ورود بی‌اجازه تفنگداران آمریکایی به آب‌های ایران و واکنش مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران، بار دیگر به همه بازیگران منطقه‌ای و قدرت‌های فرامنطقه‌ای نشان داد که تهران در دفاع از مرزهای آبی و خاکی خود جدی است و تحت هیچ شرایطی اجازه مانور قدرت به نیروهای بیگانه را در درون مرزهای خود نمی‌دهد.
کد خبر: ۸۷۲۷۱۴
پیام‌های اقتدار دریایی ایران

همزمان با این اقتدار قابل تحسین، خویشتنداری نیروی دریایی ایران در برابر اقدامات تحریک‌آمیز نظامیان ایالات متحده بار دیگر اثبات کرد که با وجود تبلیغات صورت گرفته از جانب رسانه‌های وابسته به لابی‌های عبری و عربی، تهران نه فقط عامل بی‌ثباتی در منطقه نیست، بلکه با حفظ آرامش، کوشش می‌کند مانع هرگونه درگیری غیرضروری در خلیج فارس شود.

رسانه‌های آمریکایی که از چند هفته قبل ایران را متهم به موشک‌اندازی در کنار ناوگان دریایی آمریکا کرده و دیروز هم دقایقی پس از انتشار خبر بازداشت تفنگداران آمریکایی، کوشش می‌کردند تهران را متهم به تحریک ایالات متحده کنند، پس از آن‌که با موضعگیری پنتاگون در خصوص پذیرش اشتباه در ورود به آب‌های ایران و نیز پیام قدردانی وزیر خارجه آمریکا از مقامات کشورمان مواجه شدند، ضمن تغییر موضع، این واقعیت را پذیرفتند که اقتدار ایران در خلیج فارس، نه عامل بی‌ثباتی که مولفه‌ای آرامش‌بخش برای امنیت همه کشورها محسوب می‌شود.

به‌دنبال انتشار خبر بازداشت تفنگدارانی که وارد مرزهای آبی ایران شده بودند و رایزنی مقامات مسئول درباره آزادی آنان، ایران بار دیگر با حفظ اقتدار و در چارچوب منطق و گفت‌وگو، زمینه آزادی آنها را فراهم کرد تا در کنار نمایش اقتدار در حفاظت از مرزهای آبی کشور، به همه کشورها نشان دهد که تهران هیچگاه زبان گفت‌وگو و تعامل را فراموش نکرده و همچون برخی همسایگانش، به‌دنبال بهانه‌جویی و تنش‌آفرینی در منطقه نیست. به این ترتیب درسی که این اتفاق برای همه کشورها دارد، امکان حفظ همزمان اقتدار و منطق است. اقتدار در برخورد با بیگانگانی که هشدارها را جدی نگرفتند و منطق در پذیرش توضیحات طرف مقابل مبنی بر نقص فنی در سیستم ناوبری و اهمیت
قائل شدن برای گفت‌وگو و دیپلماسی به‌عنوان راهکاری که همواره می‌تواند نقش موثری در کاهش تنش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایفا کند.

شاید اگر برخی دیگر از کشورها در منطقه غرب آسیا از جمله عربستان سعودی که برای اثبات توهم خود از قدرت‌منطقه‌ای، علاوه بر تجاوز به یمن به سیاست تنش‌آفرینی و تحریک در منطقه دامن می‌زند نیز به‌جای قدرت‌نمایی تنش‌زا و غیرمنطقی و ترک آداب گفت‌وگو، به دیپلماسی بها می‌دادند، امروز جهان اسلام، چنین درگیر خشونت و افراطی‌گری نبود.

مصطفی انتظاری هروی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها