محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: برخی کشورهای منطقه در کنار رژیم صهیونیستی از همه همت خود به هیچ وجه فروگذار نکردند تا شرایطی را فراهم کنند که در ابتدا برجام توافق نشود یا اگر این توافق انجام شد به نحوی اجرای برجام را مخدوش کنند.
کد خبر: ۸۶۹۹۵۹
اظهارات سخنگوی دولت در باره میزان عیدی، حج تمتع و روابط ایران و عربستان

به گزارش جام جم آنلاین، سخنگوی دولت افزود: بسیاری اقدامات نسنجیده و محکوم شده عربستان را در رخدادهای اخیر بی ارتباط با این موضوع نمی دانند و می توان این تلقی را کرد که برخی اقدامات عربستان در جهت مخدوش کردن برجام است.

وی گفت: ان شاء الله مانند بخشی از فعالیتهای آنها که بدون اثر منفی خنثی شد همانگونه برجام عمل خواهد شد.

وی در خصوص میزان عیدی و پاداش کارکنان دولت نیز گفت: باید منتظر مصوبه دولت باشیم.

نوبخت تأکید کرد: وام 25 میلیون تومانی در جهت بسته رونق اقتصادی دولت با هدف مشخص در حال انجام است و کارت اعتباری تا سقف 10 میلیون تومان نیز در نظام اداری در حال اجراست.

سخنگوی دولت درباره زمان تقدیم لایحه بودجه 95 و لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس گفت: اگر هماهنگی ها با مجلس نهایی شود این لوایح تا سه شنبه آینده تقدیم مجلس خواهد شد.

وی افزود: پیش از تقدیم این لوایح به مجلس در نشستی با رسانه ها به طور مفصل جزئیات برنامه ششم و بودجه 95 را تشریح خواهم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در خصوص حضور برخی از مدیران دولتی در جلسات احزاب سیاسی در آستانه انتخابات گفت: اینکه یک کارمند دولت در جلسه ای شرکت کند با اینکه دولت بخواهد در انتخابات یک وجه سیاسی را دنبال کند متفاوت است زیرا کار انتخابات در دولت در وزارت کشور متمرکز است و اینکه یک کارمند دولت در جلسه ای حزبی شرکت کند مداخله در فرآیند انتخابات محسوب نمی شود.

اقدامات داعش گونه رژیم عربستان

وی با محکوم کردن اقدامات غیرانسانی، بدوی و داعش گونه رژیم عربستان و به شهادت رساندن شهید نمر گفت: دولت در خصوص این اقدامات عربستان چهار ملاحظه دارد.

نوبخت در ادامه نشست خبری افزود: اینگونه اقدامات عربستان نوعی واکنش این رژیم به شکست سیاست های این رژیم در منطقه است.

وی گفت: بعد از شکست سیاست های رژیم عربستان در عراق و سوریه و اینکه در گذشته دولت عربستان در کنار صدام ستمگر در عراق بود و هم اکنون نیز در کنار ملت و دولت عراق در مبارزه با داعش نیست.

سخنگوی دولت افزود: در سوریه نیز وضع هم همین طور است و موضع رژیم عربستان به سمت گروه های تکفیری و تروریستی است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت در منطقه بر خلاف سیاستهای عربستان به فرجام مناسب خواهد رسید گفت: سیاست های این رژیم در منطقه به شکست رسیده است و اینگونه اقدامات برای خنثی کردن شکست سیاست های عربستان است که از جمله آنها اعدام ها و همچنین بمباران و کشتار مردم بی دفاع یمن است که قدرت برای این رژیم نمی آفریند و از طرف ایران محکوم است.

نوبخت گفت: همه آزادی خواهان جهان و هموطنانمان را که در واکنش به اعدام شهید نمر اعتراض کردند باید تقدیس کرد اما باید نسبت به اقدام نکوهش بار و مشکوک تعرض به ساختمان سفارت عربستان و سرکنسولگری این کشور که نافع سیاست های رژیم عربستان است باید تردید کنیم.

وی افزود: تعرض به سفارت عربستان به لحاظ شرعی قابل توجیه نیست و از نظر قوانین و مقررات بین المللی نیز در شأن ملت ایران نیست و باید تحقیق شود که چه دست هایی در پشت صحنه قصد دارد اقدامات نادرست عربستان را تحت الشعاع قرار دهد و این موضوع در دولت در حال پیگیری است.

سخنگوی دولت با اشاره به قطع روابط سیاسی عربستان و ایران نیز گفت: قابل تذکر است که در سی و چند سال انقلاب اسلامی کشورهای بزرگ قطع رابطه را با ایران تجربه کردند و رژیم عربستان نیز از دنبال کردن سیاست های ناپخته خود متضرر خواهد شد چه برسد به دولت بزرگی مانند جیبوتی!

نامه رئیس جمهور به وزیر کشور درباره حمله به سفارت عربستان

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید حمله تعدادی از مردم به ساختمان سفارت عربستان در تهران نشان دهنده ضعف وزارت کشور و پلیس دیپلماتیک است، گفت: در نامه رئیس جمهور که به وزیر کشور ابلاغ شد به همین مسئله تصریح شده است .

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: قوه قضائیه تمام کسانی را که وظایف قانونی خود را انجام نداده اند و کسانی که بدون اذن قانونی اقدامی انجام داده اند در هر سطحی حتی نیروی پلیس را تحت تعقیب قرار می دهد.

وی گفت: وزیر کشور هم به عنوان مسئول مربوطه پلیس وارد عمل می شود و قرار است گزارشی دهد و اگر تخطی از وظایف قانونی انجام شده باشد ، برخورد قانونی صورت می گیرد.

نوبخت افزود: اینها باید مراقبت ، مواظبت و حساسیت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند که چنین اتفاقاتی بیفتد .

سخنگوی دولت با بیان اینکه در همه کشورها چنین مسائلی هست و ممکن است عده ای در برابر سفارتخانه های کشورهای دیگر تجمع کنند، گفت: اما پلیس باید با دقت چنان حلقه ای ایجاد کند که از وارد آمدن خسارات به ساختمان ها و بهانه دادن به افرادی که به دنبال سوژه هستند، پیشگیری شود و حتما تخطی از این همراه با عقوبت خواهد بود.

همه آزادیخواهان به اقدامات عربستان معترضند

سخنگوی دولت با اشاره به اعدام های اخیر در کشور عربستان گفت: در این موضوع فقط شیعیان معترض نبودند بلکه اهل سنت و همه آزادیخواهان جهان مخالفت خود را ابراز کردند.

محمدباقرنوبخت در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: این موضوع فراتر از بحث ما و عربستان است.

وی گفت: البته خیلی ها تلاش می کنند که این موضوع را شیعه و سنی کنند اما مسائل عربستان فراتر از شیعه و سنی است .

نوبخت با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان بسط روابط با همسایگان و همه جهان است، افزود: در شرایط پساتحریم با روابط مطلوب جهانی می توانیم به پیش برویم . اما این قاعده ممکن است یک استثنا نیز داشته باشد .

وی گفت: دولت عربستان با کارهای نسنجیده نشان داد که از ظرفیتی برخوردار نیست که بتوان از وی انتظار داشت ، از طریق بسط روابط در جهت ایجاد بهتر ارتباطات اقدام کرد .

نوبخت افزود: هر وقت عربستان به این درک واقع بینانه رسید، جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری که بتواند نشان دهد قابلیت بسط روابط خارجی را دارد ، نگاه مثبت دارد و این جزو دکترین ماست .

خبرنگاری درباره آثار قطع ارتباط عربستان با ایران پرسید که نوبخت پاسخ داد: ایران کشور بزرگی است و در مرحله ای هستیم که با استقبال انبوه کشورهای دیگر برای بسط و توسعه روابط مواجهیم.

وی افزود: عربستان چه سهمی از توسعه ملی ما را تامین می کند که نگران قطع رابطه آن و برخی کشورهای ریزه خوار آن باشیم؟

نوبخت گفت: باید دقت کنیم که اینها نتوانند فضایی را تبلیغ کنند که نشانگر نبود امنیت در جمهوری اسلامی ایران باشد که قطعاً اینطور نیست

تصمیم درباره حج تمتع در زمان مناسب

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره وضع حج تمتع حجاج ایرانی گفت:‌ دراین باره زمان مناسبی در پیش خواهیم داشت تا بتوانیم تصمیم متناسبی بگیریم.

نوبخت در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که قطع رابطه با عربستان ممکن است برجام را تحت الشعاع قرار دهد افزود:‌ ما متناسب با اتفاقات در چارچوب قواعد بین المللی واکنش نشان می دهیم.

وی گفت:‌ از طرف ما این اطمینان از سوی قوای نظامی، انتظامی و امنیتی درباره دقت بیشتر در این باره باید وجود داشته باشد که عده‌ای نتوانند از احساسات عمومی برای مقاصدی که معلوم نیست برای کدام دولت است سوء استفاده کنند.

وی گفت:‌ در شرایط پسا تحریم و در حالی که با سرمایه‌گذاریهای جدید در داخل کشور مواجه هستیم این در شان ملت ما نیست که اینگونه حوادث رخ دهد و خیلی دقت باید در این زمینه شود.

نوبخت افزود: مصالح و منافع ملی ما با این نوع روشهای احساسی،‌غیرمدنی و غیرقانونی پیش نمی‌رود.

وی گفت:‌ مشکوکیم که دستهایی این حوادث را با تحریک برخی از احساسات فراهم کنند و ما باید دقت لازم را داشته باشیم.

خبرنگاری پرسید‌ آیا تلفن آقای کری و ظریف درباره اجرای برجام بوده است که سخنگوی دولت پاسخ داد: برجام لحظه به لحظه به زمان شروع و اجرا نزدیکتر می‌شود و نیاز به همانگی طرفین توافق وجود دارد ؛ بنابراین اینگونه تبادل نظرها برای تسریع اجرای برجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها