واکنش سخنگوی وزارت خارجه به قطع رابطه عربستان با ایران

در مسیر تنش‌آفرینی سعودی ها حرکت نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد‌: عربستان سعودی نه تنها منافعش بلکه حیاتش را در ادامه تنش و درگیری می‌داند.
کد خبر: ۸۶۹۶۳۲
در مسیر تنش‌آفرینی سعودی ها حرکت نمی‌کنیم

به گزارش جام جم آنلاین، حسین جابر انصاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در ادامه افزود: عربستان سعودی سعی می‌کند مجموعه مشکلات داخلی اش را هم از طریق فرافکنی و صادر کردن آن به خارج از عربستان حل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه متأسفانه شاهد برخورد تند، ‌سرکوب و اعدام با خواسته‌های اصلاحی و آزادی خواهانه در عربستان هستیم، گفت: عربستان سعودی نه تنها منافع خود را بلکه حیات خود را در ادامه تنش‌ها و درگیری‌ها می‌داند. نمونه این اقدام را در گردن زدن و اعدام شهید آیت‌الله نمر الباقر النمر می‌بینیم. همه این اقدامات حاکی از آن است که عربستان سعودی در حالی که خود را در انواع بحران‌های داخلی و بیرونی می‌بیند سیاستی مبتنی بر افزایش تنش و درگیری در منطقه دنبال می‌کند.

جابرانصاری با اشاره به ورود برخی افراد به سفارت عربستان در کشورمان و نمایندگی‌های این کشور، گفت: این اقدام اولین اتفاقی نیست که در دنیا در مورد نمایندگی‌های دیپلماتیک می‌افتد.

وی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد این است که دولت میزبان به تعهدات قانونی خود بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل کند و جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه برای کنترل امواج احساسات گسترده مردمی که به وجود آمده عمل کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ایران متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: با این وجود عربستان سعودی به دلیل اینکه حیات خود و منافعش را در بحران آفرینی می‌بیند از این موضوع هم به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است.

وی گفت: فکر می‌کنیم که جامعه بین‌المللی،‌کشورهای منطقه و جهان با اتخاذ سیاست‌های مناسب به عربستان سعودی اجازه نخواهند داد که تنش‌آفرینی و درگیری‌ها را در منطقه ادامه دهد چرا که این روند باعث بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه شده است. در همین راستا به نظر نمی‌رسد که آنها بتوانند همین سیاست‌ها را دنبال کرده و به نتایج اسفناکی بیش از آنکه تاکنون رسیده‌اند برسند.

دیپلمات‌های ما هنوز از عربستان خارج نشده‌اند

وی با بیان این که دیپلمات‌های ما هنوز از عربستان خارج نشده‌اند، افزود: به آن‌ها 48 ساعت فرصت داده شده و در حال حاضر در حال انجام ترتیبات لازم برای انتقال محترمانه آن‌ها به داخل کشور هستیم.

وی با اشاره به اقدام شب گذشته عربستان جهت قطع روابط دیپلماتیک با تهران سیاست‌های عربستان در منطقه و عرصه‌ی بین‌المللی را انزوا طلبانه و در راستای تنش آفرینی عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر سیاست تنش آفرینی عربستان حرکت نمی‌کند و نیازی به تنش آفرینی و درگیری برای خود در عرصه‌ی سیاست داخلی و خارجی احساس نمی‌کند.

انصاری در این نشست مطبوعاتی که بیشتر سوالات مربوط به تحولات رابطه ایران و عربستان بود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دستگاه دیپلماسی کشور چه اقداماتی را انجام خواهد داد که از تکرار وقایعی همچون اتفاقی که در روز شنبه در برابر سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد رخ داد جلوگیری کند،گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه خود را متعهد به رعایت تعهدات بین‌المللی بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی در راستای حفظ امنیت مکان‌های دیپلماتیک و دیپلمات‌ها می‌دانند و در این رابطه فعالیت و تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: در رابطه با اتفاقات اخیر هم وزارت خارجه و هم دیگر نهادهای قانونی کشور از جمله نهادهای انتظامی و قضایی تدابیر لازم را برای کنترل حادثه اتفاق افتاده و برخورد قانونی با متخلفانی که از حدود قانونی خارج شده‌اند اتخاذ کرده‌اند و ما با صراحت و قاطعیت اعلام می‌کنیم که ایران نسبت به حفظ حرمت و مراعات قواین بین‌المللی برای حفاظت از کلیات مراکز دیپلماتیک اقدامات لازم را به صورت طبیعی انجام داده و خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اقدام شب گذشته عربستان گفت: اقدام عربستان هنگامی رخ داد که همه‌ی امور تحت کنترل بود و هیچگونه تهدیدی متوجه دیپلماتهای سعودی نبوده است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه دولت عربستان به دنبال بهانه جویی برای ادامه سیاست‌های نابخردانه خود در راستای افزایش تنش در منطقه است ادامه داد : ایران ضمن اتخاذ تدابیر لازم، پیگیری و رایزنی‌های دیپلماتیک مناسب با دیگر کشورهای جهان و منطقه انجام داده که این سیاست مبتنی بر تخریب و ویرانی عربستان، امکان موفقیت را پیدا نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها