ایران و چین، روابط قدیمی به قدمت چند هزارسال دارند اما اولین ارتباط سیاسی تجاری دو کشور بعد از انقلاب اسلامی، بعد از سفری بود که حضرت آیت الله خامنه ای، دو سه سال بعد از انقلاب به چین داشتند.
کد خبر: ۸۷۵۵۷۷
ایران و چین در مسیر سرمایه گذاری مشترک

روابط اقتصادی دو کشور در آن زمان شروع شد و روابط تهران و پکن در اوایل در مرز کمتر از یک میلیارد دلار در نوسان بود، اما در دوره دولت های هفتم و هشتم، روابط به مرز 10 میلیارد دلار افزایش یافت و در دولت های نهم و دهم، گستردگی روابط بیشتر شد.

در همین زمان در کشور چین هم تحولاتی روی داد و پس از اصلاحات اقتصادی، این کشور به سیاست دروازه های باز روی آورد.

از آن دوره به بعد، دولت های دو کشور در مسیر توسعه روابط حرکت کردند و هر سال در حدود 25 درصد بر حجم مبادلات افزوده شد تا اینکه سطح همکاری ها در سال 1392 به مرز 50 میلیارد دلار رسیدیم و در سال 93 به مرز 52 میلیارد دلار رسیدیم. در سال 94 به خاطر تنزل قیمت نفت، حجم مبادلات به مرز 38 میلیارد دلار کاهش یافت .

جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده روابط خود با چین را به صورت درازمدت نگاه کند و با توجه به این‌که همیشه غرب به دنبال تحریم ایران بوده است، تهران نیز لبخند چین را بر چهره عبوس غرب، ترجیح داده و روابط دو کشور تا الان که سفر رئیس جمهور چین به کشورمان را داشته ایم همواره بالنده بوده است.

سفر دیروز آقای شی جین پینگ، نقطه عطفی در روابط اقتصادی دو کشور است و در مدت یک شبانه روزی که ایشان در کشور ما بود 17 پروتکل، قرارداد و موافقتنامه میان دو کشور امضا شد که این اسناد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

یکی از این اسناد مربوط به احیای کمربند اقتصادی جاده ابریشم است که چین، ایران و اروپا را در بر می گیرد.

بر اساس یکی دیگر از قراردادها در بندر جاسک در چابهار، شهرک صنعتی با همکاری دو کشور ایجاد می شود که باید برای سرمایه گذاری مشترک دو کشور برای تولید در صادرات مورد استفاده قرار گیرد.

دو کشور در قراردادهای جدید تلاش کرده اند از خرید و فروش کالاهای مصرفی کاسته و به جای آن سرمایه​گذاری مشترک را تشویق کنند.

قرارداد احداث راه آهن برقی سریع​السیر تهران – مشهد و سه طرح بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت که حجم آن به 20 میلیارد دلار می رسد از دیگر قراردادهای مهمی است که می توان به آن اشاره کرد.

در مجموع اقدامات بزرگی انجام شده و بر اساس آخرین موافقت نامه پروتکلی و کاربردی که از سوی روسای جمهوری دو کشور امضا شده است در 10 سال آینده روابط دو کشور تا مرز 600 میلیارد دلار افزایش می یابد که کار بسیار مهم و باارزشی است که انجام شده و امیدواریم در اجرا نیز موفق باشیم و این اهداف را محقق کنیم.

اسدالله عسگراولادی - رئیس اتاق مشترک ایران و چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها