استان مرکزی، از استان‌های صنعتی کشور به شمار می‌آید. این استان در بخش کشاورزی و معدن نیز صاحب قابلیت‌هایی است، اما بدون تردید، صنعت حرف اول را در این استان می‌زند.
کد خبر: ۸۷۶۱۷۲
رکود؛ اساسی‌ترین مشکل استان مرکزی

اگر چه صنعتی بودن برای استان مرکزی مزیت تلقی می‌شود، اما از آنجا که بخش صنعت کشور در رکود قرار دارد، استان مرکزی نیز متأثر از مشکلات کلان اقتصادی کشور، با رکودی بی‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کند و ظرفیت عمده کارخانه‌های استان خالی است. کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند یا با ظرفیت پایینی کار می‌کنند. همین ظرفیت پایین تولید نیز سبب شده که کارخانه‌های استان سودآور نباشند. لذا عمده مشکل استان در حال حاضر همین سایه سنگین رکودی است که بر صنعت و بازار تحمیل شده است.

هرچند چشم‌اندازی امیدوارکننده پیش روی فعالان صنعتی و تجاری استان مرکزی قرار گرفته، اما بار رکود یکی دو سال اخیر بر دوش بخش صنعت همچنان سنگینی می‌کند و صنعت ما را در بسیاری قسمت‌ها زمینگیر کرده است.

کاهش هزینه‌ها و تعدیل نیرو توسط کارخانه‌های صنعتی، مسائل کارگری را در پی دارد که یکی دیگر از مشکلات استان به شمار می‌آید. اجرای اصل 44 در اراک و واگذاری کارخانه‌های بزرگ استان متأسفانه از اقداماتی بود که در بیشتر موارد به کاهش نیروی انسانی کارخانه‌ها منجر شد و استان مرکزی در این زمینه صدمات متعددی را متحمل شد.

ساختار قدیمی کارخانه‌های ما به واسطه تحمیل تحریم‌های سنوات گذشته به‌روز نشده و در سالیان اخیر کارخانه‌ها تنها به فکر بقای خود بودند و کمتر در بخش ماشین‌آلات و نوسازی خطوط تولید سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این صنعت فرسوده نمی‌توان کار چندانی انجام داد و این از دیگر معضلات جدی استان مرکزی است که تنها با یاری و حمایت دولت از بخش خصوصی حل می‌شود؛ به صورتی‌که این بخش بتواند به اصلاح ساختارهای خود بپردازد و توانایی تولید یک کالای رقابت‌پذیر در بازار را داشته باشد.

برای ماندن در این رقابت نابرابر، چشم بخش خصوصی به یاری دولت است تا با حمایت از این بخش به اصلاح ساختارهای فرسوده کمک شود و از محل منابعی که آزاد شده، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش صنعت قرار دهد. در نهایت همه امید ما به شرایط پسا تحریم است و امیدواریم دولت و بخش خصوصی دست به دست هم دهند و شرایط را مدیریت کنند تا با فرصتی که برای اقتصاد ایران فراهم شده، انگیزه بیشتری برای ایجاد اشتغال به وجود آید که بی‌تردید یکی از مهم‌ترین معضلات جامعه ماست. ما هم به عنوان اتاق‌های بازرگانی تلاش می‌کنیم با دمیدن روحیه نشاط و کار در بخش تولید، جان تازه‌ای به اقتصاد بی‌رمق کشور ببخشیم.

محمدرضا جعفری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اراک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها