امضای 17 سند همکاری، انتشار سند در جه یک مشارکت جامع راهبردی و تخصیص اعتبار ویژه برای فاینانس طرح ها در ایران، اولویت های کاری رئیس جمهور چین در سفر به تهران اعلام شد.
کد خبر: ۸۷۵۰۳۶
جزئیات سفر رئیس جمهور چین به تهران اعلام شد

به گزارش جام جم آنلاین، گفت: شی جین پینگ به دعوت آقای روحانی به کشورمان سفر می کند و به احتمال بسیار آقای ظریف در فرودگاه از او استقبال می کند. رئیس جمهور چین را در سفر یک روزه به تهران، 6 وزیر به اضافه 3 معاون نخست وزیر همراهی می کنند.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد:رئیس جمهور کشورمان هم صبح شنبه در کاخ سعد آباد بصورت رسمی از همتای چینی اش استقبال می کند. رئیس جمهور چین در سفر یک روزه خود، با مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی دیدار خواهد داشت.

معاون آسیا اقیانوسیه وزیر امور خارجه همچنین گفت: آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین بعد از 14 سال از رئیس جمهور ما قبل چین که به تهران آمده بود با این فاصله به تهران می آید و لذا مقطعی که انتخاب شده است مقطع بسیار بجا و به اصطلاح مناسبی است هم از نظر چینی ها و از هم نظر جمهوری اسلامی ایران.

رحیم پور گفت: رئیس جمهور چین بعد از موفقیت ما در سطح دنیا و برجام، وارد ایران می شوند؛ در واقع رئیس جمهور چین که به عربستان و مصر رفته بود در آخرین گام به جمهوری اسلامی ایران می آید که سفر مورد توجه دنیاست.

معاون آسیا اقیانوسیه وزیر امور خارجه تصریح کرد: الان نگاه منطقه و دنیا به ایران است زیرا چین شریک اول تجاری ما بوده و بیش از یک سوم مبادلات ما با چین بوده است و از این جهت، همه نگاه می کنند که بعد از برجام و پسا تحریم، ایران در مسیر سیاسی ، اقتصادی و کلا در دنیا چگونه حرکت می کند.

وی افزود:ابعاد سفر رئیس جمهور چین به تهران نشان می دهد که این، یک سفر ساده و معمولی نیست.

رحیم پور گفت: در این سفر یک سند راهبردی امضا می شود؛ چین با کشورهای دنیا تعداد قابل توجهی سند راهبردی دارد ولی رتبه این سندها 4 درجه است. آنچه که ما با چینی ها طی یکسال گذشته تفاهم کردیم سند راهبردی درجه یک برای ایران است.

معاون آسیا اقیانوسیه وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: سند راهبردی یک نگاه برای بلند مدت جامعی به روابط دوجانبه است و در آن به همه مسائل دنیا، منطقه، همکاری های بین المللی ، مسائل فرهنگی، مسائل اقتصادی و امنیتی نگاهی ویژه می شود.

وی گفت: سند مهم دیگری که در این سفر امضا می شود سندی است به نام جاده ابریشم. چینی ها مدتی است سندی بنام "یک پهنه - یک راه" را برای جاده ابریشم تنظیم کرده اند که یک مجموعه کاملی است و می توانیم بگوییم پک پول قلمبه ای را برای این کار هم گذاشته اند.

به گفته معاون وزیر خارجه ، در این سفر 17 سند همکاری در زمینه های مختلف به ویژه در عرصه های اقتصادی ، صنعتی ، فرهنگی و قضایی با حضور روسای جمهور دو کشور امضا می شود و روابط دوجانبه به سطح راهبردی ارتقا می یابد.

رحیم پور گفت: ما در این مجموعه 2 و شاید هم 3 سند فرهنگی داریم، یک سند قضایی برای قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور و همچنین اسنادی داریم که به مسائل اقتصادی ، فنی ، جاده ابریشم مربوط می شود.

وی افزود: می توانیم بگوییم تقریبا همه وزارتخانه های ما در این سفر درگیر هستند و در سفر رئیس جمهور چین به تهران، 6 وزیر به اضافه 3 معاون نخست وزیر وی را همراهی می کنند.

رحیم پور همچنین با اشاره به انتشار مقاله رئیس جمهور چین در رسانه های ایرانی گفت: در مقاله رئیس چین علاوه بر موضوعات دیگر، بحث میوه انار هم مطرح شد. به هر حال، در فرهنگ ایرانی، انار جزو میوه های بهشتی است و رئیس جمهور چین هم معتقد است که انار یک میوه عرفانی است که از ایران به چین آمده است؛ لذا در مقاله اشان به این موضوع پرداخته اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها