کفش یا پای پوش، آن‌طور که قدمای ما می‌گفتند و ترجمه تحت‌اللفظی انگلیسی‌اش هم‌چنان است؛ یکی از اقسام پوشاک است که بسیاری از ما چندین نوع آن را در خانه داریم.
کد خبر: ۸۷۲۸۶۶
پای آمار در کفشِ کفش

به گزارش جام جم آنلاین ، از رسمی و مجلسی گرفته تا اسپرت و راحتی. کالایی که زندگی کردن بدون آن در جهان امروز برای بسیاری از ما غیرممکن است و از این‌رو برهنگی پا، مصداق یک وضعیت ویژه یا حتی نوعی حالت عزا یا اعتراض خاص است. شگفتی آماری این هفته نگاهی خواهد داشت به وضعیت تولید و مصرف کفشدر جهان.

در مورد میزان درآمد صنعت کفش جهان، سخن‌های متفاوتی گفته می‌شود. مثلا سالنامه جهانی کفش (WFY) می‌گوید سال 2013، میزان فروش این پوشاک در جهان، 260 میلیارد دلار بوده است.

این یعنی بازار کفش در جهان به تنهایی به اندازه کل تولید ناخالص داخلی کشور فنلاند (البته با قیمت ارز داخلی این کشور) درآمد دارد البته گزارش دیگری به نقل از IBISWorld هم هست که این میزان را سال 2014، 190 میلیارد دلار ارزیابی می‌کند که 70 میلیارد دلار از ارزیابی اولیه کمتر است، ولی باز هم رقم هنگفتی است که حتی از میزان تولید ناخالص داخلی کشور کویت هم بیشتر است.

بیشترین میزان مصرف کفش جهان در چین است. این مساله البته تعجبی ندارد چرا که در این کشور احتمالا با چیزی در حدود دو میلیارد پا روبه‌رو هستیم که نیاز به کفش دارند.

از این رو طبق آمار همان بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون جفت کفش در یک‌سال در این کشور به فروش رسیده و استفاده می‌شود؛ یعنی تقریبا هر نفر دو جفت کفش.

پس از این کشور، کشورهای آمریکا، هند، برزیل، ژاپن، اندونزی، بریتانیا، روسیه، آلمان و فرانسه قرار دارند که این آخری در یک سال کمتر از 500 میلیون جفت کفش استفاده می‌کند.

از این آمار می‌توان متوجه شد که میزان استفاده از کفش، شاید خیلی هم با جمعیت کشور مرتبط نباشد و به الگوی مصرف کشورها هم بستگی دارد.

در حالی که سه تولیدکننده بزرگ کفش در جهان، نایک آمریکا، آدیداس آلمان و ولورین آمریکا هستند و به سرجمع، حدود 10 درصد از تولید جهان را در اختیار دارند ما در ایران باید غصه این را بخوریم که دوران تولید کفش صنعتی در ایران، در کارخانه بلا و ملی و وین گذشت و حالا دیگر تمام دلخوشی‌مان اندک مغازه‌های کفش دست‌دوز هستند.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها