از موضوع خیانت در فیلم‌ها تا بی‌نظمی در روز اول جشنواره سی و چهارم فیلم فجر

سنگ روی یخ جشنواره

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از همان روز اول نمایش فیلم‌ها، نظم و انضباطش روی یخِ آب نشده این رویداد لیز خورد و همه آن تعاریف در باب برنامه ریزی دقیق آن زیر سوال رفت.
کد خبر: ۸۷۸۶۵۸
سنگ روی یخ جشنواره

ماجرا از مشکل صدای فیلم «برداشت دوم از قضیه اول» در بخش هنر و تجربه و اعتراض پویان باقرزاده، کارگردان فیلم شروع شد. این نقص فنی در فیلم بعدی یعنی «گیتا» خودش را بیشتر نشان داد. جمعیت برج میلاد لحظه به لحظه بیشتر می‌شد تا راس ساعت 18 و 30 دقیقه، نخستین ساخته سینمایی مسعود مددی را ببینند. دیدن ابراهیم حاتمی‌کیا ابتدای ورودی غربی سالن نمایش فیلم جلب توجه می‌کرد. کارگردانی که آمده بود حاصل تلاش مریلا زارعی – بازیگرش در بادیگارد و چ و دعوت و گزارش یک جشن – و دیگر همکاران و در عین حال رقبایش را ببیند. اما چشمان روشن ابراهیم و چشمان تیره ما و دیگران به در سالن خشک شد که باز شود که تا نیم ساعت نشد. بعد گوینده‌ای از تریبون اطلاعات اعلام کرد متاسفانه به دلیل نقص فنی، فیلم گیتا پخش نخواهد شد و مردم کلافه متفرق شدند؛ اتفاقی که باعث شد همه برنامه روز اول جشنواره به صورت دومینووار به تاخیر بیفتد و حاضران، ساعت 2 بامداد روز بعد برج میلاد را به سمت خانه‌هایشان ترک کنند.

گفتیم از این فرصت استفاده و همراه دوستان لبی به چای تر کنیم. تا آمدیم دست به لیوان ببریم، دیدیم سالن تشریفات و پذیرایی مثل وقتی گودزیلا حمله می‌کند، خالی شد. چون گوینده اطلاعات اعلام کرد مشکل فیلم برطرف شده و گیتا تا لحظاتی دیگر به نمایش در می‌آید. از شروع تیتراژ فیلم پیش از ورود بسیاری از تماشاگران که بگذریم، گیتا از زمانی به بعد دچار نقص فنی محسوسی در زمینه صدا شد و تا پایان فیلم هم پابرجا ماند.

از حضور همیشگی دکتر جهانبخش سلطانی در نقش ناظر کیفی جشنواره بگذریم که لفظ «فیلم پسابرجام» با لهجه شیرین اصفهانی از دهانش نمی‌افتاد، همچنان و به سیاق سال‌های گذشته با انبوهی و آشفتگی جمعیت و همان نحوه نامناسب و هُلی ورود به سالن و جاهای خالی قبلا رزرو شده روبه‌روییم. موردی که قرار بود با محدودیت در صدور کارت، خروجی مناسبی پیدا کند، هیچ فایده دست‌کم مرئی و محسوسی نداشته و کماکان از فیلم دیدن در فضایی آرام خبری نیست. بجز زمزمه‌ها و متلک‌های برخی تماشاگران فرهیخته، یکی از نکات جالب درباره فیلم‌های مسابقه سینمای ایران، بهتر شدن فیلم‌ها به صورت نوبتی بود، یعنی نقطه کور که بعد از گیتا به نمایش درآمد، فیلم بهتری از اثر اول بود و نیمه شب اتفاق افتاد که آخرین فیلم شب اول برج میلاد بود، فیلم بهتری از نقطه کور. حضور رابعه اسکویی هم در این فیلم -که یکی از بازیگران عزیمت کرده به شبکه‌های ماهواره‌ای است - از نکات حاشیه‌ای این فیلم بود. باید دید نماهای مربوط به او در اکران عمومی چه سرنوشتی پیدا می‌کند. در همین ارتباط وقت شام که جایتان خالی آن را در کنار گیتی خامنه عزیز، مجری باسابقه برنامه کودک و همراهانشان صرف کردیم، شنیدیم نگار استخر، همان سنجد خودمان هم سیتیزن شده! راست و دروغش گردن راویان موثق.

مریلا زارعی در نقش مادر، خواهر، همسر

مریلا زارعی در نشست خبری فیلم سینمایی گیتا، درباره سه نقشی که امسال در سینما بازی کرده است، صحبت کرد. او گفت: در سال سینمایی گذشته در فیلم‌های گیتا، دختر و بادیگارد ایفای نقش کردم. در فیلم گیتا وجه مادرانه غالب است و در بادیگارد، وجه همسری. در فیلم دختر میرکریمی هم نقش یک خواهر را بازی کردم و این نقش‌ها را دوست داشتم و امیدوارم منتقدان این نقش‌ها را ببینند.

جنجال از نوع بهداد

حامد بهداد همچنان جنجال‌آفرین است. او که به گفته خودش حضورش در یک برنامه تلویزیونی به مشکل برخورده بود، دیروز اول حسابی به صدا‌و‌سیما تاخت و بعد هم درباره سوژه عاشقانه فیلم نیمه‌شب اتفاق افتاد و همچنین طرح مساله خیانت در فیلم هفت ماهگی توضیحاتی ارائه کرد.آن طور که مهر نوشته است، بهداد فیلم نیمه‌شب اتفاق افتاد را یک عاشقانه بسیار زیبا توصیف کرد. این بازیگر همچنین درباره موضوع خیانت هم توضیح داد: مساله خیانت اگرچه غم‌انگیز است، اما نیاز جامعه در پرداخت به این مساله هنوز اشباع نشده است. متاسفانه در برخی فیلم‌ها به صورت دم‌دستی به این موضوع پرداخته می‌شود.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها