ژئوپارک قشم که پیش از این، از فهرست ژئوپارک‌های جهان حذف شده بود، از اواخر سال گذشته در اولویت کاری مسئولان منطقه آزاد قشم قرار گرفت تا با رفع نواقص موجود، رضایت بازرسان یونسکو را جلب کرده و دوباره به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها بپیوندد که در آخرین اقدام، پرونده این ژئوپارک طی هفته گذشته به یونسکو ارسال شد.
کد خبر: ۸۶۵۶۹۴
ارسال پرونده ژئوپارک قشم به یونسکو

خبر تکمیل پرونده ژئوپارک قشم و ارسال آن به یونسکو را سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم به ایرنا داده و در این باره می‌گوید: پرونده بازگشت ژئوپارک قشم به منظور بازگشت به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها آذر امسال و پس از اقدام‌های مختلف به منظور حل مشکلات مطرح شده به یونسکو ارسال شد.

حمیدرضا محسن‌پور با بیان این که ارزیابی اولیه این پرونده، اوایل سال آینده توسط کارشناسان شبکه جهانی ژئوپارک‌ها انجام می‌شود، می‌افزاید: در صورت نبود نقص، این پرونده تا شهریور 95 برای طرح و اضافه شدن به 112 ژئوپارک جهان آماده می‌شود.

وی همچنین از سفر دو نفر از اعضای اصلی شبکه ژئوپارک‌های یونسکو شامل رئیس و مسئول بخش ژئوپارک‌های علوم زمین یونسکو در نیمه نخست اسفند امسال به قشم خبر داده و یادآور می‌شود: حضور این مسئولان در جزیره به دعوت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

محسن‌پور از کنفرانس سال جاری ژئوپارک‌ها که در شهریور ماه در فنلاند برگزار شد، به عنوان فرصتی مناسب برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر ژئوپارک قشم به جهانیان یاد کرده و می‌گوید: برگزاری کارگاه‌ها و مقاله‌های مختلف در این کنفرانس موجب شد نگاه شبکه جهانی به ژئوپارک قشم معطوف شود، و در واقع تاثیر این کنفرانس به حدی بود که ثبت ژئوپارک قشم در زمره ژئوپارک‌های جهان، بدون حضور در فهرست انتظار انجام گرفت.

تلاش برای رفع نواقص

در همین زمینه دبیر اجرایی کمیته ژئوپارک قشم نیز به جام‌جم می‌گوید: پرونده ژئوپارک پس از تکمیل حدود یک هفته پیش به یونسکو ارسال و توسط این نهاد بین‌المللی پذیرفته شد و حال در فرصت باقیمانده تا ورود بازرسان یونسکو به منطقه برای ارزیابی، مشغول رفع نواقص باقی مانده و ایجاد زیرساخت‌های لازم هستیم.

تورج امانی با اشاره به این که همه ما امیدوار به بازگشت ژئوپارک به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها هستیم، می‌افزاید: ایجاد زیرساخت‌های مختلف از جمله ایجاد جاده‌های دسترسی به 12 سایت موجود در ژئوپارک قشم، معرفی کامل سایت‌ها، نصب تابلوهای راهنمایی و اطلاع‌رسانی به منظور هدایت گردشگران به سمت سایت‌ها، استقلال تشکیلاتی ژئوپارک و به رسمیت شناخته شدن ژئوپارک قشم از سوی سازمان محیط زیست برای فعالیت در مناطق حفاظت شده و جنگل‌های حرا ازجمله خواسته‌های یونسکو و از مولفه‌هایی است که می‌تواند این نهاد را در پیوستن دوباره به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها کمک کند.

تشکیل کمیته رفع نواقص از سال گذشته

به گفته وی اجرای این خواسته‌ها از اواخر سال گذشته کلید خورده، به طوری که اکنون در برخی سایت‌ها ازجمله سایت لاک‌پشت‌ها جاده دسترسی ایجاد شده و پارکینگ در حال احداث است. همچنین برای اولین بار کاتالوگ و بروشورهای راهنمایی ژئوپارک تهیه و منتشر شد. نصب تابلوهای راهنمایی نیز در حال انجام است. راه‌اندازی مرکز اطلاع‌رسانی و معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری آن در فرودگاه قشم نیز اقدام دیگری است که اجرای آن آغاز شده است.

دبیر اجرایی کمیته ژئوپارک قشم با بیان این که اجرای این موارد پس از روی کار آمدن مدیر جدید منطقه آزاد قشم و تشکیل کمیته اجرایی برای بازگرداندن این ژئوپارک به فهرست یونسکو آغاز شد، یادآور می‌شود: در همین خصوص بودجه‌ای در اختیار این کمیته قرار گرفت و اجرای موارد خواسته شده به جد آغاز شد.

امانی درخصوص زمان دقیق ورود بازرسان یونسکو برای ارزیابی ژئوپارک قشم از نزدیک و ثبت مجدد آن در فهرست جهانی می‌گوید: اطلاع دقیقی از این مساله نداریم، اما همه چیز اعم از تاریخ ورود بازرسان به منطقه و زمان ثبت در فهرست یونسکو، به گزارش این نهاد و تصمیم گیری آنان در این موارد برمی‌گردد و ما طبق زمان بندی و روال کاری خودمان در این مدت، به رفع نواقص کوچکی که باقی مانده اقدام خواهیم کرد.

تلاش برای صعود دوباره

ژئوپارک قشم سال 1385 در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها به ثبت رسید، اما چهار سال بعد (سال 89) و به دلیل رعایت نکردن استانداردهای یونسکو، کارت زرد (خروج موقت از فهرست ماندگار ژئوپارک‌ها) و فرصت دو ساله‌ای گرفت تا با جبران کوتاهی‌های گذشته، دوباره خود را بالا بکشد، اما این فرصت دو ساله نیز اسفند سال 90 به پایان رسید، بدون این‌که بتواند بازرسان یونسکو را که در این زمان به ایران آمدند، راضی کند. به این ترتیب، اواخر شهریور سال 91 رای خروج قشم از فهرست یونسکو صادر شد. البته از اواخر سال گذشته تلاش برای ثبت مجدد این ژئوپارک در فهرست جهانی از سر گرفته شد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها