پرونده نام نویسی داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که تا پاسی از بامداد امروز ادامه داشت با ثبت نام قطعی بیش از ۱۲ هزار نفر برای خانه ملت و ۸۰۱ نفر برای خبرگان ملت بسته شد.
کد خبر: ۸۶۷۵۲۶
آمار نام نویسی مجلس،۴۲ نفر به ازای هر کرسی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ویژگی این دوره از انتخابات برگزاری همزمان دو انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی و ویژگی بارز نام نویسی این دوره از انتخابات، آمار داوطلبان است که در مقایسه با دوره‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

داوطلبان شرکت در رقابت انتخاباتی اسفند به عنوان مهمترین رویداد ملی دارای شاخص‌های مختلفی هستند که از ابعاد مختلف حائز توجه است.

بنا بر اعلام وزیر کشور با توجه به تعداد 290 کرسی مجلس، به طور متوسط برای جلوس بر هر صندلی سبز خانه ملت 42 نفر احساس وظیفه کرده اند.

رکورد نام نویسی در این دوره از انتخابات

در مقایسه ای آماری می توان به رکورد شکنی ثبت نام کنندگان این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی پی برد به نحوی که طبق اعلام وزیر کشور در دوره نخست مجلس 3694 نفر، در دور هفتم 8172 نفر، در دوره هشتم 7600 نفر و در دوره گذشته 5283 نفر نام نویسی کرده بودند اما این رقم برای دوره آینده مجلس دو برابر دوره پیشین است که رکورد محسوب می شود.

طبق آخرین آماری که وزیر کشور در این باره ارائه کرد 12123 نفر نام نویسی کردند و منتظر بررسی صلاحیت هیات های اجرایی و نظارتی و در نهایت شورای نگهبان قانون اساسی اند.

در میان ثبت نام کنندگان هزار و 742 نفر دارای مدرک دکترا، 7 هزار و 538 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و 586 نفر دارای مدرک حوزوی هستند که کار تطبیق مدرکشان انجام شده است.

با وجود آنکه طبق قانون، ثبت نام کنندگان از نظر سطح تحصیلات حداقل باید دارای مدرک فوق لیسانس باشند 512 داوطلب دارای مدرک لیسانس هستند و از آنجا که سابقه ایثارگران و نمایندگی مجلس، یک مقطع تحصیلی محسوب می شود، این افراد با مدرک کارشناسی هم به عنوان ثبت نام شدگان قطعی پذیرفته شدند.

ترکیب ثبت نام کنندگان از نظر سنی

بیشتر ثبت نام کنندگان 46 تا 50 ساله هستند که هزار و 969 نفر از مجموع ثبت نام کنندگان را در برمی گیرند و 35 نفر نیز 70 تا 75 ساله اند.

میزان نام نویسی بانوان نیز در این دوره برای هر دو انتخابات افزایش نشان می دهد به نحوی که در انتخابات مجلس از مجموع ثبت نام کنندگان 1165 نفر خانم و بقیه آقا هستند.

در مجموع 21 نفر از هموطنان اقلیت های دینی برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی داوطلب شدند که از میان آنان 19 نفر مرد و دو نفر خانم هستند.

بر حسب خود اظهاری داوطلبان، 674 نفر از ثبت نام کنندگان دارای سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی هستند که در مجموع از هر 17 ثبت نام کننده یک نفر جزء نمایندگان ادوار مجلس محسوب می شود.

میزان نام نویسی به ازای هر کرسی مجلس

با توجه به وجود 290 کرسی در خانه ملت در این دوره از فرآیند انتخابات به طور متوسط 42 نفر نام نویسی کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه دوره پیشین بیش از دو برابر افزایش داشته است.

از مجموع ثبت‌نام کنندگان 99 نفر برای هر دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نام نویسی کردند.

به طور کلی سه روز پایانی ثبت نام، شلوغ ترین روزهای نام نویسی داوطلبان بود اما آمار ثبت نام کنندگان در جمعه 4 دی به عنوان آخرین روز به 2 هزار و 873 نفر رسید که در مقایسه با روزهای گذشته افزایش قابل توجهی یافت.

آمار داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

در این دوره 801 داوطلب برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نام نویسی کردند که در مقایسه با انتخابات پیشین 62 درصد افزایش یافته است و به ازای هر کرسی این مجلس 10 نفر داوطلب شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها