در ایران هم معمولا متولیان سفر و گردشگری در همه ادوار بر آن تاکید می‌کنند. با این حال ولی به‌رغم اتفاق‌نظر فراگیر، در فاز اجرا اتفاق قابل توجه چندانی نمی‌افتد البته نمی‌توان منکر پیشرفت‌ها شد اما به‌رغم وجود پتانسیل و جاذبه‌های زیاد گردشگری، وضعیت ما با کشورهای پیشتاز گردشگری فاصله معناداری دارد.
کد خبر: ۸۶۷۴۹۷
5 پیشنهاد برای همگانی‌ شدن سفر

چنان‌که پیش از این مدیران سازمان گردشگری نیز به تعدد نهادهای متولی سفر و تصمیمات غیریکپارچه آنها اشاره کرده‌اند.

در نوشتار پیش رو چند پیشنهاد ارائه شده که می‌تواند حداقل چند گام ما را در مسیر همگانی شدن سفر پیش ببرد.

توزیع زمانی متوازن

بنابرآمارهای رسمی، تعطیلات نوروز و بعد از آن فصل تابستان، پرسفرترین ایام سال برای ایرانیان است.

در ایام غیر از این دو مقطع،‌ به جز معدود مواردی مثل تعطیلات نیمه خرداد، بازار سفر در کشورکساد است و معمولا کار و کاسبی اماکن گردشگری در خواب زمستانی و پاییزه و حتی بهاری به سر می‌برد.

درست به همین دلیل افرادی که دارای تاسیسات گردشگری از قبیل اماکن اقامتی و اماکن تفریحی هستند، سعی می‌کنند در همان مدت محدود به اندازه کل سال درآمد کسب کنند.

از همین رو قیمت‌های بالایی طلب می‌کنند و عملا از دایره انتخاب طبقه متوسط و طبقه محروم خارج می‌شوند.

اغلب هتل‌های خوب کشور در این زمره‌اند. با توجه به این چنین مساله‌ای، طبیعی است که اگر نهادهای متولی سفر در کشور، خصوصا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برنامه‌هایی برای توزیع زمانی سفر در تمام ایام سال طراحی کنند.

افراد دارای تاسیسات گردشگری، به دلیل تضمین سفر در فصول مختلف، خدمات خود را با هزینه کمتری به گردشگران ارائه می‌کنند.

این اتفاق البته به جز ارزان‌تر شدن سفر برکات متعدد دیگری هم دارد،‌ از آن جمله می‌توان به تسهیل مدیریت ترافیک در ایام پرتردد و پیشگیری راحت‌تر از حوادث جاده‌ای اشاره کرد.

از اینها گذشته طبیعی است که وقتی حجم گردشگر ورودی به طبیعت و مناطق گردشگری کنترل شود، آسیب به محیط زیست و زیرساخت‌های گردشگری هم کمتر از گذشته خواهد بود.

توزیع مکانی عادلانه

چنانکه می‌دانید، برای سفرهای ایرانیان، علاوه بر پیک زمانی، پیک مکانی هم وجود دارد. شهرهای شمالی کشور و شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، یزد و چند شهر دیگر اصلی‌ترین مقاصد سفر ایرانیان هستند.

در حالی که کشور ما حداقل از لحاظ اماکن تاریخی و طبیعت، در تمامی نقاط خود جاذبه‌های متوازنی دارد و می‌تواند میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد.

در این مسیر البته دو مانع هست؛ عدم توزیع عادلانه زیرساخت‌های گردشگری و عدم اطلاع مردم از مقاصد گردشگری غیرمرسوم. اولی کار سخت‌افزاری می‌خواهد و دومی کار نرم‌افزاری در حوزه اطلاع‌رسانی و رسانه.

طبیعی است که تمرکز سفرها در شهرهای خاص، هزینه سفر به آنها را زیاد می‌کند و رونق گردشگری در شهرهای دیگر را می‌گیرد.

توزیع عادلانه سفر در همه نقاط کشور، هم به کاهش هزینه‌های سفر کمک می‌کند و هم سبب توسعه متوازن گردشگری در کشور می‌شود.

اطلاع‌رسانی متوازن

چنانکه هم اشاره شد، ‌اطلاع رسانی صحیح درخصوص جاذبه‌های گردشگری هنوز هم حلقه مفقوده صنعت گردشگری کشور است.

رسانه‌ها با پرداخت نامتوازن، بعضی اماکن خاص گردشگری را مشهور و عملا سبب مهجوریت بسیاری جاذبه همرده دیگر شده‌اند.

به مثال‌های فراوانی در این زمینه می‌شود اشاره کرد. یکی‌اش را همین شماره از چمدان خدمتتان معرفی کرده‌ایم.

ارگ مرموز و 700 اتاقی بیاضیه که به دلیل کم‌کاری رسانه‌های فعال در حوزه گردشگری، هرگز به اندازه ابنیه تاریخی همرده‌اش برای مردم معرفی نشده است.

انگیزه‌سازی

نقش رسانه‌ها و نهادهای اطلاع‌رسانی در توسعه گردشگری غیرقابل انکار است. فارغ از عدالت رسانه‌ای در معرفی اماکن و جاذبه‌های گردشگری، نکته دیگری که در این میان مهم است، ایجاد اراده در رسانه‌ها برای حضور پررنگ در حوزه گردشگری است.

چنانکه می‌دانید تبلیغ جاذبه‌های موجود در کشور برای مردم یک ضرورت است و می‌تواند به انگیزه‌سازی برای سفر منجر شود.

طبیعی است انگیزه‌سازی به افزایش سفر و افزایش سفر خود به خود به کاهش هزینه‌های سفر منجر می‌شود. با کاهش هزینه‌ها سفر بیشتر می‌شود و این می‌تواند یک حلقه حیاتی برای توسعه گردشگری در کشور باشد.

تسهیلات سفر

در طول دوره‌های مختلف مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بحث‌هایی مبنی بر ارائه تسهیلات سفر به اقشار کم‌درآمد مطرح بوده است.

همه می‌دانیم سفر در سبد بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد نیست و هزینه‌کرد غیرضروری محسوب می‌شود.

این در حالی است که این خانواده‌ها هم مثل همه مردم به سفر علاقه‌مندند و اگر شرایطش فراهم شود آن را جزو اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

در سال‌های گذشته یک بار حتی طرح ارائه بن سفر به اقشار کم‌درآمد نیز از سوی یکی از مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شد.

طبیعی است که ارائه تسهیلات سفر می‌تواند سفر را در برنامه زندگی همه اقشار ایرانی قرار دهد.

عباس رضایی ثمرین

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها