صادق زیبا کلام در گفت و گو با جام جم آنلاین :

رقابت اصلی بین اعتدالیون و اصولگرایان خواهد بود

صادق زیبا کلام گفت : متاسفانه جایگاه و نقش نظارتی مجلس که یکی از وظایف اصلی این قوه است، کم رنگ شده است.
کد خبر: ۸۶۵۵۱۶
رقابت اصلی بین اعتدالیون و اصولگرایان خواهد بود

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با جام جم آنلاین گفت : از میان سه قوه ، اصلی ترین رکن نظام، قوه مقننه است آنهم به واسطه جایگاه قانون گذاری و پاسخ خواستن و نظارت برعملکرد مسئولان .

زیبا کلام براین باوراست که در تمام نظامهای مردم سالارآن نهادی که باید از طرف مردم برعملکرد مسئولان و حکومت برای اجرای صحیح سیاست ها، برنامه ها وعزل و نصب ها در چارچوب قانون نظارت کند مجلس است .

وی گفت : این مجلس است که باید به دنبال پاسخ خواستن برود، درواقع نظارت به دنبال پاسخگویی می آید. مجلس زمانی می تواند بگوید نظارت می کنم که فلسفه پاسخگویی وجود داشته باشد، لذا اگر پاسخگویی وجودنداشته باشد و دولت در قبال سیاستها و اعمال و رفتار و تصمیماتی که گرفته می شود پاسخگو نباشد اساسا مسئله نظارت منتفی می شود .

زیبا کلام در ادامه اظهار داشت : باید به این نکته توجه کنیم که صرف نظر ازخط و خطوط و گرایشات سیاسی مسئله مهم پاسخ خواستن و پاسخ طلبی از مسئولان نظام در مقابل سیاست های کلان نظام است .

وی افزود :متاسفانه در عمل می بینیم جایگاه ونقش مجلس که نظارت است در هر دوره کمتر می شود . متاسفانه دراین سالها درمورد اجرای سند چشم انداز ، برنامه های توسعه و سیاست خارجی کشور در قبال برخی کشورهای همسایه و... نظارت کافی صورت نگرفته است .

هزینه های کلان انتخاباتی

زیبا کلام با اشاره به هزینه های کلانی که برای انتخابات می شود گفت : در مجلس دوره اول ، دوم و یا سوم اینکه یک نامزد انتخاباتی چقدر برای راهیابی به مجلس هزینه می کرد خیلی به انتخابش ارتباط پیدا نمی کرد ، اما درمجلس های گذشته برخی نمایندگان رقم های بالایی هزینه کردند تا به مجلس راه پیدا کنند، بنابراین کسانی که اینگونه خرج می کنند تا وارد مجلس شوند شاید به این فکر باشند تاهزینه هایی را که انجام داده اند جبران کنند .

وی افزود : این نمایندگان مجبورند خواسته افرادی را که کمک های مالی به آنها کرده اند پیگیری کنند و برای آنکه در حوزه انتخابی خود در آینده بازهم رای بیاورند به دنبال اجرای پروژه هایی مثل راه آهن، جاده و یا ایجاد فرودگاه در مناطقی می روند که توجیه اقتصادی نیز ندارد .

زیبا کلام گفت :درکشورهای توسعه یافته احزاب پاسخگو هستند و این تشکل ها بین مردم شناخته شده اند وقتی نامزدی را معرفی می کنند مردم با اعتبار و شناختی که به آن حزب دارند آن نامزد را انتخاب می کنند و اگرمردم ببینند حزبی به دنبال منافع خود است اعتبار حزب پایین می آید. اما در کشور ما اگر نماینده خوب کارنکند به کسی پاسخگو نیست فقط به دنبال این است که در حوزه انتخابی خود کارهایی انجام دهد که دوباره انتخاب شود .

وی در باره رقابت اصلی بین گروههای سیاسی گفت : رقابت اصلی بین دو گروه اصلی اعتدالیون و اصولگرایان در این انتخابات خواهد بود که توفیق آنها بستگی به میزان مشارکت مردم و افرادی که درلیست قرار می گیرند دارد .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها