سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، از مقام علمی و هنری سه هنرمند تئاتر ایران منیژه محامدی، بهزاد قادری و ایرج صغیری تجلیل می‌کند.
کد خبر: ۸۷۵۳۹۴
تجلیل از محامدی، قادری و ایرج صغیری در جشنواره تئاتر فجر

به گزارش جام جم آنلاین، این رویداد در پی سنتی است که در سال‌های اخیر برای تجلیل از بزرگان عرصه نمایش شکل گرفته است. در ادامه نگاهی به زندگی هنری این پیشکسوتان انداخته شده است.

بانو منیژه محامدی سال 1324 در تهران متولد شد. او که تحصیلات خود را در رشته تئاتر تا مقطع کارشناسی ارشد در کالیفرنیای آمریکا گذرانده بود، با گرفتن تخصص خود در رشته تئاتر درمانی در آمریکا مشغول به تدریس شد. ایشان همچنین در طی سالیان متمادی، در دانشگاه ها و مؤسسه های هنری در ایران به تدریس تئاتر پرداخت. محامدی در زمینه ترجمه و چاپ مقاله در مجلات مختلف هنری فعالیت داشته است. ترجمه، کارگردانی و طراحی نمایشهای: تبعه دست دوم، کلفت ها و کارگردانی نمایش های: "دادگاه نورنبرگ" "دایره بسته"؛ "دشمنان جامعه سالم "فالگوش"؛"کوری"؛138 "استناد و قاعده" روز والنتاین ، پس از سقوط، چشم اندازی از پل، و چند اثر دیگر، طراح گریم و صحنه، ترجمه و تالیف نمایشنامه و حضور در کنفرانسهای تئاتری از سایر فعالیت های این هنرمند محسوب می‌شود.

بهزاد قادری سهی در سال 1331 در زاهدان متولد شد. وی پس از گذراندن تحصیلات نخستین خود در شهرهای زاهدان، کرمان و بجنورد، مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه فردوسی مشهد و مقطع کارشناسی ارشد ادبیات را در دانشگاه شیراز به اتمام رساند. پس از ان راهی انگلستان شد تا دوره دکترای ادبیات نمایشی قرن نوزده و سه دهه 1960 تا 1990 را در دانشگاه اسکس انگلستان طی کند. سرپرستی کتابخانه ملی کرمان در بدو تاسیس، سرپرستی گروه زبانهای خارجی و معاونت آموزشی دانشکده هنر دانشگاه شهید باهنر کرمان، عضو هیات امنای تئاتر کرمان به مدت دو سال ، عضویت در هیات تحریریه نشریه پژوهش زبان‌های خارجی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران عضویت در مرکز ایبسن شناسی دانشگاه اسلو نروژ،،تدریس دروس عصر روشنگری، عصر رمانتیسیسم، و نمایشنامه قرن نوزدهم در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه اسکس انگلستان از سال 1372 تا پایان تحقیقاتِ دورهُ دکترا بخشی از سوابق این هنرمند است.

ایرج صغیری سال 1325 در بوشهر متولد شد. علاقه به نمایش از همان کودکی پای صغیری را به مراسم تعزیه کشاند و در ادامه وی یکی از ارکان اصلی مراسم تعزیه‌گردانی بوشهر شد. ایرج صغیری پس از اخذ دیپلم راهی مشهد شد تا در رشته تاریخ ادامه تحصیل دهد. ایرج صغیری پس از اتمام تحصیل و اخذ لیسانس تاریخ به بوشهر بازگشت. کارگردانی «قلندر خونه» و اجرای آن نام وی را به عنوان کارگردانی صاحب سبک بر سر زبانها انداخت. «مهپلنگ» دومین اثری بود که از وی به نمایش درآمد. صغیری قبل از انقلاب برای مدتی بسیار کوتاه به استخدام آموزش و پرورش بوشهر درآمد. نمونه‌ای از فعالیتهای هنری وی پس از انقلاب به شرح زیر است: کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «سفر غریب» انتشار دو مجموعه داستان از دیگر فعالیتهای هنری وی به شمار می‌آید.آثار داستانی: مجموعه داستان «خالو نکیسا، بنات النعش و یوزپلنگ»، شامل داستان های: دی حلیمو و بچه هایش- کنارهای بال بالو- زارسین و پری- گل یاس در باران- سوغاتی غراب- های پلوار- خالو نکیسا، بنات النعش و یوزپلنگ ‏،مجموعه داستان «خلخال شوم» شامل داستانهای: خلخال شوم- حفه بخشی از فعالیت های این هنرمند محسوب می شوند.

مراسم تجلیل و بزرگداشت سه هنرمند یاد شده در آیین پایانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها