و رانندگی کاهش پیدا کرده است.

توقیف ۶ هزار گواهینامه به خاطر نمره منفی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در ادامه ارائه عملکرد ۹ ماهه پلیس راهور در برخورد با رانندگان متخلف گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه رانندگانی که دارای نمره منفی بوده اند، مورد اعمال قانون قرار گرفته اند تا جایی که طی این مدت، ۶ هزار جلد گواهینامه به دلیل داشتن بیش از ۳۰ امتیاز منفی توسط دارندگان آنها ضبط شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ هزار جلد گواهینامه نیز در آستانه توقف و ضبط نهایی قرار دارند، افزود: اگر رانندگان به مدت ۶ ماه هیچ گونه تخلفی نداشته باشند، نمرات منفی آنها پاک می شود.

سردار مهری افزود: از ابتدای تصویب قانون نمرات منفی تاکنون کمتر از هزار جلد گواهینامه توقیف شده که این افراد مجدداً باید برای اخذ گواهینامه اقدام کنند.

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی از نیمه دوم اسفندماه

سردار مهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸ میلیون وسیله نقلیه و ۱۰ میلیون موتورسیکلت در کشور دارای پلاک هستند، افزود: بیش از ۲۵ میلیون گواهینامه فعال داریم که دارندگان آن اقدام به رانندگی می کنند. این افزایش نشان می دهد تعداد کاربران استفاده از وسایل حمل و نقل افزایش یافته و نیاز دارد قوانین بازدارنده تری را برای جلوگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی در نظر بگیریم.

وی با اشاره به ابلاغیه هیئت وزیران برای افزایش مبلغ ۴۰ کد تخلف راهنمایی و رانندگی گفت: از تعداد ۱۷۲ تخلف موجود، تعداد ۱۲ درصد از تخلفات با نظر مثبت هیئت وزیران شاهد ۱۰۰ درصد افزایش نرخ بوده و حدود ۲۸ مورد تخلف نیز افزایش ۵۰ درصدی داشته اند.

سردار مهری افزود: این مصوبه به همه دستگاه ها از جمله پلیس از ۲۲ مهرماه امسال ابلاغ شد و بعد از تصویب در روزنامه رسمی نیز درج شده است. در حال حاضر پلیس از نظر فنی و زیرساختی در حال آماده سازی بستر است تا بتواند از نیمه دوم اسفندماه این مصوبه هیئت وزیران را عملیاتی کند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه افزایش نرخ جریمه ها بیشتر مخصوص به جریمه های حادثه ساز بوده اند، افزود: این افزایش باید در سال ۹۳ اجرائی می شد. برابر تصویب قانون، راهنمایی و رانندگی هر سه سال یکبار می تواند با توجه به افزایش نرخ تورم، تقاضای افزایش میزان جرایم راهنمایی و رانندگی را داشته باشد. سال ۹۳، دولت این افزایش نرخ جریمه ها را اعمال نکرد و امسال با توجه به نظر هیئت وزیران این افزایش قیمت اعمال شد.

پلیس راهور به هیچ عنوان از محل دریافت جریمه ها، درآمدزایی ندارد

وی با اشاره به اینکه پلیس راهور به هیچ عنوان از محل دریافت جریمه ها، درآمدزایی ندارد، افزود: پلیس تنها مجری قانون است و افزایش جریمه های راهنمایی و رانندگی بیشتر مربوط به کسانی است که قوانین را زیر پا می گذارند و نسبت به اجرای آن بی تفاوت هستند.

سردار مهری با اشاره به اینکه بیشترین مبلغ جریمه در این ابلاغیه جدید مربوط به رانندگانی است که ضمن مصرف نوشیدنی های الکلی و استفاده از قرص های روان گردان اقدام به رانندگی می کنند، افزود: این مبلغ نسبت به جرمی که این رانندگان انجام می دهند مبلغ بالایی نیست. کسی که با حالت مستی رانندگی می کند و باعث سلب آسایش و امنیت دیگر رانندگان می شود، علاوه بر مبلغ جریمه ۴۰۰ هزار تومانی از سوی ماموران پلیس راهور به مراجع قضائی نیز معرفی می شود.

وی همچنین افزود: کمترین میزان افزایش جریمه در این ۴۰ کد، مربوط به عدم پرداخت عوارض اتوبان ها است که رقم آن از ۲۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

در بسیاری از کشورهای همسایه عبور از چراغ قرمز نزدیک به ۵ میلیون تومان جریمه دارد

رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه رقم جرایم راهنمایی و رانندگی در مقایسه با کشورهای همسایه رقم ناچیزی است، افزود: بررسی های ما نشان می دهد در بسیاری از کشورهای همسایه عبور از چراغ قرمز نزدیک به ۵ میلیون تومان جریمه دارد، جدا از آن راننده متخلف ۳ ماه از انجام رانندگی محروم می شود.

سردار مهری با اشاره به نظر رئیس دیوان عدالت درباره توقف مصوبه هیئت وزیران و اجرائی نشدن آن نیز گفت: تاکنون به پلیس ابلاغیه ای درباره منع اجرای قانون افزایش جریمه ها اعلام نشده است. بر اساس آنچه که در روزنامه های رسمی درج شده، پلیس از نیمه اسفندماه آمادگی آن را دارد که با فراهم شدن زیرساختهای لازم، اعمال جریمه ها را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین ایراداتی که نسبت به افزایش مبلغ جریمه وجود دارد، مربوط به تناسب افزایش جریمه ها با میزان تورم است، افزود: قطعاً کارشناسان دولت که با افزایش این میزان جریمه ریالی موافقت کرده اند بحث کارشناسی آن را به انجام رسانده اند. بر اساس آنچه تورم ۱۴ درصدی از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، افزایش نرخ جریمه های راهنمایی و رانندگی قابل اعتراض نیست.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه گمان می شود پلیس کدهایی را افزایش داده که بیشترین میزان فراوانی را در بین رانندگان داشته اند، افزود: یک بار دیگر اعلام می کنم پلیس تنها مجری قانون است و به هیچ عنوان قصد ندارد از طریق جرایم راهنمایی و رانندگی کسب درآمد کند.

وی به رانندگی توصیه کرد: برای آگاهی از میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی خود حتماً به سایت راهور ۱۲۰ مراجعه کرده و میزان تخلفات خود را رصد کنند.

سردار مهری با اعلام اینکه با افسران راهنمایی و رانندگی که اقدام به نوشتن جرایم خارج از عرف معمول می کنند نیز به شدت برخورد می شود، افزود: رانندگانی که از ماموران پلیس راهور شکایت دارند درخواست می شود مراتب شکایت خود را با ذکر محل دقیق حادثه و نام افسر خاطی به بازرسی راهور اعلام کنند و مطمئن باشند پلیس قطعا با افسران متخلف برخورد می کند.

وی با اشاره به نزدیکی زمان راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز گفت: همزمان با یوم الله ۲۲ بهمن، پلیس راهور در سراسر کشور اقدام به اعمال محدودیت های ترافیکی می کند و پارکینگ های موقتی را برای پارک خودروهای شرکت کنندگان در مراسم یوم الله ۲۲ بهمن در نظر می گیرد. از شهروندانی که قصد شرکت در راهپیمایی را دارند، تقاضا می شود ضمن رعایت تمام مقررات راهنمایی و رانندگی ابتدا از همراه داشتن وسایل نقلیه شخصی برای شرکت در راهپیمایی خودداری کنند و در مرحله دوم حتما قبل از ورود به خیابان های اصلی از محدودیت های ترافیکی آگاهی پیدا کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین با هشدار به مسافرانی که قصد استفاده از خطوط حمل و نقل هوایی و ریلی را در روزهای ۲۲ و ۲۳ بهمن ماه دارند، گفت: در برخی از شهرها به دلیل انجام راهپیمایی، ساعت حرکت قطارها و هواپیما تغییر می کند. لذا برای کاهش میزان خسارت شهروندان، توصیه می کنم شهروندان حتما در این دو روز نسبت به تغییر زمان حرکت پروازها و قطارهای مسافربری دقت لازم را داشته باشند.

سردار مهری همچنین با اشاره به اینکه طرح زمستانی پلیس راهور تا ۲۳ اسفندماه ادامه خواهد داشت، افزود: خوشبختانه با توجه به افزایش نزولات جوی و همچنین افزایش برف به ویژه در گردنه های برف گیر، امسال با توجه به هماهنگی های خوبی که بین دستگاه های اجرایی ایجاد شده بود، تاکنون در بحث اجرای طرح زمستانی پلیس راهور موفق ظاهر شدیم و هیچ مورد گزارشی مبنی بر گرفتاری شهروندان در برف اعلام نشده است.

فرمانده پلیس راهور ناجا در خاتمه با اعلام اینکه میزان دریافت جرایم راهنمایی و رانندگی نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است، افزود: به رانندگانی که قصد تعویض پلاک خودرو و یا فروش آن را دارند، توصیه می کنم برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی حتماً برای تعویض پلاک خودرو به مراکز تعویض پلاک خودروی راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند و حتی برای تعویض پلاک به دفترخانه نیز مراجعه نکنند زیرا برابر گزارشاتی که داریم متاسفانه کسانی که به دفترخانه ها مراجعه کرده اند در اصالت خودرو دچار مشکل شده و بعضاً برای تعویض پلاک به مشکل برخورد کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها