با اجرایی شدن برجام

ارزش بورس قطر و دبی سقوط کرد

رئیس جمهور گفت:از امروز روشن شد که سیاست برد ـ برد صحیح است آنها که فکر می‌کردند که یا باید کلاه سر دیگران بگذاریم وگرنه کلاه سرمان می‌گذارند، فهماند که می‌توان کاری کرد که به نفع جهان باشد.
کد خبر: ۸۷۳۵۴۶
لازم باشد پاسخ قاطعی به رفتارهای عربستان خواهیم داد

به گزارش جام جم آنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست خبری با رسانه ها

اظهار کرد: بعد از ۱۲ سال ایستادگی، مقاومت، صبر، استقامت، فداکاری و دادن شهیدان بزرگ در این راه یعنی شهدای هسته‌ای و تلاش بی‌وقفه دانشمندان هسته‌ای و دیپلمات‌ها، سیاستمداران، حقوقدانان و مسئولین اقتصادی کشور این روز تاریخی بدست آمد.

وی افزود: امروز به نقطه عطفی دست یافتیم و به جای اینکه برنامه هسته‌ای بهانه‌ای برای بدخواهان برای تحریم فشار و فاصله باشد، از امروز برنامه هسته‌ای به عنوان برنامه‌ای برای روابط علمی، فناوری و تجاری نیز خواهد بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: به جای آنکه تا امروز از لحاظ حقوقی، جمهوری اسلامی تحت فشارهای شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی باشد، امروز در برابر قطعنامه‌ای است که این قطعنامه، برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهانیان قرار داده است.

روحانی تصریح کرد: از امروز دیگر برنامه هسته‌ای ایران با بهانه‌های واهی به عنوان تهدید صلح جهانی و منطقه‌ای نیست، بلکه برنامه هسته‌ای ایران برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور، ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: از امروز تجار و کارآفرینان ما می‌توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی، فعالیت‌های تجاری و صادرات خود را با تسهیلات بیشتر انجام دهند. از امروز بانک‌های کشور با بانک‌های جهان برای مسائل مالی و پولی، خدمات لازم را اخذ می‌کنند و خدماتی را به مردم می‌دهند.

برداشته شدن محدودیت صادرات نفت

رئیس‌جمهور تاکید کرد: از امروز محدودیت صادرات نفت در کشور برداشته می‌شود و هر اندازه که در برنامه کشور باشد، در چارچوب مصالح ملی و برنامه مصوب کشور، نفت، میعانات گازی و پتروشیمی صادر خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکت‌هایی که می‌خواهند خدمات لازم را به مردم ارائه دهند، قرار خواهد داشت؛ یعنی امروز ایمنی هوایی ما برای مردم بیشتر خواهد شد. از امروز پول‌هایی که برای ملت بود و در بانک‌های خارجی قرار داشت و قفل نابجای تحریم بر آن زده شده بود، در اختیار ملت ایران برای فعالیت‌های اقتصادی قرار خواهد داشت.

وی گفت: امروز، روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است. مردم ایران ثابت کردند که تعامل سازنده با جهان درست است؛ یعنی ما می‌توانیم با دنیا تعامل داشته باشیم و به نفع ملت خود و نه به ضرر دیگران اقدام کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز روشن شد که کشور ما دارای قدرتی به نام دیپلماسی است که این دیپلماسی را خیلی‌ها را در داخل منطقه و جهان باور نمی‌کردند؛ یعنی فکر نمی‌کردند که سیاستمداران و دیپلمات‌های ما بتوانند با دیپلمات‌های قدرت‌های بزرگ جهانی پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق ملت دفاع کنند.

موفقیت در سایه هدایت‌ها و حمایت‌های رهبری

وی تصریح کرد: اگر هدایت‌ها و حمایت‌های رهبری نبود و اگر چتر ولایت فقیه بر سر ملت قرار نداشت و اگر چارچوب‌هایی که رهبری برای مذاکرات تعیین کردند و تذکرات لازمی را که دادند و حمایت‌هایی که از مذاکره و مذاکره‌کنندگان کردند، نبود؛ امروز به موفقیت دست پیدا نمی‌کردیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما موفقیت را در سایه دیپلمات‌های باتجربه و ماهر بدست آوردیم و اگر هنر دیپلماسی نبود، در این نقطه قرار نداشتیم. ما بهترین دیپلمات‌های خود را به این عرصه فرستادیم و دیدیم که موفقیت را به ارمغان آوردند. همانند آن زمانی که توانستند توافق ژنو را بدست بیاورند و سپس استمرار آن را تا ماه‌های بعد ادامه دادند و آنگاه که توانستند در لوزان چارچوب‌های توافق وین را ترسیم کنند.

وی گفت: بالاخره روز ۲۶ دی ماه همان روزی که در سال ۵۷ که تحمیل از سر ملت برداشته شد و حاکم تحمیلی از این کشور رفت، در همین روز تحریم ها برداشته شد و ما امروز در فضایی هستیم که می توانیم به دنبال تعامل اقتصادی و سیاسی به نفع منافع ملی خود باشیم.

روحانی ادامه داد: در تجربه چند ساعته امروز هزار ال سی در بانک های مختلف باز شد و این امر نشان داد که آنهایی که می گفتند باور نکنید اشتباه می کردند. ما به موفقیت ملت خود باور داریم.

تحریم بانک ها برداشته شد

وی تاکید کرد: امروز نه تنها تحریم بانک ها برداشته شد حتی بانک سپه نیز امروز از تحریم خارج شد.

رئیس جمهور گفت: امروز روزی است که ملت ما در سایه ایستادگی و مجاهدت خود به دستاوردهای بزرگی دست یافته است.

روحانی امروز را آغاز فصل جدیدی در روابط ما با منطقه و جهان خواند و افزود: امروز صبح در مجلس گفتم ما در شرایطی هستیم که به خاطر رکود سال های گذشته و مشکلات اقتصادی نیازمند به سرمایه ای هستیم که چرخ اقتصاد کشور را به سرعت مطلوبمان بچرخانیم.

وی گفت: ما نیازمند استفاده از فناوری های پیشرفته توسعه صادرات غیر نفتی هستیم. ما باید کشورهای هدف را برای صادرات محصولاتمان شناسایی و تسخیر کنیم. در این راه برجام موانع را از پیش پای ما برداشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه می تواند ما را به هدف برساند تلاش و کوشش برای تولید و اشتغال جوانان است.

روحانی اظهار داشت: خوشحالم که امروز بودجه ۹۵ و برنامه ششم را تقدیم مجلس کردم و انشاءالله قدم به قدم در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت کنیم و آثار آن را در زندگی سیاسی و اقتصادی خود ببینیم.

پاسخ رئیس‌جمهور به سوالات خبرنگاران

روحانی با اشاره به اینکه کشور ما دارای ثبات و امنیت است و هیئت‌های 150 شرکت از 50 کشور خارجی اخیرا به ایران سفر کرده‌اند، گفت: باید مسیر اجرای برجام را رصد کنیم. در آمریکا هر گروهی که دولت را بر عهده بگیرد باید تعهدات برجام را انجام دهد.

رئیس‌جمهور درباره برخی رفتارهای کشور عربستان خاطرنشان کرد: مشکل عربستان از خود آنها نشات گرفته است. برخوردهای عربستان در مسئله منا در چارچوب‌های اخلاقی نمی‌گنجید و عذرخواهی نکرد. رفتار عربستان با مردم منطقه خوب و مناسب نیست.

وی با طرح این سوال که بمباران شدید مردم یمن از سوی عربستان به چه دلیلی است؟ تصریح کرد: اگر کسی در عربستان بر مبنای عدالت نقدی کند، در برابر این انتقاد اعدام می‌شود. اعدام یک عالم دینی چیزی نیست که قابل قبول باشد. عربستان خود مسیر اشتباه را انتخاب کرده که امیدواریم به مسیر اصلی خود بازگردد.

روحانی تاکید کرد: امروز یکی از مقامات عربستان ابراز ناراحتی کرده که برجام اجرایی شده است. ایران اگر لازم باشد جواب قاطعی به برخی از رفتارهای عربستان خواهد داد.

بنا نیست به واسطه برجام به آمریکا اعتماد کنیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از واکنش دولت در قبال عهدشکنی احتمالی آمریکا به ویژه وضع تحریم‌های جدید به بهانه حقوق بشر و تروریسم سوال کرد، گفت: احتمال این عهدشکنی وجود دارد و مردم ما از دولت ایالت متحده بدعهدی‌ها و ظلم‌های زیادی دیدند.

وی با تأکید بر اینکه بنا نیست به واسطه برجام به آمریکا اعتماد کنیم، تصریح کرد: در برابر هر کنشی واکنشی خواهد بود و اگر آمریکایی‌ها نقضی در زمینه برجام انجام دهند تا ساز و کار مقابله با آن در خود برجام پیش‌بینی شده که طبق آن دنبال می‌کنیم.

روحانی با اشاره به پاسخ متقابل به کارشکنی آمریکایی‌ها در حوزه‌های دیگر گفت:‌ شرایط آینده شرایطی نیست که بخواهند تحریم‌ های گذشته را بازگردانند زیرا تحریم‌های نفتی و بانکی بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت بود که زمینه را برای ترک‌تازی افراطیون آمریکا فراهم کرد اما الان دیگر اینگونه نیست.

وی با یادآوری اینکه ایران روابط اقتصادی آنچنانی با آمریکا نداشت، خاطرنشان کرد: الان هم چنین روابطی نداریم، هر چند که لغو تحریم‌ها زمینه صادرات فرش و پسته ایران را به آمریکا فراهم می‌کند.

رئیس‌جمهور آمادگی ایران را برای واردات فناوری از آمریکا اعلام کرد و با اشاره به مجموعه تسهیلاتی که پسابرجام در زمینه مبادلات خارجی ایران فراهم می‌کند، گفت: ممکن است در طول این مسیر با مشکلاتی مواجه شویم که یکی از مسئولیت‌های هیأت نظارت بر اجرای برجام رصد اجراست و دولت هم مسئولیت خود را در این زمینه انجام خواهد داد.

در باره عملی شدن وعده‌ها

خبرنگار دیگری از رئیس‌جمهور درباره عملی شدن وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور تا پیش از خرداد 96 پرسید که وی در جواب عنوان کرد: یکی از وعده‌های ما تعامل سازنده با دنیا و دیگری حل و فصل مسئله هسته‌ای بود که در قالب همان جمله معروف «سانتریفیوژها بچرخد و چرخ زندگی مردم هم در حرکت باشد» بروز یافت، البته آقای صالحی در تدارک تهیه سانتریفیوژهای مدرن‌تر است.

روحانی از عملی شدن حل و فصل موضوع هسته‌ای در سایه تلاش‌های رهنمودهای مقام معظم رهبری، کمک مردم و شخص محمدجواد ظریف و تیم وزارت امور خارجه سخن گفت و افزود: تیم مذاکره‌کننده کار بزرگ و پرزحمتی بر دوش داشتند و من در فرصت‌های بعدی توضیح خواهم داد که چه مسئولیت سختی را بر عهده گرفتم.

وی در توضیح ادامه داد: توافق با دوست هم مشکل است چه برسد با توافق با یک کشور خارجی بلکه با 6 کشور که خود میان خودشان توافق نداشتند و یکی از کارهای ما در طول مذاکرات ایجاد هماهنگی میان آنها بود که تأخیر دیروز در اعلام آغاز اجرای برجام نیز معلول همین موضوع بود.

رئیس‌جمهور به نقش تیم اقتصادی دولت در رسیدن به این دستاورد هسته‌ای اشاره کرد و گفت:‌ اگر آرامش اقتصادی کشور را نگه نمی‌داشتند ما در این مسیر موفق نبودیم زیرا در حین تحریم، هم تورم را پایین آوردیم و هم رشد اقتصادی داشتیم و هم بازار آرامش داشت.

وی از نقش سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، بسیج در امن و با ثبات نگه داشتن کشور در طول این مدت سخن گفت و تصریح کرد: بدون این ثبات مگر می‌شد به توافق رسید؟

روحانی با یادآوری حمایت مراجع عظام تقلید و دانشگاهیان از مذاکرات هسته‌ای گفت: همه دست به دست هم دادند تا امروز به این نقطه برسیم.

وی به تحقق برخی وعده‌های دیگر دولت در حوزه‌های سیاسی، فناوری و فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی حوزه‌های دیگر هنوز راه‌هایی در پیش داریم که باید سرعت خود را اضافه کنیم و من امیدوارم که در مقطع پسابرجام و پساتحریم برای آنها نیز فرصت اختصاص دهیم و شما رسانه‌ها نیز باید از وعده‌های دولت و میزان تحقق آنها از ما بپرسید چرا که کار رسانه‌ها همین است.

روابط اقتصادی ایران و آمریکا

روحانی درباره روابط اقتصادی ایران و آمریکا گفت: به نفع ما و مردم آمریکاست که در بخش اقتصادی سرمایه‌گذاری‌هایی صورت بگیرد. اگر آمریکا می‌خواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند، موانعی در داخل ایران وجود ندارد و آنها باید موانع داخلی خود را حل کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور چین شنبه آینده به تهران سفر خواهد کرد.

روحانی تصریح کرد: هفته آینده سفر دو روزه‌ای به ایتالیا و واتیکان خواهم داشت.

رئیس‌جمهور در پایان درباره ردصلاحیت شدگان از سوی هیئت نظارت گفت: فکر کنم باید از روش برجام در داخل استفاده کنیم. اطلاعات اولیه‌ای که به من داده‌اند، اخبار خوبی نبود. در مرحله نظارت برخی افراد احراز صلاحیت نشدند. بسیار امیدواریم که شورای نگهبان به این موضوع رسیدگی کند. به عنوان رئیس‌جمهور از تمامی اختیاراتم استفاده خواهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها