مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اعلام جزئیات جدید از نحوه خرید ۱۱۴ فروند ایرباس توسط ایران، گفت: بانک‌های اروپایی پول ایرباس‌های ایران را می‌‌دهند و ایران هم ۱۵ تا ۲۰ ساله اقساط آن را می پردازد.
کد خبر: ۸۷۶۴۱۱
اروپا پول هواپیماهای ایران  را پرداخت می کند

به گزارش جام جم آنلاین ، سید کمال سید علی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با ارائه جزئیاتی جدید از نحوه خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس توسط ایران گفت: بانک‌های اروپایی پول ایرباس‌های ایران را پرداخت می کند و ایران نیز ۱۵ تا ۲۰ ساله اقساط آن را پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: پوششی از سوی موسسه اعتباری ساچه به بانک‌های اروپایی برای خرید ایرباسهای ایرانی صورت می گیرد که بر این اساس ایران در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ ساله به صورت اقساط بلندمدت پول این هواپیماها را پرداخت می کند.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: ساچه قراردادی با بانک مرکزی امضا کرده تا تامین مالی برخی پروژه های ایرانی را صورت دهد که از جمله آن خرید هواپیماهای ایرباس است.

وی تصریح کرد: ساچه پول ایرباس های ایرانی را پرداخت خواهد کرد و ما به صورت اقساط هزینه خرید این هواپیماها را پرداخت می کنیم.

منعی برای همکاری با شهرام جزایری نداریم

سیدعلی همچنین گفت: چنانچه برخی افراد که بدهکاران بزرگ سیستم بانکی به شمار می روند، بدهی خود را به صندوق ضمانت صادرات ایران پرداخت کرده و به لحاظ فعالیت اقتصادی منعی از سوی دولت نداشته باشند، این صندوق آماده خدمات رسانی به آنها است.

وی افزود: اگر شهرام جزایری مجدد به صندوق ضمانت صادرات ایران برای دریافت خدمات مراجعه کند، قطعا آن را اعتبارسنجی خواهیم کرد و البته وی نباید به لحاظ دادگاهی و قانونی منعی برای فعالیت اقتصادی داشته باشد. در این میان اگر منعی برای صادرات نداشته و کارت بازرگانی هم دریافت کرده باشد، منوط به نداشتن بدهی قبلی و یا تسویه آن می تواند مجدد از خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران بهره مند شود.

به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، محروم کردن افراد از فعالیت اقتصادی و دریافت خدمات عمومی منوط به حکم دادگاه است و ما نمی توانیم بی دلیل فردی را از دریافت خدمات بی‌نصیب کنیم.

پوشش نوسانات نرخ ارز

سیدعلی در خصوص پوشش نوسانات نرخ ارزی گفت: زمانی که روابط کارگزاری میان بانک‌های ایرانی با همتایان خارجی خود برقرار شود، تبادل ارز به ارز بسیار ساده و روان اتفاق می افتد و به راحتی بانک می تواند با یک خط اعتباری تبدیل یک ارز به ارز دیگر را پوشش دهد و کارمزد آن هم تنها یک دهم درصد است، اما در خصوص پوشش نوسانات ارز به ریال باید به صراحت گفت تا قبل از یکسان سازی نرخ ارز نمی توان اقدامی در این رابطه صورت داد، اما باید به این نکته هم توجه کرد که پوشش نوسانات ارز به ریال صرفا کار بانک مرکزی است و البته ریسک زیادی دارد اگر قرار باشد نوسانات نرخ ارز در جایی به غیر از بانک مرکزی صورت گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بورس ارز نمی تواند نوسانات نرخ را پوشش دهد و البته در این موقعیت هم نیست پس باید صبر کنیم تا بانک مرکزی یکسان سازی نرخ ارز را صورت دهد و کشور به ثبات ارزی برسد تا شورای پول و اعتبار بتواند در این خصوص مصوبه ای داشته باشد و سیستم بازار مشتقه ارزی نیز راه اندازی شود.

کاهش ۸۰ درصدی کارمزد صندوق

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در ادامه از مصوبه دولت برای کاهش کارمزدهای صندوق ضمانت صادرات ایران تا سقف ۸۰ درصد خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این تصمیم در شرایط جدید اقتصاد ایران کارمزدها کاهش یافته تا صادرکنندگان بیشتری از خدمات صندوق استفاده کنند؛ ضمن اینکه سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران نیز به میزان ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به طور قطع می تواند در خدمات رسانی تحول ایجاد کند و فعلا هم نیازی به افزایش سرمایه نیست.

سیدعلی در ادامه خاطرنشان کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران آماده است تا با پوشش های خود زمینه نسیه فروشی صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی را فراهم آورده و ریسک های حاصل از آن را پوشش دهد به این معنا که صادرکننده بتواند با قدرت رقابتی بالاتر کالای خود را در سایر کشورهای هدف صادراتی به صورت نسیه به فروش رسانده و در مقابل پول نقد حاصل از این فروش خود را در ایران از صندوق ضمانت صادرات دریافت کند.

وی ادامه داد: در سال ۸۸، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار پوشش بیمه ای از سوی صندوق ضمانت صادرات صورت گرفته که در آن زمان صادرات کشور ۱۸ میلیارد دلار بود، اما اکنون تحریم ها متوقف شده و گشایش LC صورت می گیرد که با توجه به شرایط کنونی در دوران پساتحریم فعالیت های مجددی در این زمینه از سوی صندوق آغاز خواهد شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران توضیح داد: وقتی نتوان مدیریت ذخایر را صورت داد و وجوه حاصل از صادرات نفت را دریافت کرد، تبدیلات ارزی صورت داد، کشور با مشکلات زیادی مواجه می شود، در حالی که هم اکنون با گشایش هایی که پس از اجرایی شدن برجام صورت گرفته شرایط به نفع کشور و صادرات رقم خورده است.

کاهش کارمزد پوشش عراق و افغانستان به یک درصد

وی گفت: کارمزد پوشش عراق و افغانستان به یک درصد در سال و نیم درصد در شش ماه کاهش یافته تا صادرکنندگان اقدام به پوشش ریسک صادراتی خود کنند و در بازار عراق و افغانستان حضور یابند، این در حالی است که این دو کشور از جمله بازارهای هدف صادراتی ایران به شمار می روند.

به گفته سیدعلی، البته در دولت ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار برای حمایت از صادرکنندگان به عراق در حوزه خدمات فنی و مهندسی اختصاص داده که از این رقم، تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تنوع محصولات نیز در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ظرف هفته گذشته مصوبه مجمع عمومی صندوق برای صدور مستقیم ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز پیمانکاران توسط صندوق اخذ شده است.

سیدعلی همچنین اظهار کرد: رفع تحریم‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از قیمت تمام شده کالاهای وارداتی خواهد کاست و این موضوع منجر به کاهش تورم داخلی می‌شود که دلایل این کاهش مربوط به کاهش حدود هشت درصد هزینه انتقال ارز، کاهش ریسک کشور و فراهم شدن امکان خرید اعتباری است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: ظرف ماه‌های پیش‌رو کاهش تورم و به دنبال آن امکان یکسان‌سازی نرخ ارز را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین نگرانی‌ای از نوسانات نرخ ارزی کاسته خواهد شد، اگرچه در برنامه ششم ابزارهایی برای پوشش نوسانات ارز از طریق بازار مشتقات ارزی تعبیه خواهد شد.

وی گفت: صندوق طی چهار ماهه اخیر با بیش از ده‌ها موسسه اعتبار صادراتی نشست داشته و ظرف ماه آتی با موسسات اعتبار صادراتی انگلستان، ژاپن و هند نیز تفاهم‌نامه امضا خواهد کرد.

سیدعلی در عین حال بیان کرد: حضور فعال در اتحادیه‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه برن فرصت داده تا از موضع ایران دفاع کنیم و امیدواریم ظرف این هفته ریسک کشور یک یا دو درجه کاهش یابد، چون گروه ریسک ایران پیش از تحریم‌ها در گروه چهار یعنی ریسک متوسط قرار داشت که با شدت گرفتن تحریم‌ها به گروه هفت یعنی بسیار پرریسک تنزل یافت.

وی افزود: تراز تجاری مثبت (حدود دو میلیارد دلار) بدون نفت در سال جاری از نقاط مثبت اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند ادامه پیدا کند و امیدواریم سال آینده شاهد صادرات بیشتری باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها