بررسی ویژگی‌های انقلابی‌گری، 37 سال پس از پیروزی انقلاب در گفت‌وگو با عباس سلیمی‌نمین

قانون‌گرایی، عین انقلابی‌گری است

جام‌جم در گفت‌وگو با صاحبنظران، معیارهای امروز پایبندی به ارزش‌های انقلاب را بررسی می‌کند

موریانه نفوذ، تهدید انقلابی‌گری

انقلابی چه کسی است و دشمن اصلی انقلاب کیست؟ پس از گذشت 30 سال و اندی از انقلاب، مفهوم انقلاب و انقلابی بودن، مفهومی است که امروز بهتر فهمیده می‌شود.
کد خبر: ۸۷۶۰۷۰
موریانه نفوذ، تهدید انقلابی‌گری

رجوع به سیره امام(ره) و مقام معظم رهبری نشان می‌دهد جمع میان قانونمداری، انضباط و انصاف با واژه انقلابی‌گری می‌تواند تعریف درستی از حدود این واژه تبیین کند که در وجوه مختلف باید نسل جوان انقلابی را با تلاقی این مفاهیم پیوند زد.

امام خمینی(ره) در تبیین کلمه انقلابی‌گری در کشور تاکید فرمودند که انقلابی بودن به هیچ وجه به معنای هرج‌ومرج طلبی نیست و مقام معظم رهبری فرمودند که حرکت انقلابی برخلاف القائات افراد خبیث و یک عده قلم به مزدهای داخلی به معنای آشفتگی و سردرگمی نیست، بلکه انضباط انقلابی، برترین و قوی‌ترین انضباط‌‌هاست.

رهبر انقلاب تاکید فرمودند: «کسانی که تمام قد مقابل جمهوری اسلامی می‌ایستند و برای مواجهه با انقلاب صراحت دارند و شمشیر از روی بسته‌اند، اینها مقابل جبهه انقلابند.» لذا باید گفت کسانی که از دایره انقلاب خارج می‌شوند و صریح مقابل انقلاب می‌ایستند حجت بر آنها تمام شده است.

در تاریخ همه انقلاب‌ها، انقلابیون دو دسته بودند؛ آنها که برای بهتر و متعالی کردن زندگی و با عشق به زندگی به سوی انقلاب و مبارزه می‌رفتند و آنها که به خاطر کینه‌ها و نفرت‌ها و با انگیزه تخریب و نابودکردن به انقلاب می‌پیوستند که خود از بحث‌های اساسی در تحلیل انقلابات و سرنوشت آنهاست.

لفظ انقلابی به هر چیز یا کسی گفته می‌شود که به نوعی با انقلاب مربوط باشد و شاخصه مهم برای انقلابی بودن، شهادت خودآگاهانه انقلابی است. مقام معظم رهبری برخی شاخص‌های انقلابی‌گری را این گونه برمی‌شمارند: ایستادگی و ثبات در اصول انقلاب، پایبندی و پاسداری از ارزش‌ها، پایبندی به رفتار و گفتار امام و ایستادگی در برابر تحریف خط امام(ره)، پاکدستی و ساده زیستی و اجتناب از اشرافیگری، تدین و پایبندی به تکلیف شرعی، خدمت خالصانه و بدون منت، عدالتخواهی، آزادگی و دفاع از مظلومان عالم، استکبارستیزی و ایستادگی قاطع در مقابل کفر، نفاق و طمع‌ورزی و سلطه بیگانگان، مرزبندی شفاف با دشمنان دین و انقلاب، دفاع از حقوق ملی، اعتماد به مردم، صداقت و وفاداری، شجاعت در اقدام، برخورداری از سلامت اخلاقی، مبارزه واقعی با فقر، فساد و تبعیض؛ این اصول که پیشتر در بیانات ایشان و در دیدارهای مختلف مورد تاکید قرار گرفته، همچون نقشه راهی است که پدری دلسوز در اختیار امت خود قرار داده و نقشه‌ای است که می‌تواند مردم را در انتخاب گزینه‌های صالح برای نمایندگی ملت در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مدد کند.

ملاک انقلابی بودن، حال افراد است

نصرالله پژمانفر نماینده مشهد وعضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم در رابطه با ویژگی‌های امروز انقلابی بودن تاکید دارد برخی افراد که زبانشان برای دنیای استکبار می‌چرخد و اهداف استکبار را دنبال می‌کنند، براساس نقشه نفوذ دشمن رفتار می‌کنند.

وی با بیان این که برای انقلابی بودن تنها شرکت در عرصه پیروزی انقلاب مهم نیست بلکه باید امروز هم انقلابی بود، گفت: شخصیت‌هایی امروز در کشور وجود دارند که وقتی حرفشان را با دیروز مقایسه می‌کنیم می‌بینیم گرچه دیروز انقلابی بودند، اما امروز به واسطه رفتار و گفتارشان دیگر انقلابی محسوب نمی‌شوند که باید تاکید کرد ملاک انقلابی بودن، حال افراد است.

انقلابی، در هر صحنه‌ای وارد میدان می‌شود

سیدناصر موسوی لارگانی عضو فراکسیون روحانیون مجلس نیز با بیان این که انقلابی کسی است که به آرمان‌های امام(ره) و رهبری پایبند است گفت: فرد انقلابی، در هر صحنه‌ای مانند انتخابات، حماسه 9 دی و دفاع مقدس مردانه وارد میدان می‌شود.

نماینده فلاورجان افزود: در عوض ضدانقلاب کسی است که از بدو پیروزی انقلاب با نظام سر ستیز دارد و حامی نفوذ دشمنان به کشور است. عضو فراکسیون روحانیون مجلس گفت: با این که انقلاب اسلامی ایران هم‌اکنون در دوران ثبات خود به سر می‌برد اما عده‌ای معتقدند نظام باید تحت سیطره قدرت‌های بزرگ باشد و با فروختن اسناد نظام به دشمن و مخالفان، به دنبال تثبیت جایگاه خود هستند.

فرد انقلابی، به نماز و قرآن و جمهوری اسلامی معتقد است

سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این که هر فرد انقلابی باید قانون، ولایت فقیه و اصل نظام را قبول داشته باشد گفت: فرد انقلابی که امروز در نظام جمهوری اسلامی قصد خدمت دارد باید نیازهای روزمره جامعه را مورد توجه قرار دهد و کمر همت به حل مشکلات و برطرف کردن آنها ببندد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر این که مشکلات روزمره مردم ازجمله بیکاری اعتیاد و بدهکاری و گرفتاری‌های مختلف باید از طرف افراد انقلابی حل شود گفت: با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی اگر نمایندگان بتوانند مشکلات پیش روی مردم را برطرف کنند، وجدانا انقلابی و مورد احترام همه هستند.

وی افزود: البته ما نمی‌توانیم برای انقلابی بودن و ضدانقلابی بودن ملاک کلیشه‌ای قرار بدهیم، اما حتما یک فرد انقلابی در درجه اول باید به نماز و قرآن و نظام جمهوری اسلامی معتقد باشد.

انقلابیون در راه تحقق نهایی اهداف انقلاب دلسرد نمی‌شوند

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم با اشاره به بیانات امام و مقام معظم رهبری گفت: ازجمله «من انقلابی هستم» امام(ره) و رهبری انقلاب که دستیابی به اهداف خود را، تحقق تمدن نوین اسلامی دانستند و برای رسیدن به آن، فرآیند جامعه‌سازی و دولت‌سازی اسلامی را طی کردند می‌توان فهمید نظام جمهوری اسلامی ایران، نیازمند انقلابی ماندن جامعه و نخبگان سیاسی کشور است و با این مفهوم، انقلابی کسی است که همچنان روحیه اولیه انقلابی خود را تا رسیدن به مقصد و هدف انقلاب حفظ کند و انقلاب را تمام شده نپندارد.

این نماینده سابق مجلس گفت: با حفظ چنین روحیه‌ای، کسی که موضعگیری‌های اولیه انقلاب را در رفتار اجتماعی و انقلابی و برخورد با دشمن در شرایط فعلی حفظ کرده و روحیه تنفر از رژیم ستمشاهی، استکبارستیزی، ایثار و فداکاری در راه انقلاب و همچنان خلوص و اخلاص در راه تحقق آرمان‌های انقلاب را مورد توجه قرار داده و به دنبال دنیاطلبی و کسب ثروت و به تعبیری جمع‌آوری غنائم بعد از انقلاب نباشد، انقلابی مانده است.

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در ادامه افزود: اما کسی که انقلاب را تمام شده تصور کند و در دوران تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال اشرافی‌گری و ثروت‌اندوزی باشد و در راه تحقق نهایی اهداف انقلاب دلسرد و از جوش و خروش اولیه انقلاب فاصله بگیرد و دچار تجدیدنظر و پشیمانی از انقلاب و مبارزات برای سرنگونی رژیم گذشته شود، به سدی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و منحرف کردن مسیر انقلاب از اهداف و آرمان خود تبدیل شده و در لباس یک ضدانقلاب متجلی خواهد شد.

ترقی درخصوص نزدیکی به برگزاری انتخابات و ویژگی یک نامزد انقلابی گفت: درشرایطی که آمریکا برای نفوذ در دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، ازجمله مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نقشه‌های گسترده‌ای طراحی کرده و به دنبال نفوذ و رسوخ در آنهاست، طبیعی است افرادی منتخب، به این کانون‌ها راه یابند که متاثر از تحلیل‌های غرب نباشند و در برابر کنش‌های دشمنان غربی منفعل عمل نکنند. نماینده پیشین مجلس افزود: مردم باید کسانی را برای دستگاه‌های تصمیم‌گیر انتخاب کنند که از دشمن نهراسند، روی اصول و آرمان‌های انقلاب پافشاری نمایند، تهدید و تتمیع روی آنها تاثیری نداشته باشد و در نهایت در تبعیت از امام و رهبری اجازه دوگانگی و دودستگی در کشور را ندهند و بتوانند با آگاهی و اطلاعات تخصصی، در مسیر انقلاب در جهت اهداف و آرمان‌هاحرکت کنند.

فاطمه امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها