منیژه حکمت از نرگس آبیار و تینا پاکروان می‌گوید

فیلمسازان جوانِ زن، افتخارآمیزند

منیژه حکمت، یکی از فعال‌ترین بانوان سینمای ماست و قطعا یکی از بانفوذترین و کاربلدترین آنها. حکمت یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سینمای پس از انقلاب به نام «زندان زنان» را کارگردانی کرده و از این منظر میان فیلمسازان زن ایرانی، جایگاه مهمی دارد، اما او بیش از این که کارگردان باشد، تهیه‌کننده‌ای جدی است و به خوبی با زیروبم سینما آشناست.
کد خبر: ۸۷۳۵۶۷
فیلمسازان جوانِ زن، افتخارآمیزند

او که امسال با فیلمی به نام «خماری» البته در جایگاه تهیه‌کننده در بخش نگاه نو حضور دارد، در گفت‌وگو با جام‌جم، از هردو فیلمساز زن بخش سودای سیمرغ به نیکی یاد می‌کند و می‌گوید: من ساخته‌های قبلی خانم‌ها آبیار و پاکروان را دیده‌ام و هردو فیلمساز بسیار خوبی هستند.

به نظرم فیلمسازان زن نسل جوان با ایده‌های نو و خودسانسوری کمتر و فضای بهتری نسبت به نسل ما کار می‌کنند و این مساله به آنها جرات و جسارت می‌دهد تا راحت‌تر فیلمشان را بسازند. من به آینده فیلمسازان جوان زن بسیار امیدوارم و به آنها می‌بالم.

تهیه‌کننده فیلم‌های شهر موش‌ها 2 و ورود آقایان ممنوع ادامه می‌دهد: اصلا همه کارگردانان زن ما فیلمسازان خوبی هستند و وقتی فیلم می‌سازند، یعنی حضور دارند. این افتخار مملکت ایران است که تعداد فیلمسازان هیچ کشوری در آسیا به پای تعداد کارگردانان زن ما نمی‌رسد. جدا از کمیت، بحث کیفیت مطرح است و ما فیلمسازان زن هوشیار و آگاهی داریم که به خوبی سینما را می‌شناسند و در چرخه حرفه‌ای، کار خود را به درستی انجام می‌دهند.

حکمت می‌افزاید: یک بار بیانیه حقوق بشری از سوی غرب منتشر شده بود که در مشارکت اجتماعی زنان، نام ایران را پایین‌تر از عربستان آورده بودند که من به‌شدت به این قضیه اعتراض کردم. چون همه می‌دانیم این یک ادعای دروغ است و اگر ما فقط با فیلمسازان زن خود به میدان بیاییم و کاری هم به زنان پرشمار فعال اجتماعی ایران نداشته باشیم، باز هم بیشتر از زنان فعال عربستان حضور و مشارکت موثر اجتماعی داریم.

زنان فیلمساز ما 25 درصد از زنان فیلمساز هالیوود هم بیشتر هستند، اما متاسفانه هیچ گاه اطلاع‌رسانی و تبلیغات دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است. زنان ما ازجمله بانوان سینماگر بسیار آگاه، پیشرو و فعال هستند.

این سینماگر درباره حضور اندک زنان در جشنواره امسال هم توضیح داد: گاهی هم شده ما با تعداد بیشتری فیلمساز زن در جشنواره حاضر بوده‌ایم. به هر حال فیلمسازی به لحاظ اقتصادی کار دشوار و پرهزینه‌ای است.

با این حال زنان فیلمساز باری‌به‌هرجهت فیلم نمی‌سازند و وقتی پشت دوربین قرار می‌گیرند، تلاش می‌کنند بهترین کارشان را ارائه کنند که این قابل احترام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها