آیا جشنواره فجر34 رونق می‌گیرد؟

فرش قرمز یا سینمای قرمز

قرار بود برج میلاد به عنوان کاخ هنرمندان و اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر امسال فضای آرامی را سپری کند تا خبرنگاران و منتقدان همراه هنرمندان و عوامل فیلم‌ها با آسودگی خاطر به تماشای فیلم‌ها بنشینند، اما آن نظم و برنامه‌ریزی روزهای پیش از شروع جشنواره در زمان برگزاری این رویداد تغییر شکل محسوس و اسفباری داد و بی‌نظمی، شلوغی و آشفتگی بیش از حد و حضور افراد ناشناس و بیگانه با هنر و رسانه، حرف اول را می‌زند.
کد خبر: ۸۷۹۲۶۳
«نفس»تنگی یک جشنواره «لانتوری»

در سینمای مردمی هم گویا اجراهای موسیقی مبتذل و حضور خواننده «سوسن خانوم» حسابی حاشیه‌ساز و با تذکر جدی اماکن روبه‌رو شده است تا با قطعیت بگوییم تا اینجای کار این جشنواره واقعا لانتوری (نام یکی از فیلم‌های جنجالی جشنواره و در لغت به مفهوم افراد ناکارآمد و پرمدعا) بوده است.

به گزارش جام‌جم، وقتی از خلوتی جشنواره فیلم فجر در سکانس 34 پنجشنبه هفته گذشته نوشتیم، گمان نمی‌کردیم در روزهای بعد حسرت همان آرامش قبل از توفان را خواهیم خورد و کار به جایی می‌رسد که در سینمایی که مربوط به خودمان ـ اهالی رسانه ـ است، فیلم ساعت 24 را دو ساعت و اندی به صورت سرپا تماشا کنیم، درحالی که بسیاری از افراد ناشناسی که هیچ نسبتی با هنر و رسانه نداشتند، بهترین صندلی‌های سالن اصلی نمایش برج میلاد را اشغال کرده باشند.

رنگ‌باختن شعارها

مسئولیت بی‌نظمی، آشفتگی و شلوغی بی‌سابقه برج میلاد با کیست؟ دبیر جشنواره و مدیر کاخ جشنواره و دوستان تئاتری به عنوان متولیان اجرایی این رویداد چه پاسخی برای این وضعیت اسفناک دارند؟ چرا همه آن شعارهای مبتنی بر برگزاری جشنواره‌ای منظم ناگهان رنگ باخت و کار به جایی رسیده که ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی در آن مشهود است و باعث نارضایتی و آزردگی خاطر بسیاری فراهم شود؟

اما دو روز گذشته جشنواره را باید به تعبیر نیما حسنی‌نسب که منتقد و مدیر نشست خبری فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار بود، «بی‌نظم‌ترین روزهای تاریخ جشنواره» دانست، اما این بی‌نظمی موقع نمایش فیلم «لانتوری» به اوج خود رسید و معلوم نبود چطور می‌شود افرادی که با ولع و اشتیاق با شریفی‌نیا عکس سلفی می‌گیرند، می‌توانند جایی در سالن داشته باشند و خبرنگاران و منتقدان باید به صورت ایستاده یا با نشستن روی زمین فیلم ببینند یا حضور یکی از چهره‌های سیاسی که نامزد انتخابات و سرلیست یکی از جریان‌های سیاسی است، در کاخ جشنواره با چه توجیهی صورت گرفته بود؟!

از طرفی دیگر، فیلم عصبی و بغض‌آلود رضا درمیشیان هم با تمرکز فراوان و بیش از حد روی آسیب و معضلی به نام اسیدپاشی و کنایه‌هایی صریح به حاکمیت و دلواپسان با رویکردی «عسس بیا منو بگیر»‌ وار از حالا نشان داد که ظرفیت بایگانی را دارد.

ایستاده در غبار سینما

فارغ از همه این بی‌نظمی‌ها و جشنواره‌ای که تا اینجا بیشتر به ایستادن در صف‌های طولانی و خسته‌کننده رسیده، باید به نمایش فیلم‌هایی چون «نفس» ساخته نرگس آبیار ـ با موضوع کودکان شهید ـ ، «بادیگارد» حاتمی‌کیا، «من» سهیل بیرقی، «امکان مینا» کمال تبریزی و «رسوایی 2» مسعود ده‌نمکی هم اشاره کرد که در دو روز گذشته در برج میلاد به نمایش درآمد و با اظهارات متفاوت اهالی رسانه روبه‌رو شد.

به این فهرست باید اکران فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدوی را هم افزود که به زندگی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان می‌پرداخت و جدای از شرافت موضوعی خاصش، یکی از کم‌حاشیه‌ترین فیلم‌ها هم بود و نشست رسانه‌ای آن نیز منظم و محترمانه برگزار شد.

فیلم‌های برتر از نظر مردم

با گذشت تقریبا نیمی از روزهای جشنواره سیمرغ مردمی هم آرام‌آرام شکل و شمایل خودش را پیدا می‌کند و تا روز پنجم جشنواره پنج فیلم منتخب از نگاه تماشاگران مشخص شده‌ است.

تا اینجای کار فیلم‌های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، «بارکد» ساخته مصطفی کیایی و «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان به ترتیب حروف الفبا پنج فیلم برتر از نگاه تماشاگران بوده‌اند که البته قطعا تا روزهای پایانی، شاهد تغییراتی در این جدول خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها