کل مواد اولیه هسته ای ایران در گذشته 550 تن بود؛ اما هم اکنون 220 تن به ظرفیت این مواد افزوده شده است.
کد خبر: ۸۷۶۸۱۶
صالحی: 220 تن به ظرفیت مواد اولیه هسته‌ای کشور اضافه شد

به گزارش جام جم آنلاین ، رئیس سازمان انرژی اتمی که در نشست بررسی فرایند مذاکرات هسته‌ای در محل شورای راهبردی روابط خارجی سخن می‌گفت، به تشریح وضع فنی مذاکرات هسته‌ای و دستاوردهای کشور پس از این مذاکرات پرداخت و گفت: اصل مذاکرات این بود که مقام معظم رهبری فرموده بودند نباید به ساختار هسته‌ای کشور در مذاکرات لطمه وارد شود.

علی اکبر صالحی اکتشاف، استخراج، غنی سازی، رآکتورهای تحقیقاتی، تحقیق و توسعه را از عناصر اصلی شاکله صنعت هسته ای ذکر کرد و افزود: در این مذاکرات، به عناصر اصلی شاکله هسته ای کشور لطمه ای وارد نشد و ما نه تنها در این زمینه کند و متوقف نشدیم، بلکه در مواردی هم سرعت گرفتیم.

وی کل مواد اولیه هسته ای را در کشور در طول تاریخ 550 تن اعلام کرد و گفت: 220 تن به ظرفیت مواد اولیه کشور ما اضافه شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان آن هست و این امر یکی از مواردی است که ما در بعد ظرفیت‌سازی اورانیوم سرعت گرفتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در موضوع هسته ای موفق شدیم که آب سنگین ما بماند و تحقیق و توسعه، اکتشاف و استخراج هم صورت بگیرد؛ بنابراین نمی توانیم بگوییم که در موضوع هسته ای و در مذاکرات در صنعت هسته ای کند و متوقف شدیم.

وی اضافه کرد: بر اساس توافقاتی که در چارچوب برجام صورت گرفت، نه تنها عناصر عمده صنعت هسته‌ای که غنی سازی بود باقی ماند، بلکه ما اعتراف شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم گرفتیم.

صالحی در ادامه سخنان خود در این نشست که تعدادی از صاحب نظران نیز حضور داشتند گفت: اعتقاد داریم غنی‌ سازی بر اساس مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و ان‌ پی‌ تی، حق ایران است.

وی جلوگیری از غنی‌سازی و موضوع آب سنگین را از علل اصلی فشار طرف مقابل به ایران در روند مذاکرات اعلام کرد و افزود: آنها معتقد بودند که ما نباید وارد این دو عرصه می‌شدیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما در هر دو عرصه وارد شده بودیم و علت اینکه ما این دو مسیر را پیگیری کردیم این بود که مطمئن نبودیم که کدام مسیر ما را به تأمین سوخت هدایت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها