پس از 2 سال توقف، دولت به فکر اصلاح افتاد

تعلل 2 ساله در اجرای قانون قاچاق

رهبر معظم انقلاب اسلامی نهم اردیبهشت امسال در دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور بر ضرورت مبارزه با قاچاق کالا تاکید کردند و فرمودند:‌ «مساله مبارزه‌ با قاچاق را این ‌همه ما تأکید کردیم؛ دولت‌های مختلف از سال‌ها پیش همین‌طور مرتب آمده‌اند رفته‌اند؛ خب، این کار، یک کاری است که باید تحقق پیدا کند و این هم ممکن است؛ نگویند نمی‌شود، کاملا می‌شود؛ جلوی قاچاق را به‌طور قاطع بگیرند.
کد خبر: ۸۷۲۷۱۸
تعلل 2 ساله در اجرای قانون قاچاق

بنده یک وقتی گفتم فقط سرِ مرز دنبال قاچاق نروید؛ میلیاردها دلار امروز در داخل کشور ـ که حالا من چون رقم دقیقش را مختلف می‌گویند، نمی‌توانم معین بکنم که چقدر؛ اما رقم‌های گزافی گفته می‌شود ـ دارد صرف جنس قاچاق می‌شود. قاچاق را از لب مرز و از پیش از مرز تا داخل مغازه دنبال کنید. این، یک قلم بسیار مهم است؛ یک کار بسیار مهم است. و آن کسانی که این کار را بکنند، آنها هم دارند مجاهدت می‌کنند، آنها هم دارند عبادت می‌کنند؛ این هم حسنه است.»

به گزارش جام‌جم ، دو سال پیش قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب مجلس رسید و دولت موظف شد تا این قانون را اجرا کند، اما اکنون با گذشت زمان زیادی از ابلاغ این قانون، سه‌شنبه جاری محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره عدم اجرای آن اعلام کرد که ما در حال به‌روز کردن این قانون هستیم.

برخی کارشناسان معتقدند نواقص احتمالی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اجرا مشخص می‌شود. وقتی دولت این قانون را اصلا اجرا نکرده، چطور از اصلاح آن سخن می‌گوید. دولت نباید در اجرای قوانین مهمی مانند مبارزه با قاچاق کوتاهی کند. مضاف بر این‌که اگر دولت نسبت به اجرای این قانون اعتراض دارد و آن را ناقص می‌خواند، چرا تاکنون ساکت مانده است.

برخی دیگر بر این باورند که قاچاق ضربه سنگینی به تولید ملی می‌زند و باعث می‌شود تا از اقتصاد رقابت‌پذیر فاصله زیادی بگیریم.

اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا‌ و ارز تنها راه کاهش قاچاق

محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره به خانه ملت گفت: توسعه وسیع مناطق آزاد و ویژه منجر به افزایش قاچاق شده و تنها راه جلوگیری یا کشف قاچاق کالا، اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

وی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر عدم کشف 98 درصد از کالاهای قاچاق، گفت: در مجلس نهم قانون کارآمد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب رسید و درصورتی که این قانون از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط بویژه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با جدیت اجرا شود، گلوگاه قاچاق بسته می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مانع افزایش و شدت گرفتن قاچاق در کشور می‌شود، تصریح کرد: کشف نشدن 98 درصد کالاهای قاچاق نشان از نقص جدی در بخش واردات کالا دارد، این امر علاوه بر ضربه به تولیدات داخل و اشتغال منجر به کاهش درآمدهای دولت نیز می‌شود.

دهقان از خلأهای دستگاه‌های حکومتی به عنوان مشکل حوزه قاچاق کالا و ارز نام برد و افزود: کنترل نشدن دستگاه‌های حکومتی و توسعه وسیع مناطق آزاد و ویژه منجر به بروز چنین آسیب‌ هایی شده است. در مناطق آزاد کالاها بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد می‌شود، بخشی از افراد هم از این مناطق کالاها را به دیگر شهرها منتقل می‌کنند.وی با تاکید بر این‌که کنترل درستی در مناطق آزاد و ویژه بر واردات کالا وجود ندارد، ادامه داد: این موضوع بستری از واردات کالا و قاچاق را فراهم کرده، البته باید قبح قاچاق کالا از سوی رسانه‌ها به مردم تاکید شود، همان‌گونه که برخی تخلفات و جرایم قبیح است.

اقتصاد رقابت‌پذیر در چنگال قاچاق

ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصادی در این‌باره به جام‌جم گفت: قاچاق علاوه بر اقتصاد بر وضعیت اجتماعی و ژئوپولتیکی کشور تاثیر می‌گذارد و باید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرا شود به این دلیل که اجرا نکردن این قانون دلیلی است تا از اقتصاد رقابت‌پذیر فاصله بگیریم.

وی افزود: زمانی که در کشور قاچاق اتفاق می‌افتد، علاوه بر ضربه به تولید ملی، درآمدهای دولت هم کاهش می‌یابد. بخشی از درآمدهای دولت از طریق واردات تامین می‌شود که سازمان گمرک مسئول آن است.

شاه‌ویسی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده بخشی از مبلغ قاچاق صورت گرفته بیش از 20 میلیارد دلار است که این یک تهدید برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. اگر بخواهیم قانون مبارزه با قاچاق را به حاشیه ببریم، مطمئنا ضررهای بیشتری متوجه کشور خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت تاکنون در بسیاری از بخش‌ها توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد و باید در این خصوص هم با اجرای قانون به آن کارها بیفزاید. این‌که بگوید قانون ایراد دارد، مستند نیست و باید رویکرد خود را در این زمینه تغییر دهد.

دولت تخلف کرده است

ابراهیم نکو، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این زمینه در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: قانونی که به دولت برای اجرا داده شده، لازم‌الاجراست و دولت در دو سال اخیر با اجرایی نکردن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تخلف کرده است.

وی افزود: دولت اکنون می‌گوید که قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارای ایراداتی است، اما تا زمانی که این قانون اجرا نشود، ابعاد ایراد آن مشخص نخواهد شد.

نکو با اشاره به این‌که هیچ قانونی بی‌ایراد نیست، ادامه داد: اگر قانون دارای ایراد بود، چرا دولت در این دو سال سکوت کرده است، اما ظاهرا اراده‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد و دست‌هایی پشت پرده است که نمی‌گذارد این قانون اجرا شود.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت به دلیل اجرا نکردن قانون، بهانه‌هایی مانند ایرادات قوانین را پیش می‌کشد و یک راه فرار برای خود نگه داشته است.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها