جهان سال 2015 را با چالش‌های متعددی پشت سر گذاشت؛ چالش‌هایی نظیر تروریسم، تغییرات آب و هوایی، تشدید جنگ سرد بین روسیه و غرب، بحران مهاجرت و مواد مخدر که هرکدام به نوبه خود دارای اهمیت و قابل تامل هستند، اما در بین آنها تروریسم و رشد قارچ‌گونه گروه‌های تروریستی مهم‌ترین چالش جامعه جهانی در سال گذشته میلادی بود.
کد خبر: ۸۶۸۹۳۴
2015 سالی تلخ برای غرب‌ آسیا و شمال آفریقا

گسترش سطح درگیری با گروه‌های تروریستی از یک سو و افزایش دایره جغرافیایی عملیات آنها در نقاط مختلف جهان از سوی دیگر و همین‌طور شکل‌گیری و اعلام موجودیت ائتلاف‌های متنوع و بعضا ساختگی با شعار مبارزه با تروریسم باعث شد برخی تحلیلگران از آن با عنوان جنگ جهانی چهارم یاد کنند.

فارغ از انعکاس پدیده شوم تروریسم و گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ها درباره ابعاد خطرناک و روبه گسترش آن، نکته تاسف‌برانگیز این است که جهان اسلام بزرگ‌ترین قربانی تروریسم و گروه‌های تروریستی در سال 2015 بود.

مردمان غرب آسیا و شمال آفریقا بیشترین قربانیان اقدامات تروریست‌ها و حامیان پشت پرده آنها بودند. همان حامیانی که با تشکیل ائتلاف‌های تجاوزگری عنوان مبارزه با تروریسم را یدک می‌کشند.

هر چند در کالبدشکافی چرایی لانه کردن تروریست‌ها در غرب آسیا و شمال آفریقا به علل متعددی می‌توان اشاره کرد که بخشی از آن به مسائل درون جهان اسلام و تفکر افراطی وهابی و سلفی‌گری بازمی‌گردد، اما علت اصلی آن را باید در مهندسی دشمنان همگرایی و وحدت جهان اسلام یعنی اتاق‌های فکر در آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی جستجو کرد.

هنری کیسینجر از معماران سیاست خارجی آمریکا در کتاب دیپلماسی آمریکا در قرن 21 از غرب آسیا یا همان خاورمیانه و شمال آفریقا تحت عنوان مناطق در حال انتقال یاد می‌کند و ضمن اشاره به درگیری‌ها در این منطقه از جهان، تحولات آن را با جنگ‌های 30 ساله مذهبی اروپا در قرن 17 مقایسه می‌کند.

از نگاه کیسینجر و دیگر اندیشمندان غربی، خاورمیانه در دوران وستفالیا به سر می‌برد. این نگاه در کنار تلاش‌های بوش رئیس جمهور سابق آمریکا و کاندولیزا رایس وزیر خارجه وی برای زایش خاورمیانه جدید و رخدادهای پس از بیداری اسلامی همگی شاخص‌هایی از تلاش غرب برای عبور دادن کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به ایستگاه مورد نظر غرب است.

در واقع با دخالت‌های آشکار و نهان غرب و بازی کردن برخی کشورهای منطقه در میدان بازی آمریکا، اروپا و اسرائیل، این مناطق به جولانگاه گروه‌های تروریستی تبدیل شده و مردمان این نقطه از جهان بیشترین هزینه را در سال 2015 پرداخت کرده‌‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت هژمون غرب آسیا بارها نسبت به پیامدهای زیان‌بار ادامه واگرایی بین کشورهای اسلامی هشدار داده و کوشیده است

بسترهای لازم را برای اتحاد ملل اسلامی فراهم کند، چنان که رهبر معظم انقلاب بارها با اشاره به مباحثی همچون گفتمان جاهلیت مدرن و پیامدهای منفی آن، بر ضرورت وحدت دنیای اسلام با هدف پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی تاکید کردند.

با وجود این متاسفانه سال 2015 کشورهای سوریه، لیبی، یمن، بحرین، افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان و نیجریه صحنه درگیری‌های خونین و اقدامات وحشیانه تروریست‌ها بود و اینها نشان می‌دهد راه‌اندازی جنگ‌های داخلی میان مسلمانان و نابودی زیرساخت‌های کشورهای اسلامی همچنان در دستور کار جبهه استکبار قرار دارد؛ از این‌رو امید می‌رود جهان سال 2016 را با عزم و اراده جدی برای ریشه‌کن ساختن تروریسم آغاز کند تا سایه شوم تروریسم از جهان به‌ویژه مناطق غرب آسیا و شمال آفریقا رخت بربندد.

دکتر مراد عنادی - مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها