وزیر کشور در همایش احزاب و انتخابات:

رقابت خوبی در انتخابات خواهیم داشت

صاحب‌نظران در گفت‌وگو با جام‌جم، از حاضر بودن مردم در همه عرصه‌های اداره کشور سخن گفته‌اند

انتخابات مردمی، جلوه‌ای از تحقق آرمان انقلابی

دهه فجر امسال در آستانه دو انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری اهمیت مضاعفی پیدا کرده و حضور حداکثری مردم در این انتخابات و توجه به ابعاد فکری انقلاب اسلامی ایران، بار دیگر قدرت جمهوریت نظام را به جهانیان ثابت خواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۸۰۹۲
انتخابات مردمی، جلوه‌ای از تحقق آرمان انقلابی

با توجه به شرایط منطقه‌ای و جهانی، برگزاری باشکوه مراسم ایام‌الله دهه فجر بویژه راهپیمایی پرشور سالروز پیروزی این انقلاب و نزدیکی این مراسم به انتخابات اسفند، از اهمیت دوچندان برخوردار است و بصیرت‌افزایی و زمینه‌سازی برای حضور حداکثری در انتخابات، یکی از رسالت‌های مهم در این دهه به شمار می‌رود که می‌تواند در مردمی ماندن انقلاب و پیاده‌شدن الگوی مردم سالاری دینی نقش داشته باشد.

ایران به ‌عنوان کشوری با تمدن چند هزار‌ساله و موقعیت استراتژیک، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مرکز ترویج آموزه‌های انقلاب اسلامی بدل شد و مردم نیز در فرآیندهای انتخاباتی به عنوان مهم‌ترین نماد دموکراسی طی سالیان گذشته با حضوری جانانه، جهان را در برابر موقعیت انکارناپذیری جمهوری اسلامی قرار دادند.

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود تاکید فرمودند، انتخابات، مظهر حماسه‌ سیاسی، اقتدار نظام اسلامی و آبروی نظام و جمهوری اسلامی است و حضور مردم پای صندوق‌های رأی و تأثیر یکایک مردم در انتخاب مدیران کشور، مظهر اراده‌ ملی و نماد مردم‌سالاری اسلامی است.

در همین ارتباط جام‌جم در گفت‌وگو با صاحب‌نظران، ابعاد انقلابی‌گری در فرآیند انتخابات را به بحث گذاشته است.

ضرورت یادآوری آنچه ما را به پیروزی رساند

محسن یحیوی، عضو جامعه مهندسین و نماینده پیشین مجلس با اشاره به اهمیت انتخابات و نزدیکی آن با جشن‌های پیروزی انقلاب به جام‌جم گفت: انقلاب اسلامی که به رهبری امام(ره) در منطقه تحقق یافت، نقطه عطفی در سراسر جهان بود و بعد از گذشت 37 سال، چهره درخشانش در سراسر جهان تلالو پیدا کرد. وی با بیان این که با پیروزی انقلاب خطرات زیادی چون جنگ تحمیلی که توسط قدرت‌های بزرگ راه‌اندازی شده بود تهدید بزرگی برای انقلاب و کشور شد، افزود: در این شرایط، حتی گروهک‌های داخلی و برخی قومیت‌ها نیز با تحریک عوامل ضدانقلاب تلاش کردند، انقلاب اسلامی را تحت‌الشعاع قرار دهند که با درایت‌های رهبری و هوشیاری مردم این توطئه‌ها خنثی شد. یحیوی گفت: پویش انقلاب به ارگان‌ها و عملکرد آنها برمی‌گردد و انقلاب ما توانست در سال اول، با شکل‌دهی به تمام ارگان‌ها و انجام انتخابات، جایگاه دموکراسی را در کشور تقویت و تثبیت کند.

وی با اشاره به جایگاه نهاد مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: این مجالس به عنوان نهادهای برآمده از آرای مردم توانسته با رای مستقیم ملت، عصاره فضایل خود را به قوی‌ترین نقاط کلیدی کشور ارسال کند که این فرآیند، نشان‌دهنده وجود مردم‌سالاری دینی در کشور است.

یحیوی گفت: در هر دوره دیدیم که مجلس عصاره فضایل ملت بود، به‌طوری که ‌ هر دوره نشان‌دهنده گرایش مردم به احزاب و گروه‌های خاصی است که از فرهنگ مردم به وجود آمده است. نماینده پیشین مجلس با بیان این که انقلاب در طول 37 سال با قدرت به راه خود ادامه داد، تاکید کرد: این استمرار به دلیل رهبری امام(ره) و تداوم و ادامه مسیر توسط رهبر معظم انقلاب است که حرف آخر را در کشور می‌زنند.

عضو جامعه مهندسین، نزدیکی دهه فجر با دو انتخابات مهم مجلس و خبرگان رهبری را اتفاق بسیار مهمی عنوان کرد و گفت: یکی از راه‌های باقی ماندن بر ارزش‌ها، یادآوری آرمان‌هایی است که ما را به پیروزی رساند، چنانچه به فرموده رهبر معظم انقلاب، آنچه تا امروز انقلاب را بیمه کرده، بیان کردن خاطرات شهداست. وی گفت: مشارکت مردم در انتخابات و رای به منتخبین برای تصمیم‌گیری اهمیت دارد. باید زمینه و دلایل پویایی انقلاب را بدانند و امروز که قصد ‌‌انتخاب افراد را دارند با یادآوری خاطرات، دست به انتخاب اصلح بزنند. یحیوی تاکید کرد: انجام انتخابات بعد از ایام‌الله دهه فجر می‌تواند به زنده‌کردن نقش مردم در انقلاب و احیای ارزش‌ها و پایداری مردم بر آن کمک کرده، زمینه فکری و احساس مسئولیت آحاد ملت را زنده کند.

انتخابات، فرصتی برای تعیین سرنوشت

صادق کوشکی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز با اشاره به این که در طول یک قرن گذشته تا امروز جوامع دموکراتیک تصمیم به برگزاری انتخابات گرفته‌اند، گفت: انتخابات به مردم فرصت می‌دهد ‌خود بر تعیین سرنوشتشان سهیم باشند و با توجه به احساس مسئولیت، حکومت و نهادهای قدرت را از آن خود بدانند.

وی با بیان این که با انتخابات گردش نخبگان روی می‌دهد، افزود: انتخابات فرصتی است که مردم با تعیین سرنوشت از میان احزاب و گروه‌ها نیروهایی را انتخاب و راهی مراکز قدرت کنند که با سلایق و اهداف آنان سازگارتر است. این استاد دانشگاه گفت: انتخابات باعث می‌شود، مردم با مطالعه که به افزایش و رشد فرهنگ سیاسی آنان کمک می‌کند، وارد میدان شوند و اصلح را وارد نهادهای قدرت کنند. کوشکی با اشاره به راز ماندگاری انقلاب ایران و تداوم آن طی 37 سال افزود: اعتقاد مردم به اسلام که زمینه اصلی انقلاب بود، باعث شد انقلاب متکی بر خواست و اراده مردم رشد کند و برای همین در این سال‌ها دیده‌ایم هرکجا که نزدیک بود انقلاب با بن بست یا مانع مواجه شود، این مردم مومن و انقلابی بودند که بن‌بست‌ها را برداشتند و موجبات شکسته شدن موانع را ایجاد کردند تا انقلاب بتواند ادامه حیات دهد.

انتخابات، نماد اقتدار نظام است

کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز با بیان این که در آستانه سی و هفتمین سال از پیروزی انقلاب، تقارن انتخابات با ایام‌الله دهه فجر می‌تواند تاثیر مثبت و متقابل بر انتخاب مردم بگذارد، گفت: انتخابات، نماد اقتدار نظام است و نرخ مشارکت مردمی، موجب تقویت جریان انتخابات می‌شود.

وی حضور پرشور مردم در مراسم و راهپیمایی 22 بهمن را نقطه اوج اقتدار انقلاب دانست و افزود: حضور پرشور مردم در مراسم دهه فجر امسال می‌تواند شرایط پرشورتر برگزار شدن انتخابات را فراهم کند. سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: تقارن این دو رویداد یعنی دهه فجر انقلاب و برگزاری دو انتخابات مهم در هفتم اسفند، تقویت‌کننده یکدیگر است و با توجه به شرایط جهانی پس از برجام، این انتخابات به‌دلیل نمایش پایبندی به ارزش‌های انقلابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سجادی گفت: با توجه به این که فاصله زمانی 22 بهمن تا 7اسفند زمان کوتاهی است، لذا شرایط انقلابی می‌تواند زمینه پرشورتر برگزار شدن انتخابات را فراهم کند. وی افزود: طراحی جدید تحت عنوان مردم‌سالاری دینی، به معنای رجوع به مردم در تمام انتخابات‌ است که نظام ما با تکیه بر آن، تاکنون توانسته 37 سال را در کمال افتخار سپری کند.

فاطمه امیری

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها