موضوع احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان در اصفهان از مسائلی بود که در همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر خلاق اصفهان» مطرح شد و در نهایت یک شرکت آلمانی که در این زمینه تاکنون فعالیت‌های قابل توجهی در کشورهای مختلف داشت، تقاضای احداث نیروگاه را در اصفهان ارائه کرد.
کد خبر: ۸۷۵۵۶۳
بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان در اصفهان؛ از طرح تا اجرا

در حال حاضر تفاهم‌نامه اولیه این طرح به امضا رسیده و مراحل مقدماتی را طی می‌کند. البته هنوز اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح به طور دقیق تعیین نشده و پس از انعقاد قرارداد با شرکت آلمانی که سرمایه‌گذار طرح هم هست، جزئیات اجرای این پروژه مهم مشخص خواهد شد. درنهایت آنچه هم‌اکنون درخصوص این نیروگاه،معروف به نیروگاه دشت سجزی می‌توان گفت این است که در فاز نخست این نیروگاه 150 مگاوات برق تولید خواهد شد.

البته یکی دیگر از دلایل اصلی احداث نیروگاه خورشیدی در اصفهان، وجود حدود 330 روز آفتابی در طول سال و میانگین تابش خورشیدی حدود 5/4 کیلووات ساعت بر متر مربع در شهر اصفهان است که تولید انرژی از طریق تابش خورشیدی را میسر و مقرون به‌صرفه می‌کند. از همین رو پیش از این نیز یک نیروگاه یکصد کیلوواتی برای تولید انرژی سالن همایش‌ها توسط شهرداری اصفهان به عنوان یک دستگاه پیشگام در تولید انرژی احداث و راه‌اندازی شد.

درخصوص فواید اجرای این نیروگاه نیز می‌توان به مزایای اقتصادی و همچنین کمک به توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست از طریق حرکت به سمت تولید انرژی‌های طبیعی و دوستدار محیط‌زیست همچون باد، آب و خورشید اشاره کرد. به عبارتی اکنون حرکت دنیا به سمت تولید انرژی‌های پاک است و این موضوعی است که با جدیت دنبال می‌شود. تولید برق از انرژی خوشیدی هم بر همین اساس است و در واقع در عصری که آلودگی هوا معضلی بزرگ و گریبانگیر شهرهاست، باید انرژی‌هایی را تولید کرد که تا حد زیادی در جهت کاهش آلودگی هوا حرکت کند. از سوی دیگر سوخت‌های فسیلی منابع تمام شدنی است و دیگر نمی‌توان روی آن حساب کرد و کشورهایی در دهه‌های آینده موفق خواهند بود که تولید انرژی از طریق منابع تجدیدپذیر داشته باشند و در واقع حرکت به این سمت اجتناب‌ناپذیر است. این چنین است که تولید انرژی از آب، باد و خورشید در این دهه بسیار مورد توجه قرار گرفته و در آینده‌ای نه چندان دور کشورهایی که در این عرصه فعالیت کرده‌اند، می‌توانند در صادرات انرژی به دیگر کشورها پیشتاز باشند.

مهدی جمالی‌نژاد

شهردار اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها