در فراخوان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، عنوانی به نام «خارج از مسابقه» پیش بینی نشد و قرار نبود فیلمی با این عنوان در این رویداد به نمایش درآید. با این حال و به گفته محمد حیدری، دبیر جشنواره، ابوالقاسم طالبی ـ کارگردان ـ و محمدرضا تخت کشیان ـ تهیه‌کننده ـ فیلم «یتیمخانه ایران» از ابتدا با این نیت فرم شرکت در جشنواره سی و چهارم فجر را پر کردند که فیلمشان خارج از مسابقه به نمایش دربیاید. در نهایت پس از نظر هیات انتخاب و به صلاحدید دبیر جشنواره، قرار شد یتیمخانه ایران، تنها فیلمی باشد که در این دوره در بخش خارج از مسابقه برای تماشاگران اکران شود.
کد خبر: ۸۷۷۷۷۲
خارج از مسابقه

یتیمخانه ایران

کارگردان: ابوالقاسم طالبی

بازیگران: علیرام نورایی، فرخ نعمتی، جعفر دهقان، انوشیروان ارجمند، بهار محمدپور، علی شادمان، ایمان صفا، محسن حسینی، اکبر بهشتی، داوود مقدادی، مجید مافی، شهرام تیموریان، ملیکا شعبان، مهری آل‌آقا، برت‌جان‌کلن، برایان طرفه، برشن آنامند و داریوش اسدزاده

داستان: قصه این فیلم سال 1295 تا 1300 می‌گذرد که احمدشاه قاجار مملکت را رها کرد و نیمی از مردم کشور بر اثر قحطی جان باختند؛ قحطی و خشکسالی‌ای در کوران جنگ جهانی اول که مسبب آن قوای بیگانه روس و انگلیس بودند که دست به اشغال ایران زده بودند. مسیری که در ادامه در تعیین سرنوشت جامعه ایران و روی کارآمدن پهلوی نقش بسزایی داشت.

مکث: آخرین حضور ابوالقاسم طالبی در جشنواره فیلم فجر با فیلم «قلاده‌های طلا» بود که حاشیه‌ساز و جنجال آفرین شد و نظرات موافق و مخالف فراوانی همراه داشت. کمتر فیلمی توانسته در طول نمایش در جشنواره فیلم فجر تا این اندازه گرد و خاک به پا کند. کارگردان دست‌های خالی و عروس افغان اما این بار تصمیم گرفت، فیلم عظیم خود را صرفا در جشن سینمایی انقلاب ایران به نمایش بگذارد و با ورود به بخش رقابتی آن را وارد حاشیه نکند. هرچند فیلم تا همین جا و با این همه رعایت، ناخودآگاه بحث‌برانگیز شده است؛ از نام خود طالبی بگیرید تا زمزمه‌هایی درخصوص هزینه چند میلیارد تومانی فیلم تا مهاجرت یکی از بازیگران فیلم به خارج از کشور و حضور در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای و به تبع حذف سکانس‌های مرتبط با او در فیلم. با این همه «یتیمخانه ایران» را باید دید، فارغ از همه اینها و به خاطر دیدن آخرین بازی سینمایی زنده‌یاد انوشیروان ارجمند هم که شده.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها