برای حمید سبزواری و با امید به سلامتی‌اش

نامی که فراموش نمی‌شود

حمید سبزواری از سال‌های پیش از انقلاب برای اهل شعر و ادب چهره شناخته‌ای بوده و آثارش بیشتر با نام حسین ممتحنی، نام اصلی‌اش، در بعضی جُنگ‌های ادبی منتشر می‌شد. من با حمید سبزواری در سال‌های پیش از انقلاب از طریق آثارش آشنا شدم.
کد خبر: ۸۷۱۹۴۲
نامی که فراموش نمی‌شود

با پیروزی انقلاب اسلامی نام حمید سبزواری نیز بر سر زبان‌ها افتاد و از شاعری محلی و استانی تبدیل به چهره‌ای ملی شد. او به‌ویژه در حوزه سرودهای ملی در یکی دو دهه نخست انقلاب جزو فعال‌ترین شاعرانی بود که آثارشان توسط برخی خوانندگان کشور در قالب سرودهای انقلابی خوانده شد. برخی از این سروده‌ها از سرودهای ماندگار انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند. افزون بر این‌، سبزواری شاعری فطری است و طبعی روان دارد. کثرت آثار و اقبال عمومی به سرودهای انقلابی و تداوم عمرش تا این روزها جایگاه رفیعی در شعر انقلاب اسلامی به او بخشیده است.

سروده‌های سبزواری را بارها از رسانه ملی و در محافل انقلابی و مناسبت‌ها شنیده‌ایم. ازجمله شعری که برای ورود حضرت امام(ره) گفت یا اشعاری که برای شهادت شهید مطهری، شهید رجایی و شهید باهنر سرود یا سروده‌اش برای فتح خرمشهر و سروده‌های دیگری که همیشه در یاد و خاطر ما می‌ماند.

دیدار با حمید سبزواری در سال‌های نخستین انقلاب برایم امکان‌پذیر شد و پس از آن توفیق داشتم که در سفرهای متعدد به شهرها و استان‌های مختلف کشور کنار او باشم. در سال‌های دفاع مقدس نیز در خدمت او سفرهای مختلفی با دوستان شاعر به مناطق جنگی داشتیم.

حمید سبزواری در سال‌های اخیر به دلیل کهولت سن و بیماری، فعالیت کمتری داشته، اما نام و یادش همواره برای علاقه‌مندان او گرامی است. ابتدای این هفته توفیق داشتم به همراه اعضای هیات علمی جشنواره شعر فجر برای عیادت او به بیمارستان برویم. طبق گفته نزدیکانش حال او از روزهای قبل بهتر بود. برای ایشان و شاعران دیگری که کسالت دارند از خداوند آرزوی تندرستی دارم.

جواد محقق

شاعر و نویسنده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها