رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که اصرار غربی ها درباره لزوم فروش آب سنگین اضافی قبل از اجرای برجام، خارج از عرف و غیر قابل قبول است.
کد خبر: ۸۶۶۰۶۶
صالحی: آمریکا در باره آب سنگین دبه در می آورد

به گزارش جام جم آنلاین، علی اکبر صالحی امروز( دوشنبه) در گفت و گو با برنامه من طهران شبکه خبری العالم تاکید کرد که فروش میزان اضافه آب سنگین جزو شروط اجرای برجام نیست و امکان موکول شدن آن به بعد از اجرای برجام وجود دارد؛ ولی اکنون طرف مقابل اصرار دارد که این را هم قبل از اجرای برجام انجام دهیم.

وی افزود: این از جمله تقاضاهای خارج از عرفی است که طرف غربی مطرح می کند، درحالی که ایران آمادگی خود را برای فروش آب سنگین اضافی در صورت وجود مشتری اعلام کرده است.

صالحی یادآور شد : بیش از 160 تن آب سنگین توانستیم تولید کنیم ، البته حدود صد و سی تن آب سنگین در انبارهای ما می ماند برای زمانی که راکتور بخواهد راه اندازی بشود و برای زمانهای بعد از راه اندازی که اگر ضرورتا به آب سنگین نیاز بود به اندازه کافی ما آب سنگین تولید کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : آن سی تن اضافه آب سنگین که اینک داریم طبق توافق در معرض فروش قرار داده ایم که اگر مشتری وجود دارد می تواند خریداری کند، ما بیش از این تعهدی در برجام نداریم.

وی با بیان اینکه بخشی از سی تن آب سنگین باقیمانده هنوز کاملا به آب سنگین تبدیل نشده است در فرایند تبدیل شدن قرار دارد گفت: این کار ظرف یک یا دو ماه آینده این فرایند تمام خواهد شد و آن سی تن اب سنگین اضافی که مقصود اضافه بر نیازمان است، حاصل خواهد شد و ما آن را آماده برای فروش داریم و اگر مشتری پیدا شد تحویل می دهیم.

تقاضای آمریکا مخالف برجام

صالحی تاکید کرد: فروش این میزان آب سنگین جزو شروط اجرای برجام نیست آنگونه که در برجام آمده است و می تواند بعد از برجام هم انجام بگیرد. حالا طرف مقابل اصرار دارد که این را قبل از اجرای برجام انجام دهیم، این هم یکی از آن تقاضاهایی است که به نظر من یک مقدار خارج از عرفی است که دارد مطرح می شود.
وی یادآور شد ما درحال گفتگوهستیم ، مشکلی نداریم وبرای ارسال آب سنگین اضافه آمادگی داریم به شرطی که مشتری باشد و پول آن را بدهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : ما حتی پیشنهادی داریم که اگر نخواستند پول بدهند در ازای آب سنگین ، به ما اوارنیوم طبیعی بدهند درست مانند تبادل سوختی که با روسها انجام دادیم. ما اورانیوم غنی شده را فروختیم و به ازای حق غنی سازی و حق تبدیل اورانیوم و حق مواد اولیه که ابتدا قیمت هرکدام را به دلار درآوردیم سپس به ازای آن ها را کیک زرد گرفتیم.

آماده معامله با آمریکا هستیم

وی یادآور شد: در مورد آب سنگین نیز ما حاضریم این معامله را بکنیم یا اینکه پول نقد یا کیک زرد بگیریم. برای ما هم فرقی نمی کند هر دولتی که باشد. الان البته صحبت ما با آمریکا بود که خریدار آب سنگین ما علی القاعده باید آمریکا باشد. بیشترین میزان خریداری آب سنگین در دنیا توسط آن کشور صورت میگیرد. امریکا از هند از فرانسه و از کانادا می خرد قرار شد آب سنگین ما را نیز خریداری کند ولی فعلا در قید مذاکره هستیم که ببینیم چگونه این آب سنگین را منتقل کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود : من پیشنهاد می کنم که یا پول آن را بگیریم یا پیشنهاد می کنم که به جای پول، اورانیوم طبیعی یا کیک زرد بدهند، این بحثی که پیش کشیده شده است، خارج از عرف است و من این گلایه را دارم که ما نباید کاری کنیم که خارج از برجام تقاضایی ایجاد شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه برجام ملاک عمل ایران است و ما خود را به هرچه که دربرجام است، متعهد می دانیم در پاسخ به این سوال که آیا این مساله ممکن است تهدیدی را برای اجرای توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک ایجاد کند، گفت، خیر این مساله مشکلی را ایجاد نمی کند.
علی اکبر صالحی گفت که بحث زمان برای ما و هم برای آن ها مهم است، ضمن اینکه اعتبار کشورها نیز مهم است، کشورها باید از اعتبار لازم خودشان برخوردار باشند، ما به برجام متعهد هستیم و آژانس اعلام کرده است که ایران تمام اقداماتی را که در برجام پیش بینی شده است ، به درستی انجام داده است و حتی وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی صحبتی به این مطلب اذعان داشته است.

صالحی: انتظار داریم که طرف های مقابل هم خارج از برجام هم تقاضایی نکنند که ما را از نظر زمانی دچار وقفه زمانی کنند زیرا به نفع هیچ کس نیست و مهم تر از همه اعتبار طرفین است که نباید مخدوش شود.

وی افزود که انتظار داریم که طرف های مقابل هم خارج از برجام هم تقاضایی نکنند که ما را از نظر زمانی دچار وقفه زمانی کنند زیرا به نفع هیچ کس نیست و مهم تر از همه اعتبار طرفین است که نباید مخدوش شود.

دو هزار سانتریفیوژ فعال برچیده شد

صالحی درباره تعداد سانترفیوزهایی که تاکنون برداشته شدند، گفت: من الان عدد دقیق را ندارم اما تعداد سانترفیوژها که فعال بودند چیزی حدود نه هزار و خورده ای است؛ فرض کنیم ده هزار سانترفیوژ فعال بودند؛ من تصورم این است که از این ده هزارتا، شش هزارتا باقی خواهد ماند. چهار هزارتا را می بایست برداریم. فکر میکنم از این چهارهزار تا شاید دو هزارتا از آنها برداشته شده باشند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه باید سانتریفیوژها را برداریم که پیشتر گفتم یکی دوهفته طول می کشد، البته یکی دو هفته از زمان قطعنامه است که اینک چند روز از آن گذشته است؛ باید علاوه بر آن اقدام دیگری در خارج کردن مخزن اصلی راکتور تحت عنوان کالاندریا کنیم که آن نیز چیزی حدود دوهفته طول می کشد که مقدمات آن را فراهم کردیم ولی هنوز منتظریم تا یک سند دیگری هم امضا شود و امیدواریم که طبق قولی که دادند و من در آخرین صحبتی که چند روز پیش با اقای مونیز و نیز با چینی ها داشتم، توافق شده بود به طور ضمنی که انشاالله بتوانیم روز دوشنبه آخرین سند مورد نیاز هم امضا کنیم.

وی تصریح کرد : الان کارشناسان ما در وین هستند و امیدواریم کارشناسان کشور چین هم انجا باشند و دیگران تا بتوانند سند اخر را امضا کنند اگر این سند امضا شود ما اقدام عملی در درآوردن کالاندریای راکتور خواهیم کرد که آن هم نیز دوهفته طول میکشد. البته ما بعد از قطعنامه مقدمات کار را شروع کردیم. در مجموع ما بعد از قطعنامه، تصورمان این است که حدود سه هفته از زمان بعد از قطعنامه، طول می کشد تا ما مجموعه اقدامات علی الارض خود را انجام دهیم. حالا ممکن است در این میان به خاطر برخی اتفاقات غیرقابل پیش بینی یک هفته اضافه کنیم و بدین ترتیب یک ماه شود. تمام تلاش ما این است که هرچه زودتر اقدامات خود را انجام دهیم آنها نیز ملزم هستند یک سری اقدامات انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها