کارشناسان هشدار می‌دهند

«بختگان» بی‌صدا می‌میرد

بارندگی‌های پاییز امسال به ویژه چند روز اخیر که طراوت و تازگی را برای سراسر کشور به ارمغان آورده، در استان فارس با نمود بیشتری همراه بوده،؛ زیرا موجب آبگیری و احیای بخش‌های زیادی از تالاب‌های این استان به خصوص تالاب بزرگ بختگان شده است.
کد خبر: ۸۶۹۲۶۵
احیای بختگان؛ امید زندگی در فارس جاری شد

دریاچه‌ها و تالاب‌های استان فارس که تاثیر به سزایی در تلطیف هوای این استان گرم و خشک دارد، طی ده سال اخیر با خشکی شدید مواجه شده بود و تلاش‌ها برای احیای آنها نیز به دلیل استمرار خشکسالی و استفاده بیش از حد از منابع آب‌های زیرزمینی به ویژه در اطراف تالاب‌ها چندان ثمربخش نبود، اما خوشبختانه بارش‌های خوب پاییز امسال تاکنون، تاثیر زیادی در آبگیری بسیاری از این تالاب‌ها از جمله بختگان ـ دومین دریاچه بزرگ کشور پس از ارومیه ـ داشته، طوری که پس از چند سال کمتر از نیمی از آن آبگیری شده است.

معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان فارس با بیان این که تالاب بزرگ و 377 هزار هکتاری بختگان شامل بختگان جنوبی و دریاچه تشک در قسمت شمالی است، به جام‌جم می‌گوید: طی سال‌های گذشته، بختگان کاملا خشک شده بود و طشک نیز حدود 5 درصد آب داشت، اما خوشبختانه با بارش‌های مناسب سال زراعی جدید یعنی از مهرماه تاکنون ( 113 میلی متر در حوزه طشک و 88 میلی‌متر در حوزه بختگان جنوبی)، حدود 50 درصد گستره طشک و حدود 35 درصد مساحت هکتاری بختگان آبگیری و احیا شده است.

سیاوش محمدی بیگلدلی با بیان این که اخیرا ستاد نجات تالاب‌های فارس تشکیل و احیای تالاب بختگان برای اولین گام در دستور کار این ستاد قرار گرفت، می‌افزاید: تالاب بختگان بین حوزه شهرستان‌های خرامه، نیریز، ارسنجان و استهبان واقع شده که در حاشیه این تالاب نیز روستاهای متعددی قرار گرفته است و متاسفانه خشک شدن این تالاب تاکنون پیامدهای ناگواری داشته است، از جمله شیوع بیماری سالک در میان دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی برخی از چهار شهرستان مذکور، از بین رفتن مشاغل اطراف تالاب از جمله صید و ماهیگیری و مهاجرت مردم محلی و ساکنان روستاهای اطراف به حاشیه شهرهای بزرگ، خشک شدن بخش زیادی از انجیرستان دیم استهبان و کاهش کمی و کیفی محصولات آن و همچنین ایجاد کانون گردو غبار که می‌تواند هوای چهار شهرستان و شهر شیراز را تحت تاثیر خود قرار دهد. ضمن این که این تالاب جلوی ورود گردوغبار از استان‌های کویری همچون کرمان را نیز می‌گرفت که با خشک شدن آن شاهد ورود بیشتر ریزگردها از سمت دیگر استان‌ها بودیم.

آبگیری خوب تالاب‌ها

این مقام مسئول با تاکید بر این که تالاب‌های این استان علاوه بر تلطیف هوای خشک و نیمه‌کویری منطقه، کارکردهای گردشگری و اقتصادی نیز داشته و زیستگاه پرندگان مهاجر نیز به شمار می‌رود، به شرایط کنونی دیگر تالاب‌های استان اشاره و خاطرنشان می‌کند: علاوه بر آبگیری خوب مجموعه بختگان، تالاب گمبان نیز که در غرب بختگان واقع شده و از دو سال پیش کار احیای آن با کمک اداره محیط‌زیست و جوامع محلی آغاز شده، اکنون به طور کامل آبگیری شده است. دریاچه مهارلو نیز که در سال‌های گذشته در بهترین حالت، حدود 40 درصد آبگیری سطحی داشت، اکنون از حدود 85 درصد آبگیری با عمق مناسب برخوردار است. تالاب برمشور نیز که در سال‌های گذشته آب زیادی نداشت، اکنون به طور کامل آبگیری شده و از عمق مناسب برخوردار است. دریاچه ارژن نیز حدود 40 درصد آبگیری سطحی شده است.

تخصیص حقابه بختگان

مدیرکل محیط‌زیست استان فارس نیز با اشاره به بهبود شرایط تالاب‌های این استان و با بیان این که انتظار می‌رود با بارش‌های مناسبی که در هفته‌های آینده در سطح استان خواهیم داشت، وضعیت تالاب‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهتر شود، به مهر می‌گوید: محیط‌زیست استان امسال به جد موضوع تخصیص حقابه دریاچه‌های استان به‌ویژه بختگان را دنبال می کند تا از این طریق گامی برای احیای دریاچه‌ها برداشته شود.

حمزه ولوی می‌افزاید: براساس مصوبه دوم تیرامسال هیات دولت مبنی بر تخصیص حقابه‌ دریاچه‌های فارس بعد از آب شرب، باید این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها