پرسه در میدان صادقیه

مدرن در عیـن حال قدیـمی + عکس

کوه‌های پوشیده از برف در دوردست‌ها مانند قاب عکسی بزرگ شمال میدان را در برگرفته‌اند. آسمان بعد از گذراندن روزهای دود گرفته نفسی تازه می‌کند.
کد خبر: ۸۷۲۸۴۴
مدرن در عیـن حال قدیـمی + عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، میدان صادقیه هم از این آلودگی بری نبود؛ هر چند در گذشته آب و هوای خوبش بهانه‌ای بود برای کوچ مهاجران به این محله تا اینجا را که پوشیده از زمین‌های کشاورزی بود به محله‌ای مدرن تبدیل کنند. محله‌ای در غرب تهران که روزگاری بخشی از محله قدیمی و تاریخی طرشت بود، اما با گسترش و توسعه روز افزونش طرشت را زیرمجموعه خود کرد.

میدان آریاشهر یا صادقیه یکی از میدان‌های مهم پایتخت است که غرب تهران را به مرکز آن نزدیک می‌کند.

تاریخ این محله برخلاف ظاهر مدرنش به دوره قاجار می‌رسد هر چند با گشت و گذار در خیابان‌هایش نشانی از زمان ناصری در آن نمی‌یابید و بافت و نوع معماری قدیمی‌ترین بناهایش و خیابان‌ها و بزرگراه‌هایش بیشتر به دهه 40 و 50 و دوره پهلوی دوم برمی‌گردد.

آقای عمادی که سال‌ها در میدان صادقیه مغازه دارد، درباره تاریخ این محله می‌گوید: سخت است که بگویی کدام بخش میدان از همه قدیمی‌تر است؛ اما آنچه می‌دانم این است که با واگذاری بیشتر زمین‌های این منطقه به آموزش و پرورش، آریاشهر مسکونی شد و با شکل گرفتن خیابان ارمکان و برق آلستوم و مجتمع دادگستری و آیت‌الله کاشانی هسته اصلی محله شکل گرفت.

وی ادامه می‌دهد نام میدان بعد از انقلاب از آریاشهر به صادقیه تغییر یافت؛ البته یک مدتی هم به دلیل ساعت‌های اطراف المان وسط میدان به آن میدان ساعت هم می‌گفتند، ولی هنوز هم قدیمی‌ها اینجا را به نام آریاشهر می‌شناسند.

اگر قصد گشت و گذار در میدان صادقیه را کردید ما پیشنهاد می‌کنیم از بالای دو پل هوایی که در ضلع جنوب و شمال میدان قرار دارند صادقیه یا آریاشهر را تماشا کنید، این مکان‌ها محل مناسبی هستند تا شما چشم‌انداز خوبی از میدان داشته باشید و از فراز آنها کل میدان را در زیر پای خود ببینید.

چشم‌اندازی که کوه‌ها، ساختمان‌های بلند مراکز خرید تهران و طلا و سامان و مهم‌تر از آنها مجتمع تجاری اداری معروف گلدیس را شامل می‌شود و اگر هوای پاک یاری کند از آنجا می‌توانید برج‌های آزادی، میلاد و برج نگین رضا را هم ببینید. البته ساختمان‌ها و برج‌های نیمه‌کاره در همان اطراف نشان می‌دهد که این رشد مدرنیزه شدن میدان هنوز ادامه دارد.

در ضلع دیگر میدان مسیل یا رودخانه قرار دارد و در ضلع شرقی میدان هم تعدادی مغازه که هنوز به برج تبدیل نشده‌اند، کارگر‌های فصلی و دستفروشان و پایانه‌هایی که در اطراف میدان قرار دارند و یک بوستان بخش دیگری از چهره میدان صادقیه را ساخته‌اند.

میدان صادقیه از طرف شمال به محله باغ فیض و پونک و از جنوب به میدان آزادی و از شرق به برق آلستوم و ستارخان و از غرب به پل علامه جعفری یا همان میدان نور قدیم و شهرزیبا منتهی می‌شود.

مجتمع‌های گلستان و گلنار و المهدی پرجمعیت‌ترین قسمت‌های این محله هستند و پارک‌های انقلاب وآزادی و کریمی تنها فضای سبز محله را شکل می‌دهند.

این میدان دارای دو فلکه اول و دوم است آنچه تا به حال شرح داده شد درباره فلکه دوم صادقیه بود، اما برای رسیدن به فلکه اول باید به خیابان ستارخان بروید و بعد از طی مسیر کوتاهی به فلکه اول صادقیه می‌رسید مسیری که هر چند کوتاه است، اما مملو از مراکز خرید است که همه چیز برای عرضه به مشتریان در آن یافت می‌شود.

پاساژ‌های مرجان، کوه نور، شبنم، صدف، پردیسان و گلستان تنها بخش کوچکی از پاساژ‌های متعدد این محدوده هستند. دستفروشان هم بخش دیگری از تنوع و شلوغی این مسیر را شامل می‌شوند.

تنوع جنس در مراکز خرید صادقیه خیلی زیاد است لوازم خانگی، پوشاک، کیف و کفش و مواد غذایی اصلی‌ترین آنها هستند و از نظر قیمت هم تنوع زیادی بین اجناس وجود دارد و عموما قیمت‌ها متوسط و کمی بالاست اما اغذیه‌فروشی‌های میدان صادقیه در این راسته از بخش‌های دیگر آن بیشتر است، اما اگر آنها هم نتوانستند شما را راضی کنند خیلی نگران نباشید غذاخوری‌های فراوان خیابان ستارخان که در امتداد میدان اول صادقیه قرار دارند به لحاظ تنوع و کیفیت حتما شما را راضی می‌کنند.

اما یکی دیگر از خیابان‌های معروف صادقیه بلوار فردوس است خیابانی که اولین خط متروی تهران از آن شروع به کار کرد و ایستگاه صادقیه در این خیابان نقطه اتصال تهران ـ کرج شد البته ورزشگاه برادران خادم و بازار میوه و تره‌بار شهرداری هم به رونق گرفتن این بلوار و میدان صادقیه بسیار کمک کردند. طی سال‌های گذشته قرار بود اولین مونوریل تهران هم از این خیابان عبور کند که به دلیل بعضی اختلاف‌نظر‌ها این امر میسر نشد.

یکی از مناسب‌ترین مسیر‌ها برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی میدان صادقیه است پایانه‌های اتوبوس و تاکسی در میدان شما را به غربی‌ترین نقطه تهران می‌رسانند و اتوبوس‌هایی که به سمت میدان آزادی تهران می‌روند به شما کمک می‌کنند که از آنجا به مرکز و جنوب تهران بروید. از همه مناسب‌تر ایستگاه مترو در بلوار فردوس است که شما را به شبکه مترو تهران و کرج متصل می‌کند.

اکرم بیگی - ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها