رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان:

برگزاری برنامه «اصفهانگرد» در آینده نزدیک

نام بوسنی ماجراهای غم‌انگیز و دردناک جنگ با صربستان و نسل‌کشی گسترده مسلمانان به‌ویژه کشتار سربرنیتسا را تداعی می‌کند. با این حال پس از برقراری صلح میان طرفین درگیر و گذشت چند سال، دروازه‌های این کشور به روی جهانگردان باز شده است.
کد خبر: ۸۷۰۶۷۰
سفر به سـرزمین درد

گردشگری مدتی است به یکی از عوامل موثر در اقتصاد بوسنی تبدیل شده و به لطف بخش‌های خدماتی، این حوزه با رشد سالانه قابل توجهی همراه بوده است. اداره گردشگری بوسنی و هرزگوین طی گزارشی سال 2009 اعلام کرد با توجه به تجربه جهانگردانی که به این کشور وارد شده‌اند، سه عامل به عنوان بهترین تجربه آنها معرفی شده است: روحیه مردم، شهرهای سراسر کشور که توسط اتوبوس‌های بین‌شهری به خوبی به هم متصل شده‌اند و شهرهای بزرگ که مناظر طبیعی زیبایی در اطراف آنها قرار گرفته و در یک روز می‌توان به همه آنها دسترسی پیدا کرد.

فهرست مناطق دیدنی بوسنی را با پایتخت آن شروع می‌کنیم. سارایوو شهری است که حتی خارجی‌ها هم در آن احساس غریبی نمی‌کنند. این شهر نه از لحاظ جغرافیایی خیلی بزرگ و نه توسط ساختمان‌های آسمانخراش احاطه شده است، بلکه شهری ساده با جذابیت‌های فراوانی چون کافه‌های شلوغ و سنت مهمان‌نوازی قابل توجه است. سارایوو تجسم مبارزات صد ساله در برابر حملات خارجی همراه با جذب فرهنگ‌های گوناگون است. مناطق کمی در این جهان وجود دارد که در آنها کلیسای ارتدکس و کاتولیک، مسجد و کنیسه به فاصله کمی از هم قرار گرفته باشد. سنت غرب و شرق در این شهر اروپایی به خوبی قابل مشاهده است. هم امپراتوری بیزانس و عثمانی از شرق و هم امپراتوری ونیزی‌ها و اتریش و مجارستان از غرب، تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر فرهنگ، سنت و مذهب مردمان این شهر داشته‌اند.

مقصد بعدی، پنجمین شهر بزرگ بوسنی و هرزگوین است. موستار که در نزدیکی رودخانه نرتوا واقع شده به شهر نرتوا یا شهر آفتاب نیز شهرت دارد. نامگذاری این شهر به افتخار پل‌بانانی بود که در زبان محلی، موستاری نامیده می‌شوند؛ این افراد وظیفه نگهداری و حفاظت از پل قدیمی موستار را به عهده داشتند. مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر، همین پل قوسی معروف است که سرگذشت عجیبی را تجربه کرده است. پل موستار سال 1566 میلادی توسط امپراتور عثمانی ساخته شد. این پل که در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است، در طول قرن‌ها از جنگ‌های بسیاری جان سالم به در برده بود، اما سال 1993 میلادی بر اثر آتش توپخانه کروات‌ها ویران شد. پل موستار سال 2004 با سنگ‌های اصلی که در آب رودخانه افتاده و آسیب ندیده و همچنین سنگ‌های جدیدی که به شیوه روزگار احداث اولیه آن تراشیده شده بودند دوباره ساخته شد.

بانیا لوکا دومین شهر پرجمعیت بوسنی و یکی دیگر از مناطق دیدنی این کشور است. بانیا لوکا یا شهر سبز مناظر فرهنگی مختلفی چون قلعه کاستل و مسجد فرهادیه را در خود جای داده است. همچنین در تابستان، جشنواره‌های زیادی در این شهر برگزار می‌شود و گروه‌های مختلفی در همه جای شهر در فضای باز برنامه اجرا می‌کنند. مهم‌ترین جشنواره‌ها عبارتند از گردهمایی کر بانیالوکا، جشنواره تئاتر، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه کراتکوفیل و بازی‌های تابستانی بانیالوکا.

چطور برویم؟

اگر جاذبه‌های گردشگری بوسنی و هرزگوین شما را جذب کرده است باید ابتدا به فکر ویزا باشید. خوشبختانه این کشور در ایران سفارتخانه دارد. فقط کافی است راهی خیابان ایران‌زمین شوید تا اقدامات لازم را انجام دهید. در حال حاضر پرواز مستقیمی از ایران به بوسنی و هرزگوین وجود ندارد و بهترین مسیرهای پروازی به این کشور به وسیله هواپیمایی ترکیش ایرلاین ترکیه و پگاسوس با یک توقف در استانبول صورت می‌گیرد. اگر دنبال تور گردشگری هستید باید بگوییم بوسنی آنچنان مقصد پررفت‌وآمدی برای ایرانی‌ها نبوده است، شاید به همین علت تورها، برنامه منظم و متعددی را برای سفر به این کشور ترتیب نداده‌اند.

نرگس انصاری

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها