کارشناس امور حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ایجاد دیوارهای شیشه ای حائل میان سکو و مسیر ریلی را به منظور کاهش آمار خودکشی در مترو، پیشنهاد داد.
کد خبر: ۸۷۷۷۵۱
نقش موثر دیوارهای شیشه ای حائل در کاهش آمار خودکشی در مترو

به گزارش جام جم آنلاین، رضا وثوقی‌، با اشاره به معضل خودکشی در متروی تهران، ایجاد دیوارهای شیشه ای حائل میان سکو و مسیر ریلی را پیشنهاد داد و گفت: خودکشی در متروی تهران از جمله معضلاتی است که با رشد و توسعه این سیستم کارآمد بیش از پیش نمایان شده و بر آمار آن افزوده می شود.

وثوقی ازدحام مسافران متروی تهران در سکو و همچنین عدم وجود فضای انتظار کافی با سطح سرویس مناسب را از دیگر مواردی که منجر به حادثه می گردد عنوان کرد و ادامه داد: برای جلوگیری از برخورد قطار با مسافرین در ساعت اوج ، راهبر عموماً اقدام به ترمزگیری و کاهش چشمگیر سرعت قبل از ورود به ایستگاه و همچنین در هنگام ترک آن می کند که این عمل افزایش زمان تاخیر و کاهش کارایی سیستم ریلی را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: به کارگیری سیستم های حفاظتی سکو/ مسیر ریلی (PTPS) با هدف جلوگیری یا کاهش سوانح منجر به جرح یا فوت مسافران و استفاده کنندگان از سیستم ریلی به عنوان راه حل علمی و اجرایی در دنیا مطرح است و استفاده از این سیستم های ایمنی در خطوط مترو کاهش اینگونه سوانح را به همراه خواهد داشت.

کارشناس امور حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تأکید کرد: در شهر تهران مطابق با طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، سیستم ریلی درون شهری تا سال افق 1404 تکمیل گردیده و طول آن به بیش از 514 کیلومتر خواهد رسید، لذا باید هم اکنون چاره ای اندیشید و ابتدایی ترین مسأله در بحث لزوم یا عدم لزوم به کارگیری این نوع سیستم ها هدف گذاری میزان سطح ایمنی استفاده کنندگان است.

وثوقی در خصوص هزینه های سیستم ایمنی خطوط مترو گفت: احداث سیستم های حفاظتی سکو/ مسیر ریلی (PTPS) چندان کم هزینه نیست، خصوصاً اجرای درب های تمام پوشش (PSD) و دروازه خودکار (APG) که می تواند هزینه بسیاری را بر متولیان حمل و نقل ریلی درون شهری تحمیل کند، ضمن اینکه بهره برداری از این سیستم ها خود هزینه قابل توجه دیگری را در پی دارد اما در صورت اجرای درب تمام پوشش (PSD) ممکن است هزینه ها به سبب صرفه جویی در انرژی تهویه هوای ایستگاه معادل یکدیگر شده و یا حتی مثبت گردد.

وی در خصوص اجرای صحیح و موفق این سیستم ها افزود: بدون نهایی سازی و تدقیق اهداف مورد نظر امکان¬پذیر نیست. و لذا بهتر است که انواع سیستم های حفاظتی سکو/ مسیر ریلی بررسی و سیستم های متناظر با اهداف مشخص شده و تعیین گردد و سپس با اجرای آزمایشی این سیستم ها، سیستم برتر برای شرایط خاص شهر تهران شناسایی شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، کارشناس امور حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در پایان تأکید کرد: در برخی موارد اجرای همزمان و موازی چند سیستم ضروری است و اجرای این سیستم ها در ایستگاه های ساخته شده بسیار پرهزینه تر و دشوارتر از ایستگاه های در حال ساخت خواهد بود و در شرایط کنونی تحقیق و بررسی اجرای این سیستم-ها در خطوط در حال ساخت 6 و 7 متروی تهران به عنوان طرح پایلوت مناسب تر می باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها