مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای شهر تهران گفت: حدود 28 هزار هکتار اراضی کشاورزی ری با آب‌های فاضلاب‌، غیر‌متعارف و سیلاب‌های رودخانه‌های کن و سرخه‌حصار آبیاری می‌شود.
کد خبر: ۸۷۶۶۷۱
آبیاری 28 هزار هکتار از اراضی جنوب تهران با آب‌های فاضلاب

به گزارش جام جم آنلاین ،خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ایی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در افق سال 1400 به میزان یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب پسآب خواهیم داشت البته به شرط اینکه منابع مالی برای ساخت تصفیه خانه‌‌های استان فراهم شود و شرکت‌های آب و فاضلاب بتوانند این مقدار پسآب را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای شهر تهران در افق سال 1400 جزء به جزء برای یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب پسآب برنامه‌ریزی کرده است، افزود: بنابراین کاملا مشخص شده که چه بخشی از این پسآب‌ها برای بخش کشاورزی، دشت‌ها، صنعت و خدمات استفاده شود.

ارتقایی بیان داشت: به دلیل محدودیت منابع مالی دولت برای ساخت تصفیه‌خانه‌ها اعتباری از منابع ملی اختصاص نمی‌دهد بنابراین ما ناگزیریم با مشارکت بخش خصوصی طرح‌های تصفیه‌خانه‌ها و خطوط انتقال را به مرحله اجرا در آوریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای شهر تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه آب رودخانه‌های کرج و جاجرود در 50 سال گذشته برای شرب مردم شهر تهران استفاده شده است پس از تصفیه آب مقدار قابل توجهی از این پسآب‌ها را به دشت‌های ورامین، پاکدشت و جنوب غرب استان رباط کریم انتقال خواهیم داد.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر 100 میلیون مترمکعب از جنوب تهران را به دشت ورامین و پاکدشت منتقل می‌کنیم و 50 میلیون مترمکعب هم از چاه‌های جنوب تهران به دشت شهریار و رباط کریم منتقل می‌کنیم و به عبارتی از 50 درصد پسآب جمع‌آوری شهر تهران که کمتر از 30 درصد آن تصفیه می‌شود و از همین پسآب تولید شده بالغ بر 150 میلیون مترمکعب به دشت‌های همجوار تهران منتقل می‌شود.

ارتقایی تصریح کرد: برای تصفیه هر مترمکعب و تولید پسآب 700 تومان هزینه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران در مورد برنامه‌های شرکت برای جلوگیری از مصرف آب فاضلاب در آبیاری اراضی سبزی و صیفی بیان داشت: از کوهستان‌های شمالی شهر تهران بالغ بر 140 میلیون مترمکعب آب وارد دشت تهران می‌شود.

وی افزود: بالغ بر 150 میلیون مترمکعب آب هم از روان‌‌آب‌های 800 کیلومتر مربع سطح شهر تهران به دشت تهران نفوذ می‌کند که به دلیل ایزوگام و آسفالت سطح خیابان‌ها و غیره این آب‌ها دیگر مانند گذشته به دشت تهران نفوذ نمی‌کند.

ارتقایی با اشاره به پوشش بتنی و سیمایی رودخانه‌ها توسط شهرداری گفت: در جنوب تهران بیش از 300 میلیون مترمکعب حتی در صورت اجرای طرح فاضلاب جاری خواهد ماند که برای آن طرحی به عنوان ساماندهی آب‌های جنوب تهران طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: برای اجرای این طرح سرمایه‌گذار نیاز است و اجزا این طرح به این شکل است که این آب‌ها در دو تصفیه‌خانه تصفیه شود و بعد به مصارف کشاورزی در جنوب تهران برسد و بخشی هم در مخازنی ذخیره شود و به مصرف بخش خدمات، صنعت و کشاورزی برسد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 28 هزار هکتار اراضی ری با آب ‌های فاضلاب‌ها، غیرمتعارف و سیلاب‌های رودخانه‌‌های کن و سرخه حصار آبیاری می‌شود که با طرح مذکور، ساماندهی می‌شود و به مصرف اصولی می‌رسد.

ارتقایی بیان داشت: در چند سال گذشته با تصویب شورای تأمین شهرستان ری همکاران ما با همکاری وزارت جهاد از برداشت آب فاضلاب برای آبیاری سبزی‌کاری‌ها به صورت جدی مبارزه کرده و سعی شده تا هیچ وجه اجازه آبیاری برای سبزی‌کاری‌ها را با این آب‌ها ندهیم اما این آب‌ها برای کشت غلات استفاده می‌شود، که البته هیچ مجوزی را آب تهران برای استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری اراضی کشاورزی نداده است.

وی در مورد انسداد چاه‌های غیرمجاز در سطح استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 900 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده و اولویت ماه بستن چاه‌هایی است که بازدهی قابل ملاحظه‌ای ندارد و یا میزان برداشت بسیار زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای شهر تهران بیان داشت: همچنین بالغ بر 450 کنترل بر روی چاه‌های استان تهران نصب شده است.

ارتقایی بیان داشت: همچنین برنامه شرکت آب منطقه‌ای شهر تهران تا آخر تیرماه سال 95 که پایان سال مالی 94 است در نظر دارد تا 2 هزار حلقه چاه را ببندیم و بیش از 1200 دستگاه کنترل بر روی چاه‌های مجاز نصب کنیم.

وی افزود: حدود 11 هزار حلقه چاه مجاز و 32 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران وجود دارد که 10 هزار حلقه چاه غیر مجاز در شهر تهران است که جمع برداشت آن بسیار کم است.

ارتقایی گفت: با توجه به برداشت کم آب از چاه‌های غیر مجاز این چاه‌ها در شهر تهران بسته نمی‌شود و اجازه برداشت آب برای آبیاری فضای سبز خانه‌ها، کارواش و استخر داده می‌شود تا از آب تصفیه شده برای این منظور استفاده نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: در تلاش هستیم 150 میلیون مترمکعب کسری آب هر ساله در سفره‌های آب زیرزمینی را طی یک برنامه 5 تا 10 ساله به سفره‌های آب زیرزمینی برگردانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها